TRENDY VE VYBAVENÍ NOVOSTAVEB — TECHNOLOGIE, MATERIÁLY, DESIGN A STYL

Stavebních veletrhy Brno 2009 již v dubnu!

V odborných časopisech o stavebnictví mají materi-ály svou samostatnou kapitolu, studenty architektury někdy straší, ale rozhodně doprovázejí po celé studium. Materiálem se dá, třeba jen na je-diném detailu, vzhled i funkčnost stavby podepřít i spolehlivě deklasovat. Přitom materiál je v zásadě vždy funkcí použité technologie — a vice versa, a to vše je výslednicí požadavků na tu kterou stavbu. Ty se ale jednou od-víjejí od poučené analýzy, dokonce od vysoké odbornosti architekta, ale jindy jsou jen sumou náhodných rozhodnutí laického stavebníka, v horším případě firmy, se kterou se dohodl a která vychází z poučky, že soubor toho nejdražšího materiálu umožní fakturovat také co nejvíc za práci.

V jedné české televizi slaví obrovské úspěchy pořad „Jak se staví sen“. Proč? Vysvětlení je prosté: minimální, dvoučlenný tým designérů z většinou nemož-ného interiéru vytvoří během pár desítek hodin a s omezenými náklady „bydlení snů“. Asi stejně často, jak se divák setká s „úžasnou“ proměnou, bývá tajem-stvím úspěchu vhodnější volba materiálů. Ale řekněte sami — pokud nejste prá-vě podlaháři, vyznáte se v nových materiálech a jejich texturách, vlastnostech fyzikálních, ale třeba i optických a dalších? Navíc — ne všechny lze použít na každý podklad. Totéž platí samozřejmě o pojednání povrchů stěn a funguje vlastně už od výběru například oken a dveří, druhu topení a dispozice interiéru.

Dveře, okna a spol.
Trendem nejsou jen plastová okna nebo rámy z hliníku, pokryté plastovou fólií, klasické dřevo se rovněž rehabilituje a jeho zastánci říkají „však počkejte! Co se s plastem stane za padesát let, to neví nikdo!“ Ale stavba vyžaduje pozornost na desítkách dalších „uzlových bodech“ — správným provedením střechy včetně izolace, až úzkostlivým dodržováním technologických postupů a samozřejmě důrazem na kvalitní materiály, které bývají velmi často viditelně dražší než jejich napodobeniny. O příliš drahých „úsporách“ se ale již popsaly stohy papíru s výsledkem ne vždy uspokojivým. Kde se však rozdíl mezi kvalitním materiá-lem a napodobeninou dá dokázat, to jsou veletržní akce. Stačí je předvést „v akci“ — ať už na modelech, na řezech materiálem nebo zapojením názorné měřicí metody. Výsledek si totiž návštěvník může porovnat s jiným předvádě-ným výrobkem, materiálem, postupem hned na místě.

Schodiště. Klasika vs. High-tech?
Trendy ve stavění a ve vybavování novostaveb jsou jednoznačně založené na nových technologiích s převahou materiálů, které neškodí životnímu prostředí při výrobě ani při likvidaci (i na tu je třeba myslet od začátku). Asi nepřekvapí, že ne vždy jde o technologie nové — ne náhodou se hovoří o návratu ke klasic-kým materiálům, jako jsou dřevo, kámen, sklo a klasické zdicí materiály, často přiznávané i v interiérech. Jedním z příkladů návratu ke klasice jsou dřevěná interiérová schodiště. Výběr konkrétního druhu dřeviny může být zásadní nejen pro konečný vzhled, ale i pro funkci a její trvání — je třeba si uvědomit, že často jde o značně namáhanou komunikační linku v bytě.

