Architektonickou podobu – secesní stanice, nádraží a mosty věnoval městu vídeňský architekt Otto Wagner. Infrastrukturu městské dráhy „Stadtbahn“ charakterizoval tehdy ojedinělý ucelený jednotný koncept. Zastávky, mosty a klenby pod viadukty utváří obraz města na Dunaji již 115 let a některé z nich jsou památkově chráněné. Historie je v síti metra patrná, ale snoubí se i s moderní architekturou a novým využitím. Pavilóny na vídeňském Karlově náměstí „Karlsplatz“ jako zastávky již neslouží.
Historický milník vídeňské hromadné dopravy sahá až do roku 1898. Je tomu právě 115 let co byla uvedena do provozu městská dráha „Stadtbahn“. Dne 1. června 1898 vyjelo tehdejší „metro“ na trase „Gürtellinie“ a údolím říčky Vídeňky, v horní části trasy „Wientallinie“. Na tehdy 8,2 Kilometru dlouhé trase „Gürtellinie“ jezdí dnes mezi stanicí Heiligenstadt a Meidlinger Hauptstraße metro U6. To ročně přepraví přes 91 Miliónů cestujících. Za to, že jezdí také nadzemí vděčí právě minulosti. Celkem 11 kilometrů dlouhá trasa „Wientallinie“ byla rozdělena na „horní“ a „dolní“ úsek. Horní měla svůj výchozí bod v Hütteldorfu a vedla podél Vídeňky do zastávky Meidlinger Hauptstraße. Dnes se jedná o zelenou trasu U4, která mimo jiné projíždí zastávkou v Schönbrunnu.
Architektura Otto Wagnera ovlivnila Vídeň
Rozhodnutí o výstavbě městské dráhy „Stadtbahn“ padlo v roce 1892. Na dvoukolejné trati jezdily parní lokomotivy. Elektrický provoz následoval v roce 1925. Od roku 1976 se městská dráha „Stadtbahn“ začala přetvářet na metro. Na úseku horní trasy „Wientallinie“ jezdí metro U4 od roku 1981. V roce 1985 byla „Stadtbahn“ na Gürtelu vyměněna za metro U6. Jako příměstská ale i do městské dopravy integrovaná doprava slouží síť vlaků „S-Bahn“ – spoj S45 jede taktéž na původně historických trati.
tisková zpráva
Existuje zde určitá špička české architektury, ale mně trápí ty desítky podprůměrných architektonických ateliérů , lokalizovaných hlavně v Praze. Pomocí…
Filozofů není nikdy dost. ;-) A ostatní školy (zejména ty technické) se o své studenty budou muset asi víc poprat...…
Není to moc pozitivní čtení, jakkoliv stavebně to jistě hodnotu má. Ale ptám se, jak moc potřebujeme další filozofy, když…
Nadační fond prostě odmítá připustit, že starý nýtovaný most nemůže přes veškerou snahu vyhovět potřebám současné (a tím spíš budoucí)…
Dali jste Pardubičákům něco, díky čemu moou být na své město hrdí.