Pro nový, 32 km dlouhý úsek dálnice, spojující Hume Highway s obchvatem Melbourne, byly navrženy protihlukové stěny a silniční mobiliář. Do tvorby konceptu a modelování všech prvků byl aktivně zapojen také sochař Robert Owen.
Architekt: Tonkin Zulaikha Greer + Taylor Cullity Lethlean
Místo: dálnice Hume, Melbourne, Viktoria, Austrálie
Tým projektu: Peter Tonkin, Neil Mackenzie, Heidi Pronk, Kon Vourtzoumis, Richard Healey-Finlay
Krajinářský architekt: Taylor Cullity Lethlean
Umělec: Robert Owen
Foto: Peter Hyatt
Projekt byl navržen tak, aby se na dálnici mohlo jezdit rychlostí 110 km/hod. Obsahuje tři série skulpturálních protihlukových stěn, lávku pro pěší a sadu konstrukčních parametrů pro silniční mosty, svodidla a opěrné konstrukce.
Hlavní série stěn od Tonkin Zulaikha Greer v celkové délce více než dva kilometry je z fasetovaného plechu z austenitické oceli, modelovaného v jednoduchých konkávních a konvexních záhybech; jemně zvlněná ocel se vznáší na ustoupeném tmavém betonovém soklu.
Druhá sada stěn od Taylor Cullity Lethlean je translucentní a transparentní a zachovává světlo a výhled pro obytné oblasti. Je z podsvícených polykarbonátových desek, pískovaných digitálním vzorem a prolínaných listy barevných betonových prefabrikátů. Třetí série, opět od Tonkin Zulaikha Greer, navazuje na stávající dramatický terénní reliéf. Gabiony a hustě osázené zemní valy vyhovují požadované kontrole zvuku.
Hlavním prvkem projektu byla nová lávka pro pěší, která byla navržena jako brána do Melbourne, viditelného na horizontu. Most, zakřivený v půdorysu i v pohledu, je trubková ocelová příhrada fasetovaná stejnou austenitickou ocelí jako hlavní protihlukové stěny; z určitého pohledu vypadá, jako by skákal pře silnici s gestem přivítání nebo loučení.
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.