(ČTK) – Úpravy spodní části Václavského náměstí začnou v roce 2018, hotové by měly být do tří až pěti měsíců. Prahu vyjdou na 150 až 200 milionů korun. ČTK o tom informovalo Sdružení Nového Města pražského v tiskové zprávě. Praha 1 v září požádala o vydání územního rozhodnutí, jehož získání je podmínkou stavebního povolení. Náměstí se promění podle architektonického návrhu společnosti Cigler Marani Architects, úpravy se plánují roky.
Architekti původní více než deset let starý návrh upravili. „Oproti soutěžnímu návrhu a dokumentaci pro územní rozhodnutí, předkládané v roce 2012, došlo ke zvýšení bezbariérovosti prostoru, který je nově koncipován s minimálními výškovými rozdíly vozovky oproti chodníku,“ uvedl architekt Jakub Cigler.
Na náměstí bude více laviček, fontán, zdrojů pitné vody nebo stromů. „Vybrány byly platany, které neznečišťují okolí lepkavým pylem a nelákají mšice,“ uvedl Jan Adámek ze Sdružení Nového Města pražského. Odstraněný bude záhon uprostřed náměstí, povrch náměstí bude ze štípané žulové dlažby, vápencové mozaiky a žulových kostek.
Jakmile magistrát získá stavební povolení, začne plánovat také přeměnu horní části náměstí. „Václavské náměstí je historicky jedním z nejdůležitějších veřejných prostorů v Praze, ale kvůli mnoha necitlivým úpravám přišel o svou společenskou funkci,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).
O opravě Václavského náměstí mluví představitelé Prahy několik let. Společnost Cigler Marani Architects vypracovala v roce 2005 projekt pro celé náměstí. Kdy bude následovat oprava druhé části náměstí, není jasné. Vedení Prahy například zvažovalo, zda na náměstí opět přivede tramvaje, to nakonec pro spodní část náměstí odmítlo. „Návrh je připravený tak, aby budoucím generacím dovoloval sem tramvaje vrátit,“ doplnil architekt Ciegler. Naopak návrat tramvají do horní části náměstí město zvažuje.
Spor se v minulosti vedl také o vybudování podzemních garáží a jejich výjezdů. Na náměstí nakonec budou. Zatím ovšem zůstanou zaslepeny.
Na změně Václavského náměstí lidem vadí vjezd do garáží a platany
Praha 13. října (ČTK) – V projektu úprav spodní části pražského Václavského náměstí lidem vadí plánované vjezdy do podzemních garáží. Kritizují také výměnu současných lip za platany, podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) je ale jejich údržba levnější. Připomínky k projektu dnes zazněly na jeho veřejném projednání k vydání územního rozhodnutí, které je nutné k zahájení stavby. Ta by měla stát asi 150 milionů korun, hotová bude přibližně za rok od vydání všech povolení.
Kritizované podzemní garáže přitom součástí projektu vůbec nejsou. Podle architekta Jakuba Ciglera jsou „nutné zlo“, ale zároveň „jediná možnost“ a projekt počítá pouze se stavební přípravou pro vybudování příjezdových ramp. „Jsou součástí následujícího projektu. Dnes se povoluje jen jejich umístění, ne výstavba,“ řekl ČTK a deníku Metro.
V současné době je ve spodní části místo pro parkování 70 aut, v podzemních garážích by měla Praha 1 k dispozici 170 míst, další by měl soukromník. Kritiky navrhovaná obsluha garáží z Panské ulice, kde už jeden vjezd do garáží je, by podle Ciglera vyvolala nadměrnou zátěž úzkých uliček a delší cestu aut na magistrálu.
Podle primátorky musí návrh s garážemi počítat, navíc ji přijdou jako vhodné řešení, jak auta z Václavského náměstí dostat. „V budoucnu, když budou garáže potřebné, na to budeme muset reflektovat. Počítá s tím usnesení zastupitelstva Prahy 1. Musíme respektovat i to, že existují smlouvy se soukromým majitelem, kterým musíme dostát,“ dodala.
Nový návrh počítá s rozšířením chodníků a celkem čtyřmi stromořadími. Marie Jelínková z Prahy 4 na projednání upozorňovala, že z náměstí zmizí lípy coby český národní strom a budou nahrazeny platany, které jsou národním stromem Uzbekistánu. „Údržba platanů je mnohem levnější než lip,“ vysvětlila Krnáčová.
O opravě Václavského náměstí mluví představitelé Prahy několik let. Společnost Cigler Marani Architects vypracovala v roce 2005 projekt pro celé náměstí. Kdy bude následovat oprava druhé části náměstí, není jasné. Vedení Prahy například zvažovalo, zda na náměstí opět přivede tramvaje, to nakonec pro spodní část náměstí odmítlo. Navrhované úpravy to ale stále umožňují. Řešily se také potíže kolem podoby a počtu prodejních stánků, konkrétní podobu ale návrh neřeší.
Ve spodní části náměstí zavedla radnice v minulosti pěší zónu, na kterou vjíždí vozidla s povolením, kterých úřad vydal zhruba stovku. Vznikl tam i nový výtah do stanice metra A a B Můstek. „Druhá část Václavského náměstí je předmětem diskuse. Musíme se dohodnout, jak vést dopravu,“ uvedla Krnáčová. Řeší se vedení tramvaje od hlavního nádraží a budoucnost magistrály.
Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. Původně se jmenovalo Koňský trh a bylo zřízeno dekretem Karla IV. V 19. století bylo nejprve přejmenováno na Svatováclavské náměstí, posléze na Václavské.
Doplněno Stavbaweb:
Projekt na stránkách autorů: Revitalizace Václavského náměstí
Související články:
Obnova Václavského náměstí začne od Můstku směrem nahoru 17.4.2015
Cigler Marani Architects jsou autory návrhu nové podoby stánků na Václavském náměstí 4.6.2012
Praha zatím nevypíše zakázku na stánky pro Václavské náměstí 9.2.2014
Stánky z Václavského náměstí zmizí po Novém roce 2.1.2013
Na Václavském náměstí bude jedenáct stánků ve tvaru lodě 6.8.2012
Cigler Marani Architects jsou autory návrhu nové podoby stánků na Václavském náměstí 4.6.2012
Cigler Marani Architects navrhli nové stánky na Václavském náměstí 2.6.2012
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,