Pro nový, 32 km dlouhý úsek dálnice, spojující Hume Highway s obchvatem Melbourne, byly navrženy protihlukové stěny a silniční mobiliář. Do tvorby konceptu a modelování všech prvků byl aktivně zapojen také sochař Robert Owen.
Architekt: Tonkin Zulaikha Greer + Taylor Cullity Lethlean
Místo: dálnice Hume, Melbourne, Viktoria, Austrálie
Tým projektu: Peter Tonkin, Neil Mackenzie, Heidi Pronk, Kon Vourtzoumis, Richard Healey-Finlay
Krajinářský architekt: Taylor Cullity Lethlean
Umělec: Robert Owen
Foto: Peter Hyatt
Projekt byl navržen tak, aby se na dálnici mohlo jezdit rychlostí 110 km/hod. Obsahuje tři série skulpturálních protihlukových stěn, lávku pro pěší a sadu konstrukčních parametrů pro silniční mosty, svodidla a opěrné konstrukce.
Hlavní série stěn od Tonkin Zulaikha Greer v celkové délce více než dva kilometry je z fasetovaného plechu z austenitické oceli, modelovaného v jednoduchých konkávních a konvexních záhybech; jemně zvlněná ocel se vznáší na ustoupeném tmavém betonovém soklu.
Druhá sada stěn od Taylor Cullity Lethlean je translucentní a transparentní a zachovává světlo a výhled pro obytné oblasti. Je z podsvícených polykarbonátových desek, pískovaných digitálním vzorem a prolínaných listy barevných betonových prefabrikátů. Třetí série, opět od Tonkin Zulaikha Greer, navazuje na stávající dramatický terénní reliéf. Gabiony a hustě osázené zemní valy vyhovují požadované kontrole zvuku.
Hlavním prvkem projektu byla nová lávka pro pěší, která byla navržena jako brána do Melbourne, viditelného na horizontu. Most, zakřivený v půdorysu i v pohledu, je trubková ocelová příhrada fasetovaná stejnou austenitickou ocelí jako hlavní protihlukové stěny; z určitého pohledu vypadá, jako by skákal pře silnici s gestem přivítání nebo loučení.
Existuje zde určitá špička české architektury, ale mně trápí ty desítky podprůměrných architektonických ateliérů , lokalizovaných hlavně v Praze. Pomocí…
Filozofů není nikdy dost. ;-) A ostatní školy (zejména ty technické) se o své studenty budou muset asi víc poprat...…
Není to moc pozitivní čtení, jakkoliv stavebně to jistě hodnotu má. Ale ptám se, jak moc potřebujeme další filozofy, když…
Nadační fond prostě odmítá připustit, že starý nýtovaný most nemůže přes veškerou snahu vyhovět potřebám současné (a tím spíš budoucí)…
Dali jste Pardubičákům něco, díky čemu moou být na své město hrdí.