Adresa: Havlíčkovy Sady Č. P. 58 B, 120 00 Praha 2 — Vinohrady
Investor: Městská Část Praha 2
Autoři: Marek Chalupa, Štěpán Chalupa, Tomáš Havlíček,
Ondřej Tuček — D U M Architekti
Památkářský dohled: Martina Bártová, NPÚ
Technický dozor investora: Luděk Hejduk, RE-IN, s. r. o.
Zastavěná plocha: 214 m2
Obestavěný prostor: 963 m3
Hlavní dodavatel: Skanska CZ, divize Pozemní stavitelství Čechy
Další dodavatelé:
Dřevostavba: BOKART, s. r. o.
Interiér: PAAR-ATYP
Terrazzo: OMEGA 99, s. r. o.
Zámečníci: JOFO, ČEKOV, s. r. o.
Gastro: GMB
Elektro: ELST
Projekt: 2002-2004
Realizace: 2002-2004
Náklady: 20 Mil. Kč
Fotograf: Filip Šlapal
Rekonstrukce a dostavba
MAREK CHALUPA
Objekt viničního altánu v dnešním městském parku Havlíčkovy sady byl postaven v letech 1871-1888 podle návrhů architektů Antonína Barvitia a Josefa Schulze jako součást honosného letního sídla průmyslníka Moritze Gröbeho.
Zadáním byla celková stavební obnova ruiny objektu altánu a jeho rozšíření pro celoroční provoz kavárny a vinárny. Nechtěli jsme měnit vnější siluetu altánu posazeného do svahu s vinicí, kterou považujeme za dokonalou a dokončenou, proto jsme požadované nové prostory umístili do svahu pod terén. Nechtěli jsme dále rozvíjet ani Barvitiův půdorys podzemního prostoru, a proto jsme vytvořili shluk podzemních prostorů, které jsou k sobě připojeny pouze svými vstupy a vzájemně se nedotýkají svými stěnami, narozdíl od běžných nadzemních staveb. Ústí nových podzemních prostorů na povrch je ve značném odstupu od Barvitiova altánu, v dostatečné nekonfrontační vzdálenosti.
Fragmenty původních dřevěných prvků jsme pasportizovali a podle šablon byly vyrobeny nové díly pro kompletní repliku celé Barvitiovy dřevostavby.
Zcela autonomní a soudobě zpracované jsou vnitřní prostory a vnitřní zařízení. Původní interiér se nedochoval.
V červnu, v nečekaně chladném večeru, se zde sešli členové redakční rady Stavby a řekli o viničném altánu
Josef Šanda
Moje první kroky zavedla zavedla dispozice nové přístavby přímo do kuchyně. Druhý pokus skončil v zrcadlovém bludišti WC, zorientoval jsem se až za několik desítek vteřin. Poprvé v životě jsem močil před zrcadlem, jednou to stačilo.
Kdo dělal autorské dozory na pohledové betony? Jistě vrátil honorář. Tu palmu určili v zadní barové místnosti na hanbu do kouta architekti? Akustické řešení by příště měl dělat někdo, kdo už byl někdy v hospodě. Podobně nábytek.
Řemeslné provedení zámečnických výrobků je vzorné.
Dřevěný pavilon je formálně vytříbený.
Kynčl Jakub
Záslužný počin oživující další z městských prostorů. Škoda, že byla zima. Dřevěný altán s vyhlídkou by byl jistě příjemnější, než pro Středoevropana až příliš japonsky neosobní tunel nové části. Nicméně, klobásky a překvapivě dobrá šedá rulanda z místní provenience stabilizovaly emoce v žádoucí rovnováze.
Markéta Cajthamlová
Rozhodně zajímavý prostor, který je ale paradoxně znejasněný lesklým nátěrem na pohledovém betonu, ze kterého je zvláštně nepříjemný pocit, včetně akustiky. Ani světlíky nemají takový efekt, jaký by se očekával. Jak už někdo řekl, je to sklep pod zemí s velkým oknem, ve kterém má být hodně světla, takže se to pere.
Starý pavilon je dobře opraven, s pocitem patiny a ne nové rekonstrukce. Vlastně paradoxně působí i návaznost starého pavilonu s výhledem a „sklípku“ — taky s výhledem?
No, je to trochu divný, hlavně ty fotky jsou o něčem úplně jiném…
Ján Stempel
Dobrá hospoda se nedá vyprojektovat, dobrá hospoda SE STANE.
Nejdůležitějším člověkem v procesu navrhování je hospodský, ten rozhodne o výběru architekta (jestli ho vůbec potřebuje). Bez uživatele se baráky projektujou špatně.
Josef Pleskot
Kdybych byl autorem opravy altánu v Grébovce a jeho nové betonové grotty — kavárny…. uměl bych se z toho radovat.
Autorství akustiky kavárny bych se ovšem rád zřekl.
Zdeněk Hölzel
Ve viničním pavilonu: architektonický čin, srozumitelný, jasný, plný energie; dobře publikovatelný a k diskusi provokující; hodně současný (-isms became -wasms!) – vše bílé, prostorově těžko uchopitelné, šikmé, hra perspektiv. tolik nerezu jako na záchodech jsem neviděl, od kruhové jeskyně krásně distancovaný.
Byl jsem v galerii, ne ve vinném sklepě, v místě setkání a chutnání, natož v intimním uzavření.
Funguje ta vinárna?
Cožpak má být všude expozice, galerie, muzeum?
A v nich schůze zacyklených redakcí?
Jan Šépka
Velmi jsem si přál být přítomen v jedné ze scén z filmů od Stanleye Kubricka. Strávit den ve vesmírném korábu z Odysey nebo v mléčném baru v Mechanickém pomeranči. Vize z mých oblíbených filmů se nachází v podzemí pod viničním altánem v Havlíčkových sadech. Sen se mi tedy téměř vyplnil, chybí pouze červená křesla a zvláštní tajuplné ženy.
Lidmila Cihlářová
Zdařile obnovený altán. Příjemné posezení. Krásný výhled. Nově doplněný prostor — dlouhá bílá místnost ve svahu — umožňuje celoroční provoz. Působí ale trochu rozpačitě. Teprve po rozsvícení zářivek jsem ztratila pocit, že sedím v tunelu. S místností zřejmě „zápasí“ i provozovatel — ve snaze prostor „vylepšit“ zde rozmístil nevhodné (??) květináče.
Společné dámské a invalidní WC je pochopitelnou daní současným nárokům na vybavenost. Polopříčka propojující tento prostor s pánským WC je v tomto směru už „nadstandardem“.
Milena Sršňová
Radost z obnovy altánu. Radost z toho, že místo je otevřené pro veřejnost; bydlím blízko a toto léto ho využívám hojně pro setkání s dětmi a vnoučaty. Těšíme se, že brzy bude dokončena obnova dětského hřiště v horní části parku. Se zimním provozem nemám zatím zkušenost. Trochu se obávám, zda se našel provozovatel, který ustojí omezené podmínky místa. Problém mám s těžkými dveřmi na WC, osmiletá Julinka nemá sílu je otevřít, o mladších dětech nemluvě. Vadí mi, že je na WC pořád pocákaná podlaha — nějaký divný design umyvadla, nebo ne?
Publikováno ve stavbě č. 4/2005
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…