Týden
před začátkem koronavirové pandemie v České republice otevřela nadšená
mladá dvojice nový café bar v centru Ostravy s poetickým názvem „STORYof…“
Celý průběh od návrhu až po realizaci byl zajímavou cestou nejen pro investora,
ale také pro místní architektonické a designové studio. Vše začalo v létě
minulého roku, kdy investoři pozvali zpracovatele návrhu interiéru do prostor k
pronájmu v okrajové ostravské čtvrti. Z původně vytipovaných
nezajímavých prostor, také vlivem doporučení architekta, sešlo a majitelé
museli pro svůj vysněný podnik hledat jinou lokaci. Naskytla se jim příležitost
zrekonstruovat interiér přímo v centru města na rušné Nádražní ulici,
dříve sloužící jako italská restaurace. Hned po první schůzce bylo jasné, že
prostor ukrývá velký potenciál.
Nová lokace – nový
koncept
Investor přišel na první schůzku, ještě
v původním přízemním prostoru budovy patřící do tzn. „socialistického
realismu,“ s jasným konceptem. Inspirací, či zadáním, bylo vkusně
kombinovat betonové plochy, vegetační stěny, nábytek z masivního
rustikálního dřeva se zajímavým zavěšeným podhledem. Jednání o pronájmu a
stavebních úpravách s developerským gigantem na poli realit byla únavná,
proto se investor rozhodl najít jiné alternativní místo. Historický činžovní
rohový dům z počátku 20. století na rušné křižovatce ulic Nádražní a
Českobratrské v centru Ostravy se zdál od počátku jako výhodnější řešení,
ačkoli se v interiéru nacházely některé nesourodé a rušivé prvky po
předchozí restauraci.
Po
prvních průzkumných a bouracích pracích byla objevena zachovaná traverzová
valená klenba, která byla násilně schována nad sníženým novodobým podhledem.
Původní myšlenka, zachovat do jisté míry „podkonstrukci“ stávajícího pohledu,
architekt investorům rychle vymluvil. Šance opravit historickou klenbu a
vtisknout prostoru původní vzhled byla lákavá. Přestože majitelé zpočátku
nechtěli industriální vzhled interiéru, podařilo se prakticky přes noc
kompletně změnit koncept návrhu. Je zapotřebí ocenit jejich přístup, kdy se
vzdali komfortního a osvědčeného řešení ve prospěch zachování historických
hodnot.
Cihla patří k Ostravě jako kámen ke
Karlovu mostu
Puristicky laděné stavební práce prakticky
očistily celý interiér na původní nosnou konstrukci. Po očištění všech
omítkovin vykazovala klenba, vlivem blízké tramvajové dráhy, lokální praskliny.
Statikem byl zvolen tradiční postup vysprávky závěrných klenáků, a to
s použitím malty a dubových klínů. Části zdiva za barem, které po
odstranění omítky nevykazovaly pohledové parametry, byly doplněny
dvoucentimetrovými pásky z nařezaných recyklovaných cihel.
Elektroinstalaci nebylo zapotřebí zasekávat do nesmyslných podomítkových
drážek, a tak byla přirozeně přiznána. Dotváří ji na míru provedené kubistické
koše jako stínidla osvětlení z komaxitované stavební oceli. Kabeláž
k jednotlivým lampám byla záměrně svěšena. Černá barva zde kontrastuje
s červenooranžovým cihlovým pozadím. Roxor a cihla patří s nadsázkou
k Ostravě jako kámen k pražskému Karlovu mostu, a to značí, že
architekt přirozeně zachoval génius loci a dále s ním opatrně pracoval.
Roxor a les v nenápadných detailech
Stavební žebírková ocel (slangově roxor),
jako odkaz na průmyslovou historii Ostravy, se zde objevuje také
v nenápadných detailech, jako například madlo v sedací okenní nice,
podnožích stolů nebo v policovém systému. Z původního konceptu se
začlenily zjemňující vegetační prvky v podobě obkladů z mechů,
květináčové výsadby z kapradin nebo věšáků na oblečení ve tvaru stromů.
Spojujícím článkem racionálního industriálního období a úniku do přírody (lesa)
se staly originální hodiny, které si zručný investor, silně ovlivněný touto
změnou, vytvořil sám. Racionálnost a jednoduchost prostoru umocňuje betonová
podlaha spolu s cementovým štukem na stěnách, který je zjemňujícím článkem
celého interiéru.
Názor hosta: „Café bar „STORYof…“ už pár dní
po otevření lákal místní atmosférou kolemjdoucí, svou nekonvenčností přitahuje
hlavně studenty. Díky proskleným pohledům do ulice a z ulice je návštěvník
součástí pulzujícího města, ale zároveň u šálku dobré kávy zapomíná na čas…“
Autorská zpráva
Místo: Ostrava
Autor: Adam Lokajíček
Ateliér: Van Stajpen Architecture
Statické posouzení kleneb: Static Solution
Výroba atypického nábytku: Rada Design
Investor: STORYof…
Datum realizace: 2020
Užitná plocha: 115 m2
Foto: archiv
STORYof…, Rada Design
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…