Nově budovaný Trojský most, který se již nyní klene nad Vltavou mezi Trojou a Holešovicemi, na rozdíl od trochu nechápavého počasí přivítal jaro, jak se patří. Ve čtvrtek 21. března 2013 definitivně odložil provizorní opěry a poprvé od začátku výstavby zaujal samonosnou pozici. Navíc se už v předstihu oblékl do slušivého jarního kabátku. Stavbaři Metrostavu totiž na začátku března dokončili výplet obloukové konstrukce z 200 tyčových závěsů.
„Tento den je pro nás významný, protože jsme spustili poslední hydraulické lisy na provizorních podpěrách a most už od této chvíle stojí pouze na definitivních ložiskách, která jsou umístěna na holešovické opěře a trojském pilíři. Tímto hlavní pole mostu už není podepřeno na žádné provizorní podpěře,“ říká vedoucí projektu Alexandr Tvrz z Metrostavu.
Trojský most bude mít dva jízdní pruhy pro každý směr. Uprostřed bude tramvajové těleso a po stranách chodníky a cyklostezky. Po mostě tedy budou proudit automobily, tramvaje, chodci i cyklisté. Na trojské straně zajistí oboustranné spojení s městským okruhem mimoúrovňová křižovatka Troja. V Holešovicích most naváže na ulici Partyzánská.
Mostní konstrukce celkově dosahuje délky 250 metrů a šířky 36,2 metrů. Rozpětí hlavního pole činí 200,4 metrů, což je při 20metrovém vzepětí naprosto unikátní parametr. Poměr mezi vzepětím a rozpětím je totiž neslýchaných 1:10. Laicky řečeno, most má jeden z nejplošších oblouků z podobných již ve světě realizovaných konstrukcí.
„Bude to na dlouho poslední most přes Vltavu, proto je dobře, že půjde o konstrukčně mimořádné dílo. Trojský most je bezpochyby jednou z nejvýznamnějších mostních staveb poslední doby ve střední Evropě,“ říká Alexandr Tvrz.
Praha naposledy propojila břehy Vltavy před třiceti lety. V roce 1983 byla otevřena jižní část Barrandovského mostu, tehdy ještě mostu Antonína Zápotockého. Severní část byla dokončena až v roce 1988 a až za další dva roky získala stavba název, který nese do současnosti.
Trojský most začne částečně fungovat už ke konci tohoto roku, kdy bude zahájen provoz tramvají. Stavbaři začnou zároveň demontovat proslulý „rámusák“, provizorní tramvajový most, který slouží už od roku 1977. První automobily by měly vjet na Trojský most ve stejnou dobu jako do tunelového komplexu Blanka, tedy v květnu roku 2014.
Průběh výstavby Trojského mostu lze sledovat online, a to díky webkameře umístěné na této adrese: http://www.metrostav.cz/cz/webkamery
Zhotovitelem stavební části projektu je Metrostav a.s. a investorem Hlavní město Praha Odbor městského investora.
tisková zpráva
Související články:
- Stavba Trojského mostu bude pokračovat výpletem konstrukce 9.1.2013
- Konference: KONSTRUKCE 2012 12.9.2012
- Webkamera – Trojský most 20.8.2012
- 4. betonářská exkurze – Výstavba Trojského mostu v Praze 20.8.2012
- Zvýšení ceny Trojského mostu vysvětluje primátor chybou projektu 26.4.2012
- Prohlídka staveniště mostu přes Vltavu v Praze -Troji 27.3.2012
- Odborná exkurze: Trojský most a tunel Blanka 19.3.2012
- Policie si z magistrátu odnesla doklady ke stavbě Trojského mostu 16.6.2011
- V květnu by měla začít stavba nového mostu přes Vltavu v Praze 4.3.2009
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…