– V Praze by mohl vzniknout jeden
centrální stavební úřad, uvedla dnes na březnovém Summitu architektury a
rozvoje pražská radní pro legislativu Hana Marvanová (Spojené síly pro Prahu). Tento
úřad řešil stavby celoměstského významu, například dopravní infrastruktury,
která přesahuje hranice jedné městské části nebo velké stavby definované
například zastavěnou plochou. Odvolání by mělo na starosti Ministerstvo pro
místní rozvoj.
„Zřídit centrální stavební úřad by šlo
opravdu velmi jednoduše pouhou změnou Statutu hlavního města Prahy. Důvodem
přesunu povolování na jeden centrální úřad je především odborná náročnost a
složitost procesů,“ vysvětlila radní Hana
Marvanová. Důležité teď bude získat pro tento návrh, který podporuje řada
odborníků a mimo jiné IPR, podporu koaličních partnerů. „I pokud by se nám nepodařilo Prahu sobě a Piráty přesvědčit, stejně
podle novely zákona o liniových stavbách přejde povolování dopravních staveb od
srpna tohoto roku na magistrát. Pak by se mohlo ukázat, že je to dobré řešení i
pro další stavby,“ dodala Marvanová.
Sdružení
pro architekturu a rozvoj (SAR), které Summit architektury a rozvoje pořádá,
návrh politiků na vznik centrálního stavebního úřadu uvítalo jako opatření, které by mohlo pomoci
odblokovat rozvoj zamrznuté metropole a přispět k řešení bytové krize.
Takový úřad povolující větší a specifické stavby by podle členů SAR stavební
řízení nejen zrychlil, ale zavedl by také do povolování staveb řád. Rozhodování
by bylo jednotné, a předvídatelné a do povolování staveb by se vrátila
celoměstská koncepce. Rozhodování stavebních úřadů se totiž v jednotlivých
městských částech Prahy výrazně liší, co do odbornosti i termínů má velmi
rozdílnou úroveň, postrádá celoměstský pohled a velmi často podléhá politickým
tlakům vedení jednotlivých městských částí.
Úřad by
zároveň mohl metodicky a koncepčně vést stávajících 22 místních stavebních
úřadů. V tomto centrálním pražském stavebním úřadu by se mohli soustředit
přední stavební odborníci s dostatečným administrativním i právním zázemím. Je
však zcela nezbytné, aby centrální stavební úřad nevydával jen územní
rozhodnutí, ale také stavební povolení a povolení ve společném řízení. Jinak by
to byla zbytečná instituce, protože velcí investoři už v poslední době
postupují velmi často právě formou společného územního a stavebního řízení.
Praha nemusí
čekat na nový stavební zákon, zřízením centrálního úřadu by šla vlastně naproti
chystané rekodifikaci, která počítá se vznikem nezávislé soustavy stavebních
úřadů, potvrdila ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. „Je to čistě její rozhodnutí. My jsme dokonce
s Prahou měli jednání o tom, že zvažují zřídit jeden úřad už teď, protože jsou
si sami vědomi toho, že se stávajícím stavem mají problémy. Praha o tom uvažuje
už teď také proto, že ví, jaké bude mít nový model další výhody. Zaprvé budeme
sdílet úředníky, bude lepší koordinace stavebních úřadů, už se nebude stávat,
že se v jednom kraji povolují stavby tak a v druhém jinak,“ uvedla
ministryně pro místní rozvoj Klára
Dostálová. Upozornila zároveň, že není možné, aby měla Praha ambice mít
povolovací i odvolací proces pod jednou střechou na magistrátu.
Byty mohou chybět až pro 200 tisíc Pražanů
„Vytvořením
centrálního pražského stavebního úřadu nedojde ihned k urychlení procesů,
ale během jednoho roku by mohla být rychlost rozhodování již výrazně vidět,“ domnívá
se expertka na stavební právo a členka SAR Renáta
Pintová Králová, která s myšlenkou na obnovení centrálního úřadu, jež
měla Praha do roku 2003, přišla. Smutnou
realitou totiž je, že v Praze nyní trvá vyřízení stavební povolení pro běžný
bytový dům často 10 i více let. Celá země se zkrátka dostala do vlastní
legislativní pasti, kdy se nedaří povolovat nejen soukromé stavby ale ani
veřejné obecně prospěšné stavby na které by bylo možné čerpat peníze z
evropských fondů. A to celou zemi se samozřejmě zásadně poškozuje.
Sdružení pro architekturu a rozvoj zpracovalo v březnu 2019
unikátní Analýzu k průtahům
v povolování nových staveb. Velmi podrobně se dotazovalo předních
developerů a investorů v oblasti výstavby na jejich zkušenosti
s povolovacím procesem. Zajímal ho však i pohled druhé strany, a proto
položilo dotazy také představitelům pražské samosprávy (starostům a
místostarostům městských částí) a vedoucím pražských stavebních úřadů. Aby
sdružení zmapovalo názory a postoje všech aktérů rozvoje města, nakonec se dotázalo
i veřejnosti.
Výsledkem je například zjištění, že dlouhé
povolovací procesy vnímají jako problém daleko více starostové a
místostarostové (průzkumu se jich účastnilo 39) než samotní představitelé
stavebních úřadů a odborů (odpovědělo jich 25). Představitelé samosprávy také
mnohem častěji věří, že by mohla pomoci plánovaná rekodifikace stavebního
práva, zástupci stavebních úřadů jsou ke změně legislativy skeptičtější.
Složitou legislativu a zablokované povolování dává do souvislosti
s bytovou krizí i veřejnost. Více než tři čtvrtiny z tisíce
oslovených Pražanů vnímají, že se dostupnost bydlení za posledních pět let
zhoršila.
„V Praze
každý rok výrazně přibývá počet obyvatel a zároveň je potřeba obnovovat
zastaralý bytový fond. Přitom se hlavním městě v posledních letech schvaluje
jen zhruba čtvrtina potřebného počtu bytů, a pokud se situace nezmění, reálně
hrozí, že v roce 2030 bude chybět bydlení pro nějakých 200 tisíc lidí,“ uvedl Dušan Kunovský, člen SAR a šéf Central
Group. Jak Praha v povolování nových bytů zaostává za jinými západními
metropolemi doložil Pavel Kliment, partner KMPG a člen SAR. V Praze se v
minulém roce povolilo asi 230 bytů na 100 000 obyvatel. V metropolích jako je
Vídeň nebo Mnichov se počet nově povolených bytů pohybuje okolo tisícovky na
100 000 obyvatel, to znamená pětinásobek. „Pokud
by se Praha chtěla těmto metropolím vyrovnat, musela by povolovat v řádu 10 až
12 tisíc bytů ročně,“ dodal Pavel
Kliment.
tisková zpráva
Související články:
Summit architektury a rozvoje 27.2.2019
Přednáška Soua Fujimota 6.3.2019
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Je třeba JEDNOZNAČNĚ výrazně zjednodušit stavební zákon, aby na stavebních úřadech nepracovali lidé, kteří pouze papouškují příslušná nejasná ustanovení Stavebního zákona. Je třeba aby na Stavebních úřadech sídlili lidé odborní a schopní používat při svém rozhodování HLAVU. Za to musí být i zaplaceni.