V neděli 9. prosince bude do částečného provozu uvedeno zbrusu nové vídeňské Hlavní nádraží. Stavba nádraží má být dokončena v následujících třech letech. Podle plánů bude postavena severní hala a k provozu připraveno šest dalších kolejí ve směru „Südtiroler Platz/ Gürtel“. Ještě před uvedením do plného provozu by mělo být v roce 2014 otevřeno také nákupní centrum s více než stovkou obchodů.
Vídeňské hlavní nádraží je v současnosti největším infrastrukturním projektem rakouských drah „Österreichische Bahn“. Stavba byla zahájena v roce 2010, již v roce 2009 bylo zahájeny přípravy, které zahrnovaly vytvoření infrastruktury, která by nahradila původní stanici „Wien Südbahnhof“.
S železničním projektem souvisí i přestavba celé městské čtvrti nazývané jako „BahnhofCity“. V areálu bude postaveno 5.000 bytů, 550 000 m2 kancelářských a nebytových prostor, podzemní garáže a kampus se školkou a školou. Práci by tu mělo najít zhruba 20.000 lidí. Autorem projektu nového vídeňského Hlavního nádraží je rakouský architekt Albert Wimmer (doplněno Stavbaweb).
V neděli 9. prosince 2012 v 4:56 hodin přijede do stanice „Wien Hauptbahnhof“ vlak městské rychlodráhy linky S 80 ze směru „Wien Hirschstetten.“ Pro vídeňskou železniční infrastrukturu to představuje důležitý mezník. Poprvé projede vlaková souprava metropolí z východní části do severní. Vídni dosud chyběl centrální železniční uzel a mezinárodní vlaky z různých světových stran přijížděly na tři koncová nádraží v různých částech města.
Díky hlavnímu nádraží se zkrátí a zpříjemní cestování, protože k přestupu bude stačit přejít z jednoho nástupiště na druhé. Hlavní nádraží nahradí dřívější Jižní nádraží, které představovalo konečnou pro jižní a východní trať. Až v roce 2012 se podařilo obě historické železnice vzájemně propojit, což podle odhadů ušetří cestujícím až 40 minut při přestupech.
Od prosince 2012 nahradí částečně otevřené nádraží nahradí provizorní stanici „Wien Südbahnhof (Ostbahnhof)“, která v letech 2009-2012 nahrazovala chybějící nádraží. První mezinárodní vlaky, které budou obslouženy na hlavním nádraží, spojí Vídeň s Bratislavou. Spoje na trase Bratislava/ Pertžalka-Wien Südbahnhof/ Ost budou spojeny s někdejší tratí Wien Meidling-Deutschkreutz, díky tomu se zjednoduší spojení mezi Slovenskem a Maďarskem, ale také balkánským poloostrovem nebo Tureckem.
Síť městské rychlodráhy bude díky otevření stanice „Wien Hauptbahnhof“ přehlednější. Počet linek se z původních 13 sníží na devět. Trasy S5/S6 „Wiener Meidling-Pottendorfer Linie-Wiener Neustadt“ a S80 „Wien Südbahnhof/ Ost-Hirschstetten“ budou integrovány do nové linky s označením S80, která nabídne dojíždějícím z východních a jižních okrajů města přímé spojení s centrem. Podle nových jízdních řádů bude na pozměněné trase jezdit také linka S 60.
U této příležitosti budou přejmenovány dvě stanice rychlodráhy a metra. Ze zastávky „Wien Südtiroler Platz“ se propříště stane „Wien Haupbahnhof“ a „Wien Südbahnhof“ změní název na „Wien Quartier Belvedere“.
Změna jízdního řádu se prozatím týká regionálních spojů, ale již v roce 2014 sem přivezou první cestující také vlaky z České republiky.
V roce 2012 oslavila rakouská železnice 175. narozeniny a tak metropole dostane k jubileu zvláštní dárek.
Zdroj: (com)
www.hauptbahnhof-wien.at
www.wien.at
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…