I v tomto segmentu vybavení staveb se vyplatí absolvovat veletržní akci, nejlé-pe takovou, která je reprezentativně obsazená. A to platí jak pro zájemce o po-řízení tohoto interiérového prvku, tak pro výrobce — snad nikde jinde v republice ani v širším okolí se nesetkají s tak rozsáhlou konkurencí, jako je tomu na Sta-vebních veletrzích Brno. Což se vystavovateli mnohonásobně vyplatí nejen tím, že si bude moci porovnat svoje produkty s ostatními výrobci na trhu, ale také získá inspiraci pro inovace včetně toho, že zpětná vazba od návštěvnické ve-řejnosti mu dodá i potřebné informace k tomu, které cesty by mohly být úspěšné a které naopak slepé.

Plasty nastoupily na zteč
Průlom ve stavebních prvcích znamenají již několik let plasty. Dnes již nejde o suroviny, které se až dalším zpracováním zhodnotí, ale jsou to vesměs polo-produkty se speciálními vlastnostmi, mnohé již přímo určené pro použití na stavbách, jiné použitelné po nepatrném zpracování, například rozměrovém při-způsobení. A nejde jen o dávno již používané, ale stále vylepšované plexisklo, přesněji polymetylakrylát, kterému je mimochodem letos kulatých 75 let. Jeho použití se od náhrady skla pro zastřešování a „zasklívání“ rozšířilo do výroby van, sprchových koutů a bazénů až po atraktivní nábytek, protihlukové stěny a dokonce, to již mimo stavebnictví, jako materiálu k výrobě šatů. Kromě staré-ho dobrého akrylátu jsou dnes k dispozici architektům a stavebním firmám další materiály — kompozity jako Corian nebo Hi-Macs, ale také tzv. „umělý kámen“ (např. Quarella — složení 95 % přírodního kamene a 5 % polyesterové pryskyři-ce z něj dělá rovněž „kompozitní“), který má většinu vlastností shodných s pří-rodním, ale navíc i některé výhody. Například materiály na bázi křemene nebo mramoru — jsou odolné, snadno se čistí a jsou tak vhodné k využití na trvale a vysoce zatěžované podlahy obchodních center a jiných objektů s vysokou zatížeností.

Povrchové úpravy a energie
Jedním ze špičkových světových výrobců nátěrových a izolačních hmot je spo-lečnost Radka spol., jeden z tradičních vystavovatelů na Stavebních veletrzích Brno. Nátěrové a nástřikové hmoty, kterými se opatřují například hliníkové nebo pozinkované ocelové díly ve stavebnictví (vnější obklady, dveře, okna atd.), musí dnes splňovat řadu požadavků, zejména na odolnost vůči korozi, oděru a dalším povětrnostním vlivům, nárazu apod. Kromě toho se od nich požaduje i velká barevná variabilnost spolu s odolností a barevnou stálostí při trvalé ex-pozici UV záření.

Výstaviště Brno — brána k úspěchu
Uvedené novinky a řadu dalších, které s sebou nesou také přídomky „energeticky úsporné“ a „ekologicky nezávadné“ bude možné nejen spatřit, ale doslova si osahat na expozicích jednotlivých výrobců nebo jejich smluvních partnerů na Stavebních veletrzích Brno 2009 již v dubnu!
Pozitiva účasti na veletrhu s největší prestiží i tradicí se ale neomezují pouze na chvíle strávené na ploše veletržního areálu. Cesty ke zviditelnění — a tedy k na-vázání kontaktů a potažmo zvýšení obratu — jsou právě na veletrhu nejvíce di-verzifikované: jméno firmě lze mezi odborníky a laiky získat také aktivní účastí svých pracovníků na odborných seminářích a dalších akcích rozsáhlého dopro-vodného programu veletrhu nebo informacemi umístěnými na internetových stránkách veletrhu.
Být viděn v pravý čas, na správném místě tím správným auditoriem — tak se dá shrnout význam účasti na Stavebních veletrzích v Brně 2009. Dvojnásob to platí právě v době současné krize. Proto je termín 21. — 25.4.2009 výrazně zapsán v diářích u všech zájemců o stavebnictví.


Zdroj: TZ  Stavební veletrhy Brno, leden 2009 
www.stavebniveletrhybrno.cz

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*