Pomník skladateli na Ústředním hřbitově v Brně
Místo: Brno – Ústřední hřbitov
Architekt: Svatopluk Sládeček
Spolupráce: Lucie Surá
Klient: město Brno
Projekt a výstavba: 2010
Foto: Daniela Dostálková
Jan Novák, vynikající český skladatel 20. století, byl po dlouhá léta spjat s městem Brnem. Roku 1946 absolvoval brněnskou konzervatoř u profesora Viléma Petrželky, studoval v USA u Aarona Coplanda a Bohuslava Martinů. V letech 1948–1968 žil v Brně jako skladatel ve svobodném povolání. V té době zkomponoval například balet Svatební košile, Koncert pro dva klavíry a scénickou hudbu ke hře Ludvíka Kundery Totální kuropění, dále skládal filmovou hudbu pro režiséry Karla Kachyňu a Jiřího Trnku. Jan Novák dával zcela otevřeně najevo svůj nesouhlas s vládnoucím totalitním režimem a jeho dílo bylo doma oficiálními kruhy soustavně umlčováno. Po okupaci Československa v roce 1968 s celou rodinou emigroval. Žil nejdříve v Dánsku, potom v severní Itálii a Německu. V emigraci skladatel vytvořil mimo jiné kantáty Ignis pro Ioanne Palach a Planctus Troadum jako odezvu na události v rodném Československu a operu Dulcitius. Ve své tvorbě používal latinu. Latinsky mluvil, četl i psal a pokládal tento jazyk za univerzálně přístupný. Jeho kompozice charakterizuje hýřivá fantazie a hravost. Jan Novák zemřel 17. listopadu 1984 ve věku 63 let. Byl pohřben na vlastní přání v Roveretu v Itálii. Jeho urna byla na jaře v roce 2011 přenesena do Brna a uložena do hrobu na čestném pohřebišti Ústředního hřbitova v Brně.
Pomník tvoří čtyři desky a čtyři žulové trámce stejných rozměrů. Na svislých stěnách trámců je po obou stranách latinsky nápis MVSARVM CVLTOR JAN NOVAK 8. 4. 1921 – 17. 11. 1984. Skladba pomníku začíná a končí polovinou modulu žulové desky. Pomník se pak z obou stran jeví stejně a perspektiva dává nápisu správné pořadí. Prostor pro urnu je založen na betonových pasech a vyzděn z bednicích tvárnic. Žulové prvky pomníku jsou kotveny ocelovými trny do betonové základové desky. Před zhotovením výkresů nebyl návrh autory zformulován kresbou, jak je obvyklé, ale byl popsán slovně – nadiktován do telefonu.
Svatopluk Sládeček
Publikováno v časopise Stavba 2012/2, s. 16–17
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…