Autorem projektu je Václav Filandr / Atelier Filandr, Ostrava
Obchodní molo se třemi nadzemními podlažími má v budoucnu nahradit takzvané plato které stále hyzdí přístupovou cestu k nádraží Ostrava-Svinov. V přízemí moderního polyfunkčního objektu, který bude spojovat ulici Peterková před opraveným nádražím se Svinovskými mosty, bude krytá pěší komunikace pro veřejnost vedoucí k nádraží, v dalších dvou patrech se počítá s obchůdky, restauracemi, kavárnami či fast foody. Na něj bude navazovat věžový dům s dvanáctiposchoďovou administrativní částí.
V Ostravě-Svinově začíná demolice železobetonového "plata"
Ostrava 30. srpna (ČTK) – Nedaleko vlakového nádraží v Ostravě-Svinově dnes začala s nejméně ročním zpožděním demolice železobetonového objektu přezdívaného svinovské plato. Bourání pomocí těžké techniky začne v úterý, řekl ČTK ředitel ostravské divize OHL ŽS Jiří Navrátil. Plato, v němž byla donedávna tržnice, zcela zmizí do osmi týdnů. Uvolní tak místo pro stavbu moderního dopravního terminálu a nákupní galerie, která se napojí na stávající nádraží.
Společnost OHL ŽS musela nejprve odstranit ocelové konstrukce, těžkou techniku nasadí až na samotný železobeton. "Použijeme těžkou pásovou techniku s výškovým dosahem 28 metrů, CAT 345 má i obří nůžky a hydraulické kladivo," upřesnil ředitel. Celý objekt bude zbořen včetně základů do bezmála dvoumetrové hloubky. Město Ostrava za jeho demolici zaplatí zhruba 21 milionů korun.
Staveniště převzala firma již začátkem srpna; samotnou demolici však poté musela odložit kvůli nečekanému vybudování provizorní vodovodní přípojky. Bourání plata, kterým začíná přeměna celého přednádražního prostoru, však mělo začít už loni na podzim. Město se muselo nejprve dohodnout na výměně potřebných pozemků s rodinou hokejového trenéra Aloise Hadamczika. Roční prodlevu si vyžádalo hlavně vyjednávání s dalším majitelem tamních pozemků Maxmiliánem Šimkem.
Do proměny celého prostoru vloží město téměř 620 milionů korun, z Evropské unie na to získalo bezmála 570 milionů. Moravskoslezský kraj uhradí zhruba 180 milionů Kč. Plánovaný dopravní terminál propojí stávající Svinovské mosty s vlakovým nádražím, což se doposud nepodařilo, protože plato ze 70. let minulého století nebylo nikdy dokončeno. Svinovské mosty se promění v moderní přestupní uzel podle návrhu ostravského architekta Václava Filandra, který stojí i za prosklenou dostavbou svinovského nádraží. Tomu ale bude nejprve předcházet zprovoznění průjezdu pod mosty prodloužením Peterkovy ulice. Rekonstrukce se dočká Bílovecká ulice, kde vzniknou dvě kruhové křižovatky.
Kromě dopravních staveb vyroste mezi Svinovskými mosty a nádražím nový polyfunkční dům; developerská společnost SVINOV CENTRUM za něj zaplatí až 1,2 miliardy korun. Přes třípatrovou nákupní galerii s restauracemi a kavárnami se cestující dostanou z nádraží na tramvajovou a autobusovou zastávku "suchou nohou". Na střeše obchodního centra i na úrovni ulice vznikne zhruba 250 parkovacích míst. Developer má záměr postavit i dvanáctipodlažní administrativní budovu.
Související články:
Železniční nádraží Ostrava-Svinov
Doplněno Stavabweb:
Železniční nádraží Ostrava – Svinov si můžete virtuálně prohlédnout zde (exteriér, interiér historické výpravní budovy a interiér nové odbavovací haly).
Atelier Filandr je i autorem projektů:
NÁDRAŽÍ ČD, OSTRAVA-SVINOV – 2006 (- Grand Prix architektů 2007)
PŘEDNÁDRAŽNÍ PROSTOR, SVINOV – 2006
SVINOVSKÉ MOSTY – 2007
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…
Těším se. Ale jak může někdo tvrdit, kdy začne stavět? Copak může vědět, jak dlouho bude trvat povolovací proces, výkupy…
Kéž by ty přístřešky byly všude, kde jsou dnes nekryté vstupy, bez ohledu na to, jestli vedou přímo do metra,…