Registrujte se na nonument@cceamoba.cz
Vstup volny! Limit míst!
13-14.6. 2019 CAMP Praha
Ve stínu bourání budovy Transgasu pořádá CCEA – Center
for Central European Architecture mezinárodní symposium zaměřené na skryté,
opuštěné a zapomenuté monumenty 20. století. Symposium představí případové
studie těchto budov, monumentů a infrastrukturních projektů napříč Evropou a
zaměří se na přístupy k jejich ochraně, obnovení a novému využití.
Ve dnech 13.-14. června 2019 se v pražském CAMPu
uskuteční mezinárodní symposium NONUMENT!, jehož cílem je představit skryté,
opuštěné a zapomenuté monumenty 20. století, takzvané nonumenty. CCEA ve
spolupráci s partnery projektu ze Slovinska, Rakouska, Srbska, Bulharska a
Kypru představí evropské „nonumenty“ a zaměří se na možnosti jejich využití
dnes, za zcela jiných politických a historických okolností.
„Touto cestou
bychom chtěli přispět do diskuze, jak nakládat s budovami, uměleckými
objekty a dalšími monumenty, které zůstávají zapomenuty a stávají se tématem,
teprve když je již velmi obtížné zastavit jejich bourání, jako v případě
Transgasu. Z toho důvodu jsme si vybrali právě Transgas jako své téma,“
uvedla organizátorka symposia Yvette Vašourková z CCEA.
Na symposium budou představeny výsledky výzkumů a
intervencí partnerů projektu, proběhnou přednášky externích odborníků a diskuze
s odbornou i širokou veřejností. Pozvání na symposium přijali mezi jinými rakouská
kunsthistorička Elke Krasny a litevský umělec Deimantas Narkevičius. V příspěvcích budou představena témata proměny jako vnímání socialistických
staveb v čase, vztah infrastrukturních projektů k ideologii, nastolena
však bude i otázka, zda je vůbec možné projekty směřující k zcela jiné
budoucnosti včlenit do naší přítomnosti.
Součástí symposia budou navíc i odborné workshopy, jejichž
cílem bude hledání řešení problematiky památkové ochrany v českém kontextu.
Workshop s názvem Kdy mě začnete
respektovat? vedený Vernikou Vicherkovou z Fakulty architektury ČVUT
nastolí problém nepružnosti systému památkové ochrany v českém právním
systému. Workshop Jsem závislý objekt!
vedený umělkyní Katarínou Hládekovou a kunsthistoričkou Markétou Žáčkovou se
zaměří na odstraňování umění z veřejného prostoru a legislativní mezery,
které takovéto zacházení umožňují.
Projekt Nonuments vzniká ve spolupráci s projektem
MAPS – Mapping & Archiving Public Spaces, a za podpory Evropské unie a Ministerstva kultury
ČR. Partneři projektu jsou MoTA (Slovinsko), W24 (Rakousko), TAČKA KOMUNIKACIJE
(Srbsko), ARTOS Foundation (Kypr), House of Humour and Satire (Bulharsko).
Zájemci o účast na Symposiu se mohou zaregistrovat na
e-mailové adrese: nonument@cceamoba.cz.
Počet míst je omezený.
Organizátor:
Center for Central European Architecture
Organizátorka symposia: Yvette Vašourková, 604 847 510, yvette@cceamoba.cz
Koordinátor projektu: Ondřej Kohout,
723 537 374, junior@cceamoba.cz
Web: www.cceamoba.cz/nonument, www.nonument.org
Program Symposium
Nonument!, 13.-14. června 2019, Praha, CAMP
13. června,
čtvrtek
9:00
– Registrace
9:15 – Úvodní slovo
9:30 – Nika Grabar (SI), architekt: Nonument!
10:00 – Martin Bricelj Baraga, Neja Tomšič – Nonument Group (SI), umělci: McKeldinova
fontána, Baltimore
První
panel: Konflikt a potlačení
10:15
– Jürgen Weishäupl (A), umělec: Protiletecké věže, Vídeň
10:45 – Pavel Karous (CZ), umělec
10:55 – Ljubica Slavković (SRB), architektka: Hledání veřejného zájmu
v Bělehradu: Legalizování divokého města
11:25 – Martin Zet (CZ), umělec: Odstraněné a zakryté
sochy Miloše Zeta
11:35 – Diskuze
11:50
– Coffee break
Druhý
panel: Infrastruktura a ideologie
12:00
– Danica Sretenović (SI), architekt: Pionýrská železnice
12:30 – Vladimír Turner (CZ), umělec: Efemérní monumenty
12:40 – Martin Bricelj Baraga, Neja Tomšič – Nonument Group (SI), umělci: Odnikud
nikam – Pionýrská železnice
13:10 – Nicolas Grospierre (PL/FR), umělec: Subjektivní
atlas moderní architektury
13.40 – Katarína Hládeková (SL), umělkyně, Markéta Žáčková (CZ), teoretička: Brno:
Sochy v ulicích
13:50 – Diskuze
14:00
– Oběd
15:00
– Speciální přednáška: Elke Krasny (A), teoretička: Vystavování vzpomínek
a vystavování truchlení
Třetí
panel: Paměť a post-socialismus
16:00
– Anelya Ivanova (BG), umělkyně: Buzludzha – Apoteóza socialistického umění
v Bulharsku
16:30 – Vít Halada, Benjamin Bradenský (SK), architekti: Ikonické ruiny
16:50 – Ole Frahm – Ligna Group (D), umělec: Znovu-uzákonění,
překonávání, odcizení. Radiobalet jako performativní vzpomínka
17:20 – Petr Dub (CZ), umělec: Veřejné hranice
17:30 – Veronika Vicherková (CZ), architektka
17:50 – Diskuze
18:05
– Coffee Break
18:20
– Speciální přednáška: Deimantas Narkevičius (LTU), umělec: Příliš dlouho na
piedestalu
19:20
– Závěrečná diskuze
14. června,
Pátek
9:00
– Úvod
9:00 – Workshopy
Kdy mě začnete respektovat? – vedený Veronikou
Vicherkovou (CZ), architektka
Jsem závislý objekt! – vedený Katarínou
Hládekovou (SK), umělkyně, a Markétou Žáčkovou (CZ), teoretička
10:30
– Speciální přednáška: Miloš Kosec (SI), architekt: Nonumentální Infrastruktura
11:30
– Workshopy – Výstupy a diskuze
11:30
– Oběd
Čtvrtý
panel: Zpětný chod
12:30
– Ladislav Zikmund-Lender (CZ), teoretik: Topografie bourání: Případ
Transgas
13:10 – Peter Szalay (SK), teoretik: Zrcadlo nechtěného dědictví:
narcismus či cynický egoismus?
13:40 – Hans van Houwelingen (NL), umělec: Nedokončeno
14:10 – Diskuze
14:20
– Coffee break
Pátý
panel: Nemožnost budoucnosti
14:30
– Vladimir Dulović (SRB), teoretik: Genex
15:00 – Viktória Mravčáková (SK), architektka: Jak dostat dobré umění do
města?
15:10 – Elizabeth Sikiaridi (GB) and Frans Vogelaar (NL) – Hybrid Space
Lab, architekti: Deep Spaces
15:45 – Diskuze
16:00
– Speciální přednáška: Branislav Dimitrijevič (SRB), architekt: “Egypt” spíše
než “Říjen”: Nesouhlas v interpretaci jugoslávských národně-osvobozeneckých
monumentů, dříve a nyní
17:00
– Závěr symposia
tisková zpráva
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…