Lávka byla vybudovaná u obce Zbořený Kostelec, kde převádí
cyklostezku přes řeku Sázavu. Její jedinečnost spočívá v použití systému visuté
konstrukce v kombinaci s dřevěným ztužujícím třípolovým spojitým nosníkem a
také v uplatnění dřeva v mostní konstrukci s celkovou délkou 130 m při rozpětí
hlavního pole 65 m.
Třípolová lávka je součástí stavby Komunikace pro cyklisty v úseku Čížov –
Zbořený Kostelec – Týnec nad Sázavou, která je dílčí etapou na mezinárodní
cyklostezce Greenway Praha – Vídeň. Její visutá konstrukce s dřevěnou mostovkou
navazuje na tradici řetězových mostů. Tři pole jsou o rozpětí 32,5 + 65,0 +
32,5 m, šířka průchozího prostoru je 2,5 m. Výškově je niveleta v celé délce
lávky vedena v zakružovacím oblouku o poloměru 2167 m. Geometrie konstrukce
respektuje požadavky průtočného profilu řeky Sázavy při povodňových hladinách
stoleté vody. Nosný systém tvoří nosné řetězy a zavěšené dřevěné parapetní
nosníky. Články nosných řetězů jsou z tyčových táhel Macalloy o průměru 64 mm z
oceli S460. Svislé závěsy o průměru 20 mm jsou také z oceli. Parapetní nosníky
byly navrženy z lepeného lamelového dřeva v průřezu 1200 x 220 mm. Lávka
má dřevěnou mostovku složenou z příčníků, podélníků a dubových fošen. Pod
mostovkou je vodorovné příhradové ztužení z diagonálních ocelových trubek.
Spodní stavba je masivní železobetonová a tvoří ji krajní opěry a dva mezilehlé
pilíře. Založení opěr i pilířů je hlubinné na skupině mikropilot.
Výstavba probíhala postupnou montáží dřevěných parapetních nosníků, které byly
po zkompletování zavěšeny na nosné řetězy z tyčových táhel.
Montáž nosné
konstrukce
Uspořádání a rozměry konstrukce byly od začátku koordinovány
s požadavky výroby a montáže. Rozhodujícím kritériem výroby a montáže
nosné konstrukce bylo montážní dělení parapetních nosníků, do značné míry dané
omezením při dopravě a přístupem na stavbu. V průběhu zpracování realizační
dokumentace stavby bylo předloženo několik montážních postupů. Projektant na
základě zkušeností s montáží obdobných konstrukcí předpokládal montáž bez
provizorních podpěr v hlavním poli. To znamená montáž nosných řetězů, závěsů a
příčníků v prvním kroku, s následným zavěšováním předmontonaných dílců délky
10–13 m. Dílce by byly sestaveny z parapetních nosníků, mezilehlých příčníků,
zavětrování a podélníků.
V tomto případě vychází délka dílce ze způsobu osazení vždy na dva a dva
závěsy. V průběhu postupného zavěšování se pak dílce spojovaly dočasným kloubem
tak, aby se nebránilo přirozené deformaci visuté konstrukce. Po vyhodnocení
technologických možností a analýzy rizik byl postup výstavby upraven: v prvním
kroku byla na definitivních podpěrách a čtyřech provizorních bárkách smontována
dřevěná konstrukce, poté se sestavily nosné řetězy včetně závěsů a osadily se
na ocelové pylony. Po zaměření a rektifikaci konstrukce se připojily závěsy na
příčníky s následným spuštěním konstrukce a aktivací spolupůsobícího systému
visuté konstrukce a parapetních nosníků. Dřevěná konstrukce byla montována na
obou březích symetricky směrem od opěr do středu hlavního pole.
Parapetní nosníky byly na stavbu dopraveny v délkách 16,3–21,0 m. Na
pracovní ploše byly nejprve sestaveny dílce z parapetních nosníků, příčníků a
vodorovného zavětrování. Ty byly následně jeřábem uloženy na provizorní podpěru
a připojeny montážním stykem k předchozímu dílci. Montážní styk parapetních
nosníků byl navržen jako tuhý kolíkový přípoj s dvojicí vložených plechů. Pro
usnadnění montáže jsou vložené plechy na konci opatřeny čelní deskou, přes
kterou je pomocí vysokopevnostních šroubů realizován přenos sil mezi dílci.
Efektivní postup
Hloubka koryta řeky v místě přemostění se pohybuje v rozmezí jednoho
metru, proto bylo zvoleno podepření lehkou podpěrnou konstrukcí ze systémových
prvků, která byla postavena na urovnaném dně. I přes nepříznivé povětrnostní
podmínky – vichřici a vytrvalý déšť – kdy se hladina řeky zvýšila o 0,75 m,
tyto bárky plně vyhovovaly. Osazení dřevěné konstrukce ze sedmi dílců, předem
smontovaných na břehu, osazení závěsného systému, kompletní montáž a aktivace
byla provedena během dvaceti dnů. Pro osazení jednotlivých dílů dřevěné
konstrukce se použil s výjimkou středního dílu lávky stotunový jeřáb, pro
středový díl dvousettunový jeřáb.
V průběhu montáže nosné konstrukce byly rozhodující fáze výstavby
geodeticky kontrolovány a dřevěné konstrukce i visuté pasy byly průběžně
rektifikovány. Poslední zaměření se provedlo na aktivované nosné konstrukci po
odstranění provizorních podpěr (v této fázi působilo 70 % ze stálého zatížení).
Vyhodnocení skutečného průhybu konstrukce prokázalo velmi dobrou shodu s
výpočetním modelem. Po dokončení montáže následovala statická a dynamická
zatěžovací zkouška. Její výsledky
opět potvrdily, že konstrukce se chová dle předpokladů a bezpečně splňuje
požadovaná kritéria z hlediska dynamické odezvy a pohody chodců.
Hana Vinšová
Článek vyšel v časopise Stavitel 11/2016
Investor: Středočeský kraj
Generální projektant a zpracovatel předchozích stupňů projektové dokumentace:
NOVÁK & PARTNER, s.r.o.
Projektant RDS mostního objektu: Valbek, spol. s r.o. – Ing. Martin Sedmík,
Ing. Jiří Jachan, spoluautoři Přemysl Šafařík, Ing. Libor Svoboda
Dodavatel: HOCHTIEF CZ a. s.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,