V Příbrami se otevřel modernizovaný dopravní terminál

Architektonickou studii a část projektové dokumentace připravilo studio HMArchitekti.


Příbram 19. dubna (ČTK) – Nový dopravní terminál, který se dnes otevřel v Příbrami, zlepší podmínky cestování. Spojil autobusovou, vlakovou i městskou dopravu. Nádraží je bezbariérové a vybaveno novým informačním systémem. Je v něm služebna městské policie i informační středisko. Plný provoz terminálu včetně doprovodných služeb bude zahájen 1. května, řekl dnes novinářům starosta Josef Řihák.

Nové nádraží ale všechny cestující nenadchlo. „Nelíbí se mi betonový prostor před nádražím. Měla tam být zeleň. Vadí mi, že na schody kryté jen mříží prší a sněží, proto kloužou. Celý prostor je navíc otevřený, takže zamezit vandalům půjde jen těžko. Vždyť schodiště je už nyní posprejované,“ řekla ČTK jedna z žen čekajících na autobus.

Na nedostatky si dnes někteří cestující postěžovali i hejtmanu Davidu Rathovi. Hejtman novinářům řekl, že projekt se připravoval dlouho, snahou proto bylo ho co nejdříve dokončit. „Dneska už bychom některé věci asi přehodnotili a tlačili bychom projekt k větší efektivitě a funkčnosti,“ dodal. Zatímco podle něj lidé žádají projekt uměřené velikosti, architekti naopak mají rádi velké obestavěné prostory a neobvyklá řešení, jakými jsou v případě příbramského nádraží třeba železné sítě na stropech.

V nynějších podmínkách by podle hejtmana byl projekt i výrazně levnější, protože kraj při přidělování dotací upřednostňuje menší stavby. Autobusová nádraží se teď staví za 20 až 30 milionů korun, dodal hejtman. Příbramský dopravní terminál stál 63 milionů korun, z toho 58 milionů korun pokryla dotace z Regionálního operačního programu a od státu, zbytek zaplatilo město.

„Ne vždycky všechno se někomu bude líbit. Jsou lidi pro i proti, některé věci se mohly udělat jinak,“ řekl starosta Josef Řihák. Připomněl ale, že město o modernizaci nádraží usilovalo několik let. Jednou už na ni evropské peníze dostalo, zahájení prací se ale oddálilo kvůli odvoláním účastníků soutěže. Město proto soutěž zrušilo a vypsalo novou. Zvítězil v ní zájemce s nabídkou 76 milionů korun. Rozdíl mezi nabídnutou cenou a přislíbenou dotací by město nemělo z čeho zaplatit, proto výběrové řízení znovu zrušilo, a přišlo tím i o dotaci. Novou soutěž na dodavatele stavby vypsalo v létě 2008.

Modernizace nádraží začala v říjnu 2008. Vzniklo na něm deset krytých odjezdových stání pro autobusy. V dolní části nádraží je 66 parkovacích míst. Na nádraží je nová provozní kancelář dopravců, v nejbližší době se tam otevře také stánek s občerstvením. O provoz nádraží se starají Technické služby města Příbrami.

Doplněno Stavbaweb:
Autobusové nádraží Příbram
projekt: Rekonstrukce autobusového nádraží Příbram
investor: Město Příbram
atelier: Hma
vizualizace: Hma + Jano Kostrian
plocha: 700 m2
studie: červen 2004
dur: listopad 2004
realizace: 2009-2010

Rozhovor “Architekti k nádraží“ naleznete zde.

Související články:
V Příbrami začne rozsáhlá rekonstrukce autobusového nádraží

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*