Ultravysokohodnotný beton, označovaný zkratkou UHPC (ultra-high performance concrete),
je jednou z největších výzev moderní technologie betonu po celém světě.
Za UHPC se většinou považuje beton s válcovou pevností vyšší než
150 MPa s uvažovanou životností přes 200 let v nejnáročnějších
podmínkách. TBG Metrostav dokáže tento beton po dlouhém vývoji vyrobit
a dodat na staveniště ve formě transportbetonu. Za UHPC se většinou považuje beton s válcovou pevností vyšší než
150 MPa s uvažovanou životností přes 200 let v nejnáročnějších
podmínkách. TBG Metrostav dokáže tento beton po dlouhém vývoji vyrobit
a dodat na staveniště ve formě transportbetonu.
Složení UHPC
Receptury UHPC se vyznačují velmi vysokými
dávkami pojiva a mikrosiliky, extrémně nízkým vodním součinitelem
(0,18–0,22) a vysokou hutností uloženého betonu. Složená křivka
zrnitosti směsi musí být optimalizována od nejjemnějších částic
(mikrosilika) až po hrubé kamenivo. Hrubé kamenivo může mít zrnitost až
16 mm, ovšem běžně má maximální zrno průměr do 8 mm. Další důležitou
složkou UHPC jsou drátky. Někdy je potom UHPC s drátky označován jako
UHPFRC (ultra-high performance fibre reinforced concrete). Drátky
nám pomáhají omezit křehké chování betonu a zároveň výrazně zvýšit
pevnosti v tahu, a tak lze tento kompozit využít i pro prvky nevyztužené
běžnou výztuží.
Vlastnosti UHPC
Konzistence UHPC
se může pohybovat v rozmezí téměř zavlhlých směsí až po samozhutnitelné
betony. Samozhutnitelná konzistence UHPC je asi nečastější (rozliv
Abramsovým kuželem 650–750 mm), ovšem vysoká stabilita směsi a nutnost
dosáhnout co nejvyšší hutnosti betonu vyžaduje často intenzivní vibraci
zkušebních těles i konstrukce. Způsob ukládky a intenzita vibrace vždy
závisí na konkrétním složení směsi a na její viskozitě.
Pevnost
v tlaku se měří na různých tělesech, jejichž výsledky ovšem nejsou
příliš porovnatelné. Jako nejvhodnější se ukazuje měření pevnosti na
krychlích o hraně 100 mm nebo na válcích o výšce 300 mm. Poměr těchto
pevností není stabilní pro všechny typy UHPC, jako je tomu pro běžné
betony. Už při specifikaci betonu je tedy nutné stanovit, jaká pevnost
a na jakém tělese je potřeba.
Pevnost v tahu za ohybu je dalším
důležitým parametrem UHPC. Pevnost v tahu za ohybu se nejčastěji zkouší
na trámcích délky 700 mm a průřezu 150×150 mm. Pevnost v tahu za ohybu
je možné zkoušet pomocí trojbodého ohybu se zářezem (místo vzniku
trhliny je pevně dané) nebo pomocí ohybu čtyřbodého (trhlina vznikne
v nejslabším místě). Pokud se uvažuje o použití tohoto materiálu bez
výztuže, pohybuje se pevnost v tahu za ohybu přes 15 MPa
Závěr
Je otázkou, jestli se dá UHPC ještě považovat za beton, nebo jestli už
jde o speciální kompozit na bázi cementového pojiva. Tak jako tak jde
o velice zajímavý materiál blízké budoucnosti, který nám umožní budovat
subtilní lehké konstrukce s výrazně prodlouženou trvanlivostí. Kromě
samostatných konstrukcí je možné s tímto typem materiálu vytvářet
ochranné tenké vrstvy na standardních konstrukcích, např. přímo
pojížděné ochranné nabetonávky mostovek, ochranné vrstvy mostních říms,
nebo piliřů. Ve světě už se UHPC pro tyto účely začíná využívat.
V TBG Metrostav máme technologii výroby a přepravy UHPC zvládnutou
a jsme schopni UHPC, tzn. beton s válcovou pevností větší než 150 MPa,
zákazníkům dodat. Na beton třídy C110/130 už máme vydán i certifikát,
vyšší třídy je možno certifikovat dle potřeby zákazníků.
Robert Coufal
technolog TBG Metrostav
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?