Stavebních veletrhy Brno 2009 již v dubnu!
V odborných časopisech o stavebnictví mají materi-ály svou samostatnou kapitolu, studenty architektury někdy straší, ale rozhodně doprovázejí po celé studium. Materiálem se dá, třeba jen na je-diném detailu, vzhled i funkčnost stavby podepřít i spolehlivě deklasovat. Přitom materiál je v zásadě vždy funkcí použité technologie — a vice versa, a to vše je výslednicí požadavků na tu kterou stavbu. Ty se ale jednou od-víjejí od poučené analýzy, dokonce od vysoké odbornosti architekta, ale jindy jsou jen sumou náhodných rozhodnutí laického stavebníka, v horším případě firmy, se kterou se dohodl a která vychází z poučky, že soubor toho nejdražšího materiálu umožní fakturovat také co nejvíc za práci.
V jedné české televizi slaví obrovské úspěchy pořad „Jak se staví sen“. Proč? Vysvětlení je prosté: minimální, dvoučlenný tým designérů z většinou nemož-ného interiéru vytvoří během pár desítek hodin a s omezenými náklady „bydlení snů“. Asi stejně často, jak se divák setká s „úžasnou“ proměnou, bývá tajem-stvím úspěchu vhodnější volba materiálů. Ale řekněte sami — pokud nejste prá-vě podlaháři, vyznáte se v nových materiálech a jejich texturách, vlastnostech fyzikálních, ale třeba i optických a dalších? Navíc — ne všechny lze použít na každý podklad. Totéž platí samozřejmě o pojednání povrchů stěn a funguje vlastně už od výběru například oken a dveří, druhu topení a dispozice interiéru.
Dveře, okna a spol.
Trendem nejsou jen plastová okna nebo rámy z hliníku, pokryté plastovou fólií, klasické dřevo se rovněž rehabilituje a jeho zastánci říkají „však počkejte! Co se s plastem stane za padesát let, to neví nikdo!“ Ale stavba vyžaduje pozornost na desítkách dalších „uzlových bodech“ — správným provedením střechy včetně izolace, až úzkostlivým dodržováním technologických postupů a samozřejmě důrazem na kvalitní materiály, které bývají velmi často viditelně dražší než jejich napodobeniny. O příliš drahých „úsporách“ se ale již popsaly stohy papíru s výsledkem ne vždy uspokojivým. Kde se však rozdíl mezi kvalitním materiá-lem a napodobeninou dá dokázat, to jsou veletržní akce. Stačí je předvést „v akci“ — ať už na modelech, na řezech materiálem nebo zapojením názorné měřicí metody. Výsledek si totiž návštěvník může porovnat s jiným předvádě-ným výrobkem, materiálem, postupem hned na místě.
Schodiště. Klasika vs. High-tech?
Trendy ve stavění a ve vybavování novostaveb jsou jednoznačně založené na nových technologiích s převahou materiálů, které neškodí životnímu prostředí při výrobě ani při likvidaci (i na tu je třeba myslet od začátku). Asi nepřekvapí, že ne vždy jde o technologie nové — ne náhodou se hovoří o návratu ke klasic-kým materiálům, jako jsou dřevo, kámen, sklo a klasické zdicí materiály, často přiznávané i v interiérech. Jedním z příkladů návratu ke klasice jsou dřevěná interiérová schodiště. Výběr konkrétního druhu dřeviny může být zásadní nejen pro konečný vzhled, ale i pro funkci a její trvání — je třeba si uvědomit, že často jde o značně namáhanou komunikační linku v bytě.
