Nové
parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i
rozšíření centra Bystrce, tyto a další ideje představili architekti jako
součást řešení brněnského úseku silnice X43. Její podobu hledá kraj i město už
přes deset let. Město Brno si proto na základě podkladů Jihomoravského kraje nechalo
zpracovat tři urbanisticko-dopravní studie dopravní stavby, a především
možností jejího zapojení do okolní zástavby a krajiny. Hlavním cílem bylo
dopracovat dopravní stavbu X43 urbanisticky a najít řešení, které bude mít
nejmenší dopady na kvalitu života v přilehlých městských částech. Výsledkem
jsou tři různá řešení, která poslouží jako podklad pro přípravu další územně
plánovací dokumentace.
Zpracovateli
studií jsou týmy knesl kynčl architekti a Projektová kancelář Ossendorf,
Sdružení Pelčák a partner architekti a HBH Projekt a Ing. arch. Pavel Jura ve
spolupráci s FAST VUT. Studie byly zadány formou veřejné zakázky, kterou
pro město připravila Kancelář architekta města. Výstupy odevzdali architekti
začátkem června a jejich součástí bude také model trasy přes Kníničky a Bystrc.
„Cílem studií je prověřit, jak
by mohla vypadat silnice X43 od mimoúrovňové křižovatky Bosonohy po městskou
část Brno-Kníničky. Vzhledem k tomu, že velká část trasy vede rekreační a
obytnou oblastí, chceme najít takové řešení, které bude maximálně ohleduplné
k lidem a okolní krajině a současně pomůže dalšímu rozvoji území,“ uvedl ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.
Trasa silnice X43 vychází ze zpracované Územní studie nadřazené dálniční
a silniční sítě v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brno. Ta je
podkladem pro aktualizaci Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje
neboli krajského „územního plánu“, která má být vydána na podzim letošního
roku. Město je poté povinno převzít obecné nadřazené krajské řešení do návrhu
nového Územního plánu města Brna, které ale může zpřesnit právě za pomocí
zpracovávaných studií.
„Cílem je
vytvořit co možná nejpřívětivější řešení pro obyvatele dotčených městských
částí, se kterým je pak budeme chtít na podzim seznámit. Výstupy studií teď předáme
vedení místních samospráv, aby k nim připravili svoje stanoviska. Město
využije jak výstupy, tak stanoviska pro přípravu zadání studie, která bude
podkladem pro nový územní plán, případně změnu územního plánu,“ doplnil radní města Brna
pro oblast územního plánování a rozvoje Filip Chvátal
Řešený úsek silnice přes Brno je
zhruba jedenáct kilometrů dlouhý a má vést ve stopě Staré dálnice. Trasa vede
od mimoúrovňové křižovatky v Bosonohách, přes městskou část Bystrc, kolem
Brněnské přehrady do Kníniček, přičemž přes Bystrc a Kníničky má být vedena
tunelem. Součástí řešení bude také nový most přes řeku
Svratku.
„Každý tým
přináší jiné řešení, jak ke stavbě přistupovat, od menších krajinných úprav, až
po velkorysé řešení, které navrhuje novou zástavbu a centrum pro obyvatele
Bystrce. Vzhledem k tomu, že silnice povede v blízkosti zástavby
převážně v tunelu, bude možné tady vytvořit například nový park
propojující Bystrc s Přístavištěm a vylepšit přístup k Brněnské
přehradě,“ dodal vedoucí oddělení Veřejného prostoru KAM David Zajíček.
Kancelář městského
architekta plánuje na srpen výstavu všech návrhů v brněnském Urban centru
vedle Staré radnice, na podzim přijedou zástupci KAM a města návrhy představit
a diskutovat o nich také za obyvateli městských částí.
tisková zpráva KAM Brno
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…