Tesco v Jaroměři otevřelo první hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě

Ekologicky šetrný obchod klade důraz na pohodlí zákazníků, ale i na nejpokrokovější technologie ohleduplné k životnímu prostředí.

nbsp;

Tesco otevřelo unikátní obchod, energeticky soběstačnou dřevostavbu, kde je veškerá produkce CO2 vyrovnána nebo vynulována stejným množstvím CO2 spotřebovaném během pěstování zdroje energie.

Hypermarket v Jaroměři je po obchodě v Ramsey ve Velké Británii dalším důležitým krokem směrem k naplnění celosvětových strategických cílů Tesco, které si v oblasti ekologie a přístupu k životnímu prostředí společnost vytyčila. „Naši cestu za splněním těchto ambiciózních cílů, mezi něž patří celkově emisně neutrální provoz do roku 2050, jsme začali v letech 2000 až 2008 ve Velké Británii, kde se nám podařilo snížit spotřebu energie o polovinu na čtvereční stopu. V roce 2010 jsme otevřeli první hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou právě v Ramsey. V České republice zákazníci od roku 2007 nakupují v ekologicky úsporném hypermarketu v Žatci, o rok později byl otevřen podobný obchod v Říčanech. Hypermarket Tesco v Jaroměři je dalším důležitým milníkem na naší cestě. Jsem přesvědčen, že ukazuje správný směr, kterým by se měl celý sektor maloobchodu ubírat,“ dodává P. J. Clarke, generální ředitel Tesco.

Plocha obchodu činí 3000 m2 a zákazníci na ní najdou zhruba 19 tisíc druhů zboží. Na nákup mohou lidé přijít denně od 7 do 22 hodin. Platit je možné jak v korunách, tak v eurech nebo platebními kartami. K dispozici je zákazníkům 11 pokladen, z toho sedm pokladen běžných a čtyři samoobslužné. Parkoviště nabízí 191 parkovacích míst, z toho sedm pro invalidy a dvě pro rodiny s dětmi. O pohodlí zákazníků se stará 95 zaměstnanců hypermarketu.

Budova ekologického obchodu je soběstačná díky dvěma kogeneračním jednotkám, které produkují energii pro celý provoz hypermarketu. Jako palivo je využit čistý řepkový olej, z něhož jednotky vyrábějí nejen elektrickou energii, ale také teplo pro vytápění a chlad pro chlazení objektu. Mezi další technologie, které hypermarket využívá, patří systém solárních kolektorů a šedových světlíků, které umožňují přirozené osvětlení prodejní plochy. Umělé osvětlení plochy je stmívatelné, reaguje na zisky denního světla a automaticky upravuje intenzitu osvětlení tak, aby bylo dosaženo požadované hladiny osvětlenosti. Hypermarket využívá i dešťovou vodu, která je zachytávána v akumulační nádrži a následně použita na splachování WC, mytí podlah, zalévání zeleně apod. Převratnou novinkou, kterou v blízké budoucnosti Tesco představí se společností ČEZ, je dobíjecí zařízení pro elektromobily, které bude umístěno přímo na parkovišti hypermarketu.

nbsp;

Hlavní milníky v ekologickém přístupu Tesco
2006 Ekologické cíle se staly součástí strategie společnosti
2007 Ušetřeno 7 216 tun CO2. První ekologický obchod otevírá v Žatci. Postupné zavádění energeticky úsporných opatření v nových i ve stávajících obchodech
2008 Energeticky úsporný hypermarket v Říčanech
2009 Nové vozy s CNG pro zásobování v Praze
2009/10 Technologie chlazení s CO2
2011 První energeticky úsporný hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou* v Jaroměři

*Uhlíková stopa je množství přímo či nepřímo vypuštěných skleníkových plynů, které svou činností produkujeme. Jinak řečeno je to nástroj k měření dopadů lidských aktivit na životní prostředí vyjadřovaný v ekvivalentech oxidu uhličitého CO2, a to v gramech či kilogramech.

Tisková zpráva Praha, 10. února 2011

Související články:

Tesco otevře unikátní ekologicky šetrný hypermarket 28.1.2011
 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*