CHYBIK + KRISTOF tak Bratislavě a Slovensku ukazují příklad zachování původní budovy a jejího elegantního začlenění do nadstandardní zástavby. Design factory, kterou mnozí Bratislavané znají již od roku 2005, přinesla do původní industriální budovy zámečnické dílny kulturní a uměleckou funkci a náznaky možné sanace v roce 2019 vyvolaly silné ohlasy laické i odborné veřejnosti. Projekt ateliéru CHYBIK + KRISTOF však v maximální možné míře doplňuje a zachovává zámečnickou dílnu jako jednu z posledních původních staveb, která po bombardování závodu Apollo odkazuje na dědictví lokality Chalúpkova, která byla v minulosti průmyslovým centrem. Jasně vymezuje parter, který svou kulturní funkcí navazuje na Jurkovičovu teplárnu. Do převážně rezidenčního prostředí tak vnáší tolik potřebnou veřejnou funkci a rozděluje vymezené veřejné prostory na živou Bottovu ulici a klidný les – park mezi budovami ve vnitrobloku.
Nová vrstva bytového domu je umístěna nad původní Design factory a svou hmotou doplňuje a reaguje na hustě zastavěné prostředí. V parteru rozšiřuje interiér do zastřešeného exteriéru a interaktivně je tak propojuje. Natočení hmoty o 45° poskytuje soukromí a vytváří výhledy na dominanty Bratislavy. Ustupující hmota respektuje světlo, technické podmínky a zároveň vytváří soukromí na terasách budovy. Architekti zohlednili intimitu obyvatel domu s prosklenou fasádou pomocí „sekundárního pláště“.
„Komplexní úkoly mají potenciál přidané hodnoty. Úcta k historii a kulturnímu dědictví je klíčovým prvkem našich projektů a v kombinaci s našim odhodláním překonávat výzvy nám umožňuje proměnit náročné úkoly ve výjimečné projekty,“ říká Michal Krištof, spoluzakladatel studia CHYBIK + KRISTOF. Architekti zachovávají výjimečné industriální dědictví a navazují na něj domem, který splní ten nejtěžší úkol – být nezaměnitelný a zároveň zapadat do svého okolí.
„Měli bychom být vnímavější ke svému okolí a historii, jež nás formuje. Jako architekti máme možnost utvářet prostředí pro život. Jakékoli zásahy do tohoto prostředí by tak neměly být od své minulosti odtrženy, ale měly by na ni navázat a dokázat se přizpůsobit měnícím se podmínkám. Aby stavby v budoucnosti obstály, musí se stát místy, která mají lidé rádi a o která budou pečovat,“ vysvětluje Ondřej Chybík.
Tisková zpráva CHYBIK + KRISTOF, upraveno, přeloženo a kráceno
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…
Těším se. Ale jak může někdo tvrdit, kdy začne stavět? Copak může vědět, jak dlouho bude trvat povolovací proces, výkupy…
Kéž by ty přístřešky byly všude, kde jsou dnes nekryté vstupy, bez ohledu na to, jestli vedou přímo do metra,…