V Hradci otevřou parkovací dům pro kola, první v Evropě

Hradec Králové 23. ledna (ČTK) – Cyklisté ve stotisícovém Hradci Králové budou mít od začátku února k dispozici parkovací dům pro kola. Osmiboký tubus ze skla a oceli pro 116 kol stojí na Riegrově náměstí nedaleko hlavního nádraží Českých drah a zastávek městské hromadné dopravy. Je to první takové zařízení v Česku i v celé Evropě, řekl dnes novinářům autor a investor projektu Rudolf Bernart.

Zdroj foto: velo.cz Zdroj foto: idnes

"Cílem parkovacího domu je podpora cykloturistiky. Má dát cyklistům možnost pohodlného a bezpečného parkování, aby si mohli bez obav uložit i dražší kolo či elektrokolo," řekl Bernart. Peníze na stavbu hradeckého prototypu domu za přibližně 7,5 milionu korun si sehnal sám. Město pro stavbu poskytlo pozemek.

Parkovací dům bude fungovat bez obsluhy, zajištěn bude čipovým a kamerovým systémem. Bicykl na volné místo automaticky vynese výtah. Kolo bude chráněné před nepřízní počasí a před zloději. Cyklisté si z kol nebudou muset nic sundávat a budou si na něm moci nechat i přilbu, brašny a další věci. K vyzvednutí kola bude sloužit žeton s čipem, který cyklista dostane při uložení kola. Cena denního parkování v Hradci Králové bude pět korun, což by mělo pokrýt provoz domu.

Bernart věří tomu, že parkovací dům bude v Hradci Králové úspěšný a v budoucnu si jej pořídí i další města. Některá už prý zájem projevila, například České Budějovice a Olomouc. Ozvaly se i České dráhy, které by garáže pro kola mohly pořídit při rekonstrukcích nádraží. Z ciziny se zájemci zatím ozvali z Norska a Itálie. Celkem Bernart zatím eviduje asi deset zájemců.

Původně Bernart plánoval, že úložiště kol otevře už loni na podzim. Vše se ale zpozdilo kvůli odstraňování drobných nedostatků, nutnosti certifikace některých komponentů a zvýšení bezpečnosti provozu, jak žádaly příslušné úřady.

Bernart, který je obchodníkem s jízdními koly, na myšlenku garáží pro kola přišel při své obchodní cestě na Tchaj-wan, kde na parkovací věž pro kola narazil. "Rok jsme pracovali na jeho zlepšení. Tchajwanský je s obsluhou, náš je automatický. Máme na něj patenty v ČR i EU," řekl Bernart.

V hlavě už má plány na další využití domu. Mohl by fungovat i jako půjčovna kol, v jeho nejnižším podlaží by mohl být i malý prodejní stánek. "Nedívám se na to ale komerčně. Chci projektu, který pomůže cyklistům, vdechnout život," řekl.

Radnice projekt přivítala. "Riegrovo náměstí je frekventovaným cílem a přestupním uzlem pro mnoho lidí cestujících za prací a do škol. Již ráno je složité v této lokalitě nalézt volné místo pro kolo," řekla mluvčí radnice Magdaléna Vlčková.

Hradec Králové podle průzkumů mobility obyvatel zaujímá první příčky v zemi v každodenní přepravě obyvatel města na kole. Podílí se na tom i to, že město leží v rovinatém terénu. Ve městě je několik desítek kilometrů cyklostezek.
 

Psali jsme na stavbawebu.

 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*