Tadao Ando: Muzeum moderního umění ve Fort Worth

Muzeum moderního umění ve Fort Worth ikustruje práci japonského architekta Tadaa Anda. Je to jednoduchá geometrie vtělená do přirozeného prostředí a minimalistický výběr materiálů. Pět dlouhých pavilonů s plochou střechou se zdá plout na vodní hladině, která odráží jejich obraz. Je to podobné, jako i u jiných projektů Tadda Anda.

Architekt: Tadao Ando
Místo: Fort Worth, Texas, USA
Spolupracující architekt: Kendall-Heaton Associates
Krajinářský architekt: SWA Group
Statika: Thornton-Tomasetti/Ellisor-Tanner Engineers
Stavitel: Linbeck Construction Corp.
Plocha: 10,96 akrů (tj. 44 354 m2)
Projekt: 2002
Foto: Liao Yusheng

“Prostor ožije, až když do něj vstoupí lidé. Architektura může hrát důležitou roli a role toho prostoru v té architektuře je podporovat interakci mezi lidmi, mezi lidmi a myšlenkami, které předkládají malby a sochy, ale hlavně interakci lidí mezi sebou.”

Muzeum, vystavěné pouze z betonu, oceli, aluminia, skla a žuly, se dokonale odráží v rybníčku. Muzeum obklopují krásné stromy a vršky, což je typické pro Andovu architekturu. Díky čistému designu je samo muzeum nádhernou ukázkou moderního uměleckého díla.

Prostředí se stává stejně krásným jako umělecká díla, která jsou v něm vystavena, protože prostory jsou silně propojeny díky velkým oknům. Sklo a voda se báječně doplňují, neboť hladina odráží prostory zrovna tak, jako sklo odráží vodní hladinu.

"Užití skla jako stěny je ve fyzickém smyslu bariéra, ochrana před vnějškem, ale vizuálně žádná hranice mezi vnitřkem a vnějškem neexistuje. Také světlo, které přichází odražené od vody skrze skleněné stěny, svědčí pro to, že tu není hranice, kterou bychom pociťovali u zdi."

Beton ukazuje Andovu vášeň pro jasné a ostré hrany, které právě tento materiál ideálně umožňuje docílit. Masivní rovné zdi napomáhaji rozpoznat základní konstrukci budovy. V kontrastu s přírodním prostředím, které typicky obklopuje Andovu architekturu, stávají se tyto dva elementy ještě dynamičtější. Muzeum umění ve Fort Worth ukazuje nejjemnější stupeň zdůraznění hranice; využívá materiály k vytvoření architektury, která jako by plula po rybníce.

Světlo je klíčem k návrhu muzea, s důrazem na obojí – difúzní i odražené přirozené světlo. Přečnívající střechy z litého betonu mají lineární světlíky a podstřešní okna. Symbolem muzea se stalo pět sloupů ve tvaru "Y" podpírajících střešní desky.

Muzeum leží blízko Kimbellova muzea umění od Louise Kahna a také blízko Muzea Amona Cartera od Philipa Johnsona. Obsahuje sbírku moderního umění čítající více než 2600 významných děl od světových umělců, která vystavuje na ploše takřka 5000 metrů čtverečních.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*