Ze
současné stavební paralýzy vyvede zemi a Prahu jen spolupráce všech aktérů
rozvoje – státu, města a soukromých investorů, shodli se účastníci dnešního
Summitu architektury a rozvoje. Ten již tradičně uspořádalo Sdružení pro
architekturu a rozvoj (SAR) v Obecním domě. Podzimní velká odborná
konference, na které se sešli hlavní
představitelé státní správy a samosprávy se zástupci odborné a podnikatelské
veřejnosti, přinesla tolik potřebnou diskusi o rolích jednotlivých stran a
nastavení jasných a transparentních pravidel pro všechny.
Tématem,
o kterém se hojně diskutovalo, byl vedle aktuální rekodifikace stavebního práva
a bytové krize ve velkých městech také současný systém rozdělení výnosů
z daní z nové výstavby, které nepřinášejí téměř žádné výhody tam, kde
se staví. Dostupnosti bytů pro občany by pomohlo zlepšit snížení DPH z 15
na 10 procent u nových bytů, a pokud by obce dostaly více prostředků na
výstavbu potřebné veřejné infrastruktury, snáze by se vyrovnávaly
s odmítavým postojem veřejnosti a tzv. sousedským (NIMBY) efektem.
Je třeba legislativní revoluce
Ministryně
pro místní rozvoj Klára Dostálová publiku představila aktuální stav příprav
očekávaného nového stavebního zákona. Její úřad v tuto chvíli pracuje na
paragrafovém znění, které by mělo na přelomu listopadu a prosince putovat do
resortního připomínkového řízení a v zimě by jej již mohla schvalovat vláda. „Základním mottem rekodifikace, která by
měla povolování staveb zjednodušit a zrychlit, je, že investor nemůže žít až
deset let v nejistotě, jestli bude moci stavět, nebo ne,“ uvedla
ministryně.
Velké
změny si podle ní žádá už ta skutečnost, že se fenoménem současnosti stala tzv.
systémová podjatost, která paralyzuje stavby po celé republice. Zároveň na 25
procentech stavebních úřadů pracuje jen jeden úředník a ten je nezastupitelný.
Když ten onemocní, stavební úřad je prostě zavřený. Ještě než začne platit nový stavební zákon, považuje
ministryně Klára Dostálová za potřebné, aby byla zavedena takzvaná fikce souhlasného závazného stanoviska dotčeného
orgánu. Vláda by ji měla projednat ještě na podzim. „Dodržování lhůt je alfa a omega zrychlení,“ uvedla ministryně.
Fikce
souhlasu je vedle zjednodušení projektové dokumentace opatřením, které by
pomohlo urychlit neúměrně dlouhé povolování staveb i podle Dušana Kunovského,
člena SAR a předsedy představenstva Central Group. „Nová výstavba je ve velkém ekonomickém zájmu státu, získává z ní mnoho
desítky miliard korun ročně. A mohl by výrazně více, kdybychom se dokázali
vymanit z legislativní pasti a úřady dodržovaly správní lhůty,“ řekl
Dušan Kunovský. Je třeba si podle něho uvědomit, že z každého nového
prodaného bytu v Praze získává stát na daních kolem jednoho milionu korun.
Rozdělení daní z výstavby je nespravedlivé
Jako
další problém vidí Dušan Kunovský to, že jen minimum z daňových výnosů směřuje k městům a
obcím, kde se staví. Přitom právě ony nesou největší zátěž spojenou s novou
výstavbou, ať už se jedná o dopravní a technickou infrastrukturu nebo občanskou
vybavenost typu školy a školky. „Opravdu
se není čemu divit, že se městské části nové výstavbě často brání, když nemají
dost peněz. Stává se tak zátěží pro jejich občany. Spravedlivější přerozdělení
těchto daní by pomohlo řešit i bytovou krizi,“ dodal Dušan Kunovský.
