(ČTK) – Moravskoslezský kraj předpokládá, že by letos na podzim mohl
vyhlásit výběrové řízení na zhotovitele novostavby Moravskoslezské
vědecké knihovny, takzvané Černé kostky v Ostravě. Aktuálně se dokončuje
projektová dokumentace a připravuje stavební povolení, řekl ČTK
náměstek hejtmana Lukáš Curylo. Náklady na výstavbu nové knihovny se
odhadují na 1,35 miliardy korun.
„Pokud vše půjde
dobře, tak na podzim tohoto roku bychom všechno měli mít vyřízeno a bude
se vyhlašovat soutěž na zhotovitele stavby,“ uvedl Curylo. Kraj
počítá s tím, že se o náklady podělí se státem a městem Ostrava. Podle
memoranda z roku 2018 by kraj měl zaplatit 400 milionů, stát 800 milionů
korun a město Ostrava 150 milionů korun.
„Víme, že současná
situace, co se týká podpory regionálních aktivit v oblasti kultury ze
státního rozpočtu, je limitována deseti procenty celkové hodnoty díla.
My neustále jednáme s ministerstvem jak kultury, tak financí i celou
vládou o tom, aby byly dodrženy podmínky uzavřeného memoranda a toto
krácení se nás netýkalo,“ uvedl Curylo.
Vědecká knihovna od
vzniku v roce 1951 sídlí v nevyhovujících najatých prostorách Nové
radnice na Prokešově náměstí v Ostravě, denně ji navštíví na 900 lidí.
Původní projekt Černé kostky je z roku 2004. Kvůli vysokým nákladům se
ale stavba nikdy neuskutečnila, kraj se později rozhodl od projektu
upustit a hovořilo se i o možném umístění novostavby do Národní kulturní
památky Dolní oblasti Vítkovice. Nynější vedení kraje se nakonec
rozhodlo k projektu vrátit a nechalo aktualizovat projektovou
dokumentaci. Projekt vítězného návrhu z architektonické soutěže upravují
přímo jeho autoři, architekti Ladislav Kuba a Tomáš Pilař.
„Proti
plánu, který jsme si stanovili při zahájení příprav a upgradu Černé
kostky, jsme asi ve skluzu 1,5 měsíce. Jedná se o to, že mezitím byla
dokončena budova Skeletu, která bezprostředně souvisí s prostorem, kde
bude stát Černá kostka. Řešíme nějaké přístupové cesty integrovaného
záchranného systému a napojení na ulici 28. října. Jinak zatím žádné
komplikace nejsou,“ uvedl Curylo. Nenastanou-li komplikace, mohla by se stavba otevřít v roce 2023, nejpozději 2024.
Doplněno Stavbaweb:
Navenek bude nová budova vědecké knihovny vypadat tak, jak ji před
třinácti lety navrhl architektonický ateliér Kuba & Pilař. Výrazně se změní ale interiér. Projektovou dokumentaci bylo nutné přepracovat tak, aby
odpovídala moderním potřebám a požadavkům na tuto vzdělávací instituci
v digitálním věku.
Aktualizovaná projektová dokumentace řeší všechny vnitřní,
venkovní dispoziční a provozní vazby objektu, obsahuje architektonické řešení včetně barevného řešení exteriéru
a interiéru a návrh vnitřního vybavení. Součástí zadání je i řešení podzemního parkoviště.
Architekti vycházeli z vítězného návrhu architektonické soutěže
z roku 2004, projektové dokumentace z roku 2007 a aktualizovaného
stavebního programu zpracovaného v červnu 2018.
Čtvercový objekt má rozměry 36 x 36 metrů, osm nadzemních a dvě podzemní podlaží.
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Zatím nejslavnější černou kostkou je Ka’ba v Mekce. A to si vystačí s jednou knihou a je třikrát menší 🙂
Zdalipak se zohlední velký deficit parkovacích míst při společenských akcích v okolí? Dnešní parkoviště absolutně nestačí. Bude ve podzemních podlažích asi méně míst než je dnes na celé volné ploše. A místo pro odjezdy autobusů na zájezdy, i pro auta dovážející účastníky zájezdu? Řekl bych, že podzemní parkování musí být nejen pod knihovnou, ale i pod celou dnešní volnou plochou. Jako ve Švýcarsku, nebo v nových objektech v Praze. Nebo pěší podchod do Fórum Karolína, kde mohou být auta také, pro výjimečné události. Jsem zvědav, zda se k některým možnostem přihlédne.