Přehrada byla postavena v letech 1951 – 1964. Stavbu vyprojektoval Hydroprojekt Praha, dodavatelem stavby byly Vodní stavby s. p., Sezimovo Ústí. Do provozu byla uvedena v roce 1960. Přehrada je jedinou betonovou pilířovou v zemi, i díky tomu je zařazena mezi kulturní památky. K dopravě materiálu použili stavitelé Moldavskou horskou dráhu, od jejíž konečné stanice vedla ke vznikající přehradě lanovka. Na Flájském potoce byla osm kilometrů od Flájí na německé straně hranice postavena v letech 1960 až 1968 přehrada Rauschenbach. Provozovatelem vodního díla je společnost Povodí Ohře.
(ČTK) – Vodní dílo Fláje na Mostecku se při oslavě 50 let od zahájení provozu otevřelo veřejnosti. Prohlédnout si ho přišlo odhadem 8000 až 10.000 lidí. Takový zájem na přehradě nepamatují. ČTK to řekl hrázný Pavel Michalko. Přehrada zásobuje pitnou vodou oblast od Mostu po Teplice. Na oslavu výročí vyjde také poštovní známka, v Litvínově je výstava fotografií přehrady a v neděli se slavnostně otevřela cyklotrasa vedoucí kolem tohoto vodního díla.
Zájem o přehradu pořadatele překvapil, podle hrázného zřejmě pomohla propagace akce. "Předtím nejvíce lidí jsme tady měli, když jsme tuto akci dělali poprvé, a to přišlo zhruba 2500 lidí. Obvykle jich chodí asi tisíc," řekl Michalko. Podle něj se kolony aut táhly na každou stranu do dvou kilometrů. "V průměru čekali lidé na prohlídku asi půl hodiny," dodal. Turisté museli zdolat na 200 schodů, v hrázi prošli několik lávek ve výšce až 35 metrů ve stálé teplotě kolem šesti stupňů Celsia. Prohlídka interiérů hráze byla doplněna komentářem o historii stavby.
Kromě dne otevřených dveří bude v souvislosti s výročím vydaná poštovní známka s motivem přehrady Fláje. Známku navrhl Českojiřetínský spolek a návrh vytvořil akademický malíř Adolf Absolon. Právě jeho díla jsou vystavena v Litvínově v galerii Radniční sklípek společně s tvorbou rytce Martina Srba a s fotografiemi flájské přehrady.
V neděli se slavnostně otevřela 34 kilometrů dlouhá cyklotrasa kolem Flájské přehrady nazvaná Jeden kopec za druhým. Trasa překonává převýšení 563 metrů. První projížďku z Klínů na Mostecku vedl závodník na horských kolech Tomáš Trunschka, který trasu navrhl.
Kvůli ochraně vody dnes smí veřejnost jen na silnici kolem přehrady a přes hráz. Kromě funkce nádrže na pitnou vodu Fláje zároveň slouží jako protipovodňová ochrana pro území pod hrází. Vodní dílo je zásobárnou pitné vody pro Most, Litvínov, Bílinu, Duchcov a Teplice.
Doplněno Stavbaweb:
Fotografie přehrady a informační tabule naleznete ZDE.
zdroj foto: Povodí Ohře, www.multimapa.cz
Dobry den, bolo by mozne zakupit konkretne cislo Stavba 3/2024? Dakujem! SC
Existuje zde určitá špička české architektury, ale mně trápí ty desítky podprůměrných architektonických ateliérů , lokalizovaných hlavně v Praze. Pomocí…
Filozofů není nikdy dost. ;-) A ostatní školy (zejména ty technické) se o své studenty budou muset asi víc poprat...…
Není to moc pozitivní čtení, jakkoliv stavebně to jistě hodnotu má. Ale ptám se, jak moc potřebujeme další filozofy, když…
Nadační fond prostě odmítá připustit, že starý nýtovaný most nemůže přes veškerou snahu vyhovět potřebám současné (a tím spíš budoucí)…