I v tomto segmentu vybavení staveb se vyplatí absolvovat veletržní akci, nejlé-pe takovou, která je reprezentativně obsazená. A to platí jak pro zájemce o po-řízení tohoto interiérového prvku, tak pro výrobce — snad nikde jinde v republice ani v širším okolí se nesetkají s tak rozsáhlou konkurencí, jako je tomu na Sta-vebních veletrzích Brno. Což se vystavovateli mnohonásobně vyplatí nejen tím, že si bude moci porovnat svoje produkty s ostatními výrobci na trhu, ale také získá inspiraci pro inovace včetně toho, že zpětná vazba od návštěvnické ve-řejnosti mu dodá i potřebné informace k tomu, které cesty by mohly být úspěšné a které naopak slepé.
Plasty nastoupily na zteč
Průlom ve stavebních prvcích znamenají již několik let plasty. Dnes již nejde o suroviny, které se až dalším zpracováním zhodnotí, ale jsou to vesměs polo-produkty se speciálními vlastnostmi, mnohé již přímo určené pro použití na stavbách, jiné použitelné po nepatrném zpracování, například rozměrovém při-způsobení. A nejde jen o dávno již používané, ale stále vylepšované plexisklo, přesněji polymetylakrylát, kterému je mimochodem letos kulatých 75 let. Jeho použití se od náhrady skla pro zastřešování a „zasklívání“ rozšířilo do výroby van, sprchových koutů a bazénů až po atraktivní nábytek, protihlukové stěny a dokonce, to již mimo stavebnictví, jako materiálu k výrobě šatů. Kromě staré-ho dobrého akrylátu jsou dnes k dispozici architektům a stavebním firmám další materiály — kompozity jako Corian nebo Hi-Macs, ale také tzv. „umělý kámen“ (např. Quarella — složení 95 % přírodního kamene a 5 % polyesterové pryskyři-ce z něj dělá rovněž „kompozitní“), který má většinu vlastností shodných s pří-rodním, ale navíc i některé výhody. Například materiály na bázi křemene nebo mramoru — jsou odolné, snadno se čistí a jsou tak vhodné k využití na trvale a vysoce zatěžované podlahy obchodních center a jiných objektů s vysokou zatížeností.
Povrchové úpravy a energie
Jedním ze špičkových světových výrobců nátěrových a izolačních hmot je spo-lečnost Radka spol., jeden z tradičních vystavovatelů na Stavebních veletrzích Brno. Nátěrové a nástřikové hmoty, kterými se opatřují například hliníkové nebo pozinkované ocelové díly ve stavebnictví (vnější obklady, dveře, okna atd.), musí dnes splňovat řadu požadavků, zejména na odolnost vůči korozi, oděru a dalším povětrnostním vlivům, nárazu apod. Kromě toho se od nich požaduje i velká barevná variabilnost spolu s odolností a barevnou stálostí při trvalé ex-pozici UV záření.
Výstaviště Brno — brána k úspěchu
Uvedené novinky a řadu dalších, které s sebou nesou také přídomky „energeticky úsporné“ a „ekologicky nezávadné“ bude možné nejen spatřit, ale doslova si osahat na expozicích jednotlivých výrobců nebo jejich smluvních partnerů na Stavebních veletrzích Brno 2009 již v dubnu!
Pozitiva účasti na veletrhu s největší prestiží i tradicí se ale neomezují pouze na chvíle strávené na ploše veletržního areálu. Cesty ke zviditelnění — a tedy k na-vázání kontaktů a potažmo zvýšení obratu — jsou právě na veletrhu nejvíce di-verzifikované: jméno firmě lze mezi odborníky a laiky získat také aktivní účastí svých pracovníků na odborných seminářích a dalších akcích rozsáhlého dopro-vodného programu veletrhu nebo informacemi umístěnými na internetových stránkách veletrhu.
Být viděn v pravý čas, na správném místě tím správným auditoriem — tak se dá shrnout význam účasti na Stavebních veletrzích v Brně 2009. Dvojnásob to platí právě v době současné krize. Proto je termín 21. — 25.4.2009 výrazně zapsán v diářích u všech zájemců o stavebnictví.
Zdroj: TZ Stavební veletrhy Brno, leden 2009
www.stavebniveletrhybrno.cz
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…