(ČTK) – Ve výpravní budově vlakového nádraží Ostrava-Vítkovice bude
působit dislokované pracoviště Generálního finančního ředitelství (GFŘ).
Chátrající objekt je ale nejprve potřeba opravit. Rekonstrukce, jejíž
náklady se předběžně odhadují na 330 milionů korun, by měla začít příští
rok, pracoviště GFŘ by se do budovy mělo nastěhovat na konci roku 2023.
ČTK to 30. ledna 2020 řekl mluvčí státní Správy železnic Marek Illiaš.
Nádraží
je na takzvané Polanecké spojce, která spojuje ostravská nádraží Svinov
a Kunčice. Budova byla postavena v 60. letech minulého století
v takzvaném bruselském stylu (podle projektu Josefa Dandy – doplněno Stavbaweb), pro potřeby současné železnice je ale
předimenzovaná a léta chátrá. Správa dala zpracovat ideovou studii,
která měla za cíl hlavně najít možnosti pro budoucí využití výpravní
budovy a také vyhodnotit její kulturní hodnotu. V současné době se koná
správní řízení o vyhlášení budovy kulturní památkou.
„Nejlépe
hodnocené využití, které bylo i kladně hodnoceno Národním památkovým
ústavem, územním pracovištěm v Ostravě, bylo využití pro potřeby
administrativy. Z tohoto důvodu byly prostory nabídnuty k využití Úřadu
pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM),“ uvedl Illiaš.
Po
jednání s ÚZSVM se zúčastněné strany rozhodly, že do prostor výpravní
budovy bude od prosince 2023 dislokováno pracoviště (GFŘ). „V současné době probíhají jednání s GFŘ za účelem upřesnění budoucího smluvního vztahu,“ uvedl Illiaš.
Práce
na zpracování záměru projektu rekonstrukce budovy už začaly. Tento
záměr bude sloužit komisi ministerstva dopravy k rozhodnutí
o financování opravy. Schválení záměru se podle Illiaše očekává v první
polovině letošního roku. Po zpracování projektové dokumentace bude
podána žádost o vydání stavebního povolení.
„Pokud bude vše
probíhat optimálně, přepokládá se zahájení stavebních prací v druhé
polovině roku 2021 a jejich ukončení nejpozději do října roku 2023
s ohledem na dislokaci pracoviště GFŘ,“ uvedl Illiaš.
Kromě
kanceláří GFŘ vzniknou ve výpravní budově vítkovického nádraží také
prostory například pro gastronomické zařízení, maloobchodní prodejnu a
menší prostory pro služby, jako jsou kadeřnictví nebo masáže. Illiaš
uvedl, že Správa železnic o tom jedná s radnicí ostravského obvodu
Vítkovice.
Doplněno Stavbaweb:
Podrobný popis budovy včetně technických zajímavostí najdete v článku Petra Přendíka Nádraží Vítkovice – nádraží pro Jižní město.
Další informace najdete na stránkách ŽelPage v článku Nádraží Ostrava-Vítkovice. Nechcete si ho koupit?
NPÚ vydal v únoru 2018 publikaci Nádraží Ostrava-Vítkovice (s podtitulem Historie / architektura / památkový potenciál). Autorem je Martin Strakoš. Více ZDE.
Více informací o zadané studii posuzující využití nádraží Vítkovice najdete na stránkách msstavby.cz.
Hotovo! Věřím že tím bráchuh potěším :-) Mají malé miminko, tak peníze tam jdou i jiným směrem. Alespoň se nějak…
To je velmi dobrá zpráva!
Snad se dílo podaří.