„Pokud obec realizuje nový projekt, tak
jedinou přímou daní, která přijde do jejího rozpočtu, je daň
z nemovitostí,“ doplnil Pavel Kliment, člen SAR a partner KPMG. Ostatní daně jsou přerozdělovány různými
klíči, na které v podstatě realizace nového projektu nemá významnější dopad. „Takže je otázka, zda by nebylo prospěšné,
aby obce, které nesou hlavní zátěž
u nových projektů, nesly také větší
proporci benefitu ve formě podílu na souvisejících daních,“ shrnul
Kliment. Zároveň ukázal, že u DPH na novou bytovou výstavbu aplikuje většina
okolních států snížené sazby v různé intenzitě, nižší sazbu než Česká
republika (15 procent) mají například Polsko s osmi procenty nebo Maďarsko
s pěti procenty, kde vlády chápou DPH jako jeden z nástrojů
zpřístupnění bytů obyvatelům.
Zprůchodnit zaseknuté povolování staveb by také mohla chystaná elektronizace
stavebního řízení. O té mluvil poslanec ODS Martin Kupka, který se na její
přípravě podílí. „Pevně věřím, že se
podaří rychle v Poslanecké sněmovně projednat potřebnou legislativu a že to
bude výrazně rychlejší než komplexní komplikovaná rekodifikace. Digitalizace
může být cesta, jak významně urychlit celé správní řízení a vytvořit v České
republice prostředí, kde bude prostě jednodušší stavět,“ uvedl Martin
Kupka. Jak dodal, digitální služba není dobrá vůle státu, ale právo občana.
Martin Kupka věří více ve sjednocení úředníků pod jednu elektronickou střechu
prostřednictvím Portálu stavebníka než v integraci do jedné kamenné
budovy.
Může jít Praha rozvoji naproti?
Praha by mohla jít rozvoji naproti sama a hned tím, že by jednoduchou změnou
statusu města zřídila Hlavní stavení úřad, o čemž pohovořila radní pro
legislativu Hana Kordová Marvanová. Ta již připravila koncepci Hlavního
stavebního úřadu, který by povoloval velké stavby, zatím se ale pro tuto
myšlenku nepodařilo najít shodu ani v koalici. Proti se staví i někteří
starostové. „V tuto chvíli máme
novelu statutu připravenou, ale na zastupitelstvo ji předkládat zatím nebudeme.
S představiteli městských částí svoláme poradu, kde se budeme snažit najít
nějaký kompromis,“ uvedla Hana Marvanová.
Podporu Hlavnímu stavebnímu výboru nicméně vyjádřil Patrik Nacher za ANO. „Pokud si dobře vzpomínám, ve volební
kampani všichni nebo téměř všichni kandidáti slibovali, že vznikne jeden
stavební úřad, který se zaměří na velké stavby, zjednoduší výstavu v Praze a
zároveň nastaví transparentnější rozhodování,“ připomněl Patrik Nacher. „Jsem připraven tvrdě podpořit Hlavní
stavební úřad, ale říkám, že se musí postupovat opatrně, aby se povolovací
řízení ještě více nezkomplikovala. Typově by měl takový úřad začít řešit
liniové stavby, u kterých by se nastavila jeho struktura a pravidla fungování,“
reagoval místostarosta Prahy 9 a městský zastupitel za ODS Tomáš Portlík.
V tuto chvíli je podle
něho třeba dále schvalovat změny územního plánu především na brownfieldech a
nastavit jasná a transparentní pravidla pro to, jak by měli investoři přispívat
na potřebnou veřejnou infrastrukturu vyvolanou výstavbou. „My nabízíme příspěvky do fondu veřejných investic. Adekvátní částka by
podle nás byla 500 korun za metr čtvereční. Je třeba ale také říci, že zřízení
fondu musí předcházet jasné pojmenování role investora, městské části a města.
A v situaci, kdy trvá povolování obyčejného bytového domu v Praze
často i více než deset let, také samozřejmě zrychlení těchto procesů,“ řekl
Dušan Kunovský.
www.arch-rozvoj.cz
tisková zpráva
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Fikce souhlasu není možná v situaci, kdy se nestíhá kvůli nedostatku pracovníků. Pokud jsou dnes úřady ve skluzu, tak co bude s nevyřízenými žádostmi? A jak chcete zjistit, kolik času je na kterou akci potřeba, případně jak zohlednit jejich různou náročnost?