Ondřej Mika, náš kolega redaktor z časopisu Materiály pro stavbu a webu imateriály.cz, výborný fotograf, navštívil při jedné ze svých cest muzeum Mercedes-Benz ve Stuttgartu a poskytl nám svoje fotografie budovy.
Na vzniku muzea měly rozhodující vliv tři kanceláře. UNStudio: Ben van Berkel a Caroline Bosová – dali budově její vzrušující vzhled, HG Merz v těsné spolupráci s tehdejším DaimlerChrysler AG vytvořili zadání pro expozice muzea. Bývalá společnost DaimlerChrysler Immobilien GmbH nesla zodpovědnost hlavního dodavatele stavby.
UNStudio navrhlo již v úvodní skice zdánlivě jednoduchou geometrickou figuru, která sestává ze tří smyček. Cesty se proplétají na devíti úrovních v časové ose od vynálezu automobilu po současnost. Z foyer se tak návštěvníci mohou podívat na budoucnost automobilů.
Muzeum tvoří před branami závodu ležícího ve čtvrti Stuttgart-Untertürkheim jakýsi závěs mezi výrobními závody a kolonií Mercedes-Benz: budova stojí jako vertikální symbol na šest metrů vysokém pahorku, který vyvyšuje areál nad okolí, a současně svou oválnou formou koresponduje s dlouhými ohyby řeky Neckaru.
Stavba funguje jako portál: kdo odbočí z dálnice B 14 do údolí Neckaru, zaznamená budovu muzea jako stěžejní bod na cestě do města. Tyto topografické podmínky byly výchozím bodem van Berkelova návrhu. Řidiči by měli mít pocit, že se vše sbíhá v muzeu. Obzvláště za soumraku zprostředkovává tento pocit více než stotunový plášť muzea z materiálů, které se používají v automobilovém průmyslu: hliník a sklo. Za denního světla působí vinutí pásů z leštěného hliníku světle v kontrastu s tmavými okenními pásy. Za noci je to obráceně: vnější obal takřka zmizí ve tmě a zevnitř se line tajemné světlo.


Hans Günter Merz od počátku spolupracoval na koncepci a je odpovědný za prezentaci sbírek a dějin společnosti Mercedes-Benz. Specializací architekta Merze je totiž hlavně prezentace muzejních sbírek. Se značkou Mercedes-Benz je spojen již dvacet let a zúčastňoval se už na koncepci starého muzea v letech 1985 1986. Navrhoval také památník Gottlieba Daimlera ve Stuttgartu-Bad Cannstat v letech 1990 až 1992 a poté Mercedes.Benz Classic Center ve Felbachu. Mimořádné renomé získal přestavbou Alte Nationalgalerie na muzejním ostrově (Museumsinsel) v Berlíně v roce 1993.
Expozice ve formě dvojité spirály ukazuje 125 let dějin značky Mercedes-Benz. V nich tkví geny současného a budoucího vývoje a to zprostředkovává muzeum návštěvníkům již svým architektonickým tvarem: nedělitelnou souvislostí mezi tradicí a inovací.
V muzeu se stěží objeví nějaký pravý úhel. Skoro všechny stěny, stropy, rampy a podpěry jsou zaoblené nebo stočené a jejich měkké, plynulé formy se pronikají. Není tu žádné přesné dělení na patra. Nelze přísně oddělit svislé a vodorovné plochy. Tzv. twisty, dvojitě zakřivené stavební prvky, jsou nejpozoruhodnější inovací budovy. Rostou ze svislé stěny výtahových jader a spirálovitě se pak stáčejí k další polootevřené šachtě v lehkém oblouku směrem ven. Za pásovým oknem fasády se konečně nachází ploché schodiště, které spojuje prostory se sbírkami. Tato geometrie pokračuje rampami podél vnějších stěn, které propojují prostory s historickými sbírkami. Rampy spočívají na šikmých pilířích, které plní svou statickou funkci a současně strukturují obří okenní plocha prostor se sbírkami. Pilíře se vztyčují z trojúhelníkového půdorysu postupně tvoří šestiúhelník a znovu se na opačném konci skládají do trojúhelníku.



Muzeum nabízí každý pátek architektonické prohlídky. Informace a objednávky v zákaznickém centru, tel. 00497111730000 nebo na adrese classic@daimler.com.







U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…