Charles-Eames-Strasse 1, Weil am Rhein, Německo
Autor: Herzog & de Meuron / Jacques Herzog, Pierre de Meuron
Investor: Vitra AG
Projekt: 2006
Realizace: 22.02.2010
V lednu roku 2004 představila Vitra projekt Home Collection, který obsahuje klasické designové kousky, reedice a produkty současných designérů. Vitra — společnost, jež se ve svých předchozích aktivitách zaměřovala především na kancelářské zařízení a klientelu z podnikatelského prostředí — vytvořila Home Collection pro novou cílovou skupinu: pro jednotlivce, kteří se zajímají o design.
Areál společnosti Vitra ve Weil am Rhein nedisponoval volným interiérem pro prezentaci Home Collection, a proto společnost v roce 2006 pověřila architekty Herzoga a de Meurona z Basileje, aby pro ni navrhli VitraHaus. Budova díky své exponované lokalitě a pozoruhodnému vzhledu doplňuje architekturu ostatních staveb v kampusu společnosti Vitra a navíc představuje významný bod celého areálu. VitraHaus stojí na severní straně pozemku před oploceným výrobním areálem a spojuje tak umě další dvě budovy: Vitra Design Museum od Franka Gehryho (1989) a Conference Pavilion od Tadaa Anda (1993). Prostorný pozemek umožnil umístit novou budova v dostatečné vzdálenosti od Vitra Design Musea a sousední vrátnice, aby jim neodpíral zaslouženou pozornost , před budovami mohl být navíc rozšířen sad, tedy typický prvek místní krajiny.
V koncepci VitraHausu se snoubí dvě témata, která se v díle Herzoga a de Meurona objevují opakovaně: téma archetypálního domu a téma skládaných objemů. Primárním cílem této pětipatrové budovy je prezentace nábytku a interiérových předmětů, a tak byl projekt ve Weil am Rhein pro návrat k myšlence ur-domu obzvláště vhodný. Showroomy připomínají rezidenční prostředí díky svým rozměrům a interiéru — architekti tento rys popisují souslovím „domácí měřítko“. Jednotlivé „domy“, které se vyznačují obecnými vlastnostmi výstavních prostor, jsou koncipovány jako abstraktní prvky. Lomenice jsou až na pár výjimek prosklené. Objemy působí dojmem, jako by byly vytvarované pomocí protlačovacího lisu. Dvanáct domů naskládaných do pěti pater na některých místech ční až do výšky patnácti metrů a jejich podlahové desky se protínají se štíty ležícími pod nimi. Vzniká tak trojrozměrný soubor — kolos domů, který může na první pohled vypadat téměř chaoticky.
Uhlová barva štukového pláště budovu sjednocuje, „uzemňuje“ ji a spojuje ji s okolní krajinou. VitraHaus funguje jako vstup do areálu společnosti Vitra v podobě malého vertikálně vrstveného města. Otevřené atrium s podlahou z prken lemuje celkem pět budov: konferenční prostory, výstavní prostory pro sbírku židlí Vitra Design Musea a soubor zahrnující foyer, recepci, šatnu a kavárnu s letní venkovní terasou.
Okružní prohlídka začíná ve čtvrtém patře, kam návštěvníky dopraví výtah. Když z něj návštěvníci vystoupí, otevře se jim na severní prosklené straně úchvatný výhled na tüllingerské stráně. Na druhé straně místnosti přechází prosklení ve venkovní terasu, jež skýtá panoramatický pohled na Basilej a farmaceutické podniky. Návštěvníci během procházky VitraHausem zjistí, že orientace jednotlivých domů není svévolná, ale řídí se výhledy na okolní krajinu.
Spletitost interiéru nevychází jen z ostrých úhlů prolnutí jednotlivých domů, ale i ze začlenění další geometrické koncepce. Všechna schodiště jsou začleněna do rozsáhlých klikatých organických objemů, které se obrazně řečeno prokousávají patry budovy jako červ, na několika místech odhalují úžasný vizuální vztah mezi jednotlivými domy a na jiných místech pro změnu brání ve výhledu. Interiérové zdi jsou natřené na bílo, aby vynikl vystavený nábytek.
VitraHaus o rozměrech 57 m na délku, 54 m na šířku a 21,3 m na výšku se tyčí nad ostatními stavbami v areálu společnosti Vitra. Záměrem nebylo vybudovat horizontální stavbu typickou pro výrobní zařízení, nýbrž vertikálně orientovaný dům nabízející hned několik pohledů: pohled na okolní krajinu a výrobní podniky i na kolekci Home Collection. Neprolíná se v něm jen interiér s exteriérem, ale i dva tvary: ortogonálně polygonální tvar při pohledu zvenčí a organický tvar, který v interiéru vytváří prostorová překvapení — „tajný svět“ (řečeno slovy Herzoga a de Meurona) vyvolávající dojem labyrintu. Návštěvníci během prohlídky pěti pater objevují vesmír VitraHausu a nakonec se vrátí do výchozího bodu.
VitraHaus nabízí denní pohled a noční pohled. Ke změně perspektivy dochází večer. Během dne se návštěvníci dívají z VitraHausu na krajinu, ale když se setmí, začne osvětlený interiér budovy zářit ven a stavba působí dojmem, jako by se vytrácela. Místnosti se otevřou a prosklené lomenice se promění ve vitríny, které svítí na areál společnosti Vitra a jeho okolí.
Více o areálu společnosti Vitra, tzv. Vitra Campusu ve Weil am Rhein:
V roce 1981 zničil značnou část výrobních zařízení společnosti Vitra ve Weil am Rhein pocházejících z 50. let minulého století rozsáhlý požár. Po této události byl na pozemku vybudován heterogenní architektonický celek. Svoji první realizaci zde má například Zaha Hadid. Vitra Design Museum je první architektonické dílo Franka Gehryho postavené mimo území Severní Ameriky. Tadao Ando zde navrhl svůj první dům mimo Japonsko. Výrobní budovy zde navrhli i Nicholas Grimshaw, Alvaro Siza a SANAA. V areálu společnosti Vitra se dále nacházejí budovy od Richarda Buckminstera Fullera, Jeana Prouvého a Jaspera Morrisona.
Výběr architektů měl do Weilu přivést svět a vytvořit jedinečný prostor vyznačující se souborem „zahraniční“ architektury. Do Weilu tím pádem pronikla inspirace z Los Angeles, Londýna, Tokia a Porta. Nyní ovšem nadešla vhodná doba, aby areál společnosti Vitra obohatila světová architektura, již v Bazileji vytvářejí architekti Herzog a de Meuron. VitraHaus působí dojmem „návratu domů“ nejen díky jeho architektům, ale i celou stavební koncepcí. Herzog a de Meuron odkazují na archetypální podobu domu se sedlovou střechou, již lze nalézt v obytných stavbách po celém světě. Architekti na tuto základní podobu navázali a kombinací celé řady „domů“ vytvořili prolínající se vrstvy jedné budovy. Výsledný interiér má příjemné rozměry a domáckou atmosféru. Skládané objemy vytvářejí dramatické úhly a perspektivy. Architektura VitraHausu zavede návštěvníky na cestu plnou překvapení a nabídne jim výhled na Tüllingerské vinice, areál společnosti Vitra a pohled směrem k Basileji a Alsasku.
Zdroj: TZ Vitra, Profil Media, s. r. o., 23.2.2010
V autorské zprávě ke studii tato informace nebyla. Doplněno do prvního odstavce a faktografie.
Pěkné . V článku se dá dočíst o všech možných (i těch kteří tam nikdy nebyli ) a ani slovo…
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…