CZECHDESIGN zveřejnil výsledky
architektonicko-designérské soutěže na řešení nové stálé expozice, kterou
organizoval pro Uměleckoprůmyslové museum v Praze. V dvoukolové soutěži vyhrál
tým Tomáš Vargy & 20YY Designers. Veřejnosti bude expozice zpřístupněna v
roce 2020.
Expozice bude obsahovat ikonické kousky
českého uměleckého řemesla, užitého umění a designu od středověku až po
současnost.
Instituce na podobu expozice vyhlásila
transparentní soutěž a na organizaci přizvala odbornou organizaci CZECHDESIGN.
Autorské týmy se hlásily v minimálním zastoupení jednoho architekta /
produktového designéra / scénografa + grafického designéra. Do soutěže se
přihlásilo celkem 48 týmů, do finále postoupilo 5 týmů.
VÍTĚZNÝ
NÁVRH
Tým Tomáše Vargy + studia 20YY Designers zvítězil s návrhem, který stojí na čtyřech základních pilířích – modularita,
celistvost, symbióza a udržitelnost. Nechává vyniknout unikátní prostory budovy
UPM a poskytuje adekvátní výstavní podmínky. Kompletní návrh stálé expozice je
rozdělen na dvě zóny – výstavní a odpočinkovou.
Výstavní, která se nachází ve vnitřní části,
disponuje kontrolovanými světelnými podmínkami. Odpočinková, vnější, využívá
potenciál přirozeného světla díky otevřeným výhledům a dennímu světlu. Tyto dvě
oblasti jsou rozděleny modulárním systémem, který v kontrastu s historickou
povahou prostoru vytváří unikátní spojení původního a vloženého. Jednotlivé
sály jsou dále řešeny individuálně, aby splňovaly své dílčí účely.
Návrh myslí také na exteriér neboli zahradu, kde
vzniká prostor pro odpočinek a workshopy. Do zahrady je umístěna vyhlídková
věž, která kromě toho, že je svěžím designovým prvkem, signalizuje
kolemjdoucím, že UPM ožilo. Pomyslnou třešničkou na závěr je grafická identita,
která celý koncept důstojně podtrhává. Hlavním motivem je sousloví „ART, LIFE,“
které označuje UPM. Čárka za slovem LIFE symbolizuje nedořečené a vybízí k
dosazení potřebného obsahu v libovolné formě (text, hashtag, obrazové sdělení),
což však není podmínkou.
KOMENTÁŘ POROTY
„Návrh má silný, čitelný koncept a skvěle
pracuje s architekturou budovy UPM. Pojetí návrhu je tradiční, ale dynamické a
adaptabilní a neodvádí pozornost od exponátů. Oceňujeme také začlenění
historického mobiliáře UPM, který návrh upravuje pro expozici pomocí moderních
technologií. Návrh přinese návštěvníkům pestrost zážitků a prostorových řešení,
současně nechybí srozumitelná, čitelná linka celku. Jako jediný ze soutěžních
návrhů dobře pracuje s prostorem expozice nejen z hlediska
návštěvníka-jednotlivce, ale také z hlediska návštěvnické skupiny. Grafický
koncept stálé expozice je výrazný, otevřený a variabilní. Princip grafického
řešení nabízí možnosti různého použití a vývoje v čase.“
Jana Vinšová z pořádající organizace CZECHDESIGN doplňuje: „Vítězný tým přinesl koncept s přesahy do
návštěvnického zážitku a vytvořil skutečnou expozici 21. století, což byl
hlavní požadavek soutěže. Jsme rádi, že celým nastavením soutěže, procesem,
zadáním a výběrem se nám k tomuto výsledku podařilo dostat. Navrhli jsme, aby
se do soutěže hlásily autorské týmy designérů a architektů, což se velmi
osvědčilo a měl by to být precedens pro ostatní muzea. Při návrhu expozice a
grafiky je totiž třeba, aby profese komunikovaly a vzájemně se podporovaly.“
Také Helena Koenigsmarková,
ředitelka UPM, vítězný návrh oceňuje:
„Na spolupráci s vybraným týmem se těšíme, protože jejich koncepce konvenuje
dlouhodobému záměru Uměleckoprůmyslového musea v Praze, podle něhož byla
rekonstruována a zpřístupněna historická budova, v podstatě jako svébytný
exponát. Návrh též respektuje podstatu muzejní činnosti, která se opírá o
bohatství a schopnost výpovědi sbírek od minulosti po budoucnost.“
O VÍTĚZNÉM TÝMU
Koncepce
celého návrhu je dílem autorského týmu Tomáš Varga & 20YY Designers (Petr
Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček) a Jakub Jansa.
Za
architektonickým pojetím výstavní instalace stojí produktový designér a
architekt Tomáš Varga, který sklízel úspěchy za svůj koncept pro TON (2015).
Ten mu vynesl 1. cenu v kategorii Exhibitor na prestižní londýnské výstavě
Designjunction.
Grafický
design expozice, orientační systém, typografie a celá propagace byla pod
taktovkou tria Petr Bosák, Robert Jansa a Adam Macháček. Tato sestava prokázala
již v minulosti svůj um například při tvorbě orientačního systému pro Dům umění
města Brna (2008) nebo při řešení expozice Jiřího Koláře Úšklebek století v
Národní galerii v Praze (2018).
Celý tým ve
svých koncepcích pravidelně spolupracuje s umělcem Jakubem Jansou, který stojí
za poutavými interaktivními instalacemi. Jeho instalace bylo možno zhlédnout
např. na výstavě Bonjour, Monsieur Gauguin v Národní galerii v Praze nebo již
zmíněném Úšklebku století Jiřího Koláře.
PRŮBĚH SOUTĚŽE
Soutěž
probíhala od ledna do července 2019 a v úzké spolupráci se zástupci UPM
byla organizována odbornou organizací CZECHDESIGN. CZECHDESIGN zajistil
projektový management, intenzivní analytickou přípravu, formuloval zadání,
nastavil pravidla, zajistil komunikaci s designéry a vedl zasedání poroty.
Do 1. kola,
které mělo podobu otevřené výzvy, se se svými portfolii přihlásilo celkem 48
autorských týmů.
Do 2. kola bylo vybráno 5 týmů: Aparat studio,
Expository, MONUMENT Office, ORA & Marek Nedelka, Tomáš Varga & 20YY
Designers. Všechny týmy předložily soutěžní návrhy, které byly hodnoceny anonymně a
oceněny finančním ohodnocením.
Výsledné pořadí je následující:
1) Tomáš Varga & 20YY Designers, členové týmu: Tomáš Varga, Petr
Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček, Jakub Jansa
2) MONUMENT Office (Studio deFORM), členové týmu: Václav Mlynář, Jakub
Pollág, Tomáš Hnaníček, Anežka Hrubá Cíglerová, Josef Lepša
3) Expository, členové týmu: Jan Brož, Dominik Lang, Ivana Čobejová,
Petr Bureš, Vojtěch Pecka
4) ORA & Marek Nedelka, členové týmu: Jan Hora, Jan Veisser, Marek
Nedelka
5) Aparat Studio, členové týmu: Tomáš Vrba, Pavel Holomek, Alina
Matějová, Valentýna Filípková, Jakub Polách, Martin Hrdina, Luboš Zbranek,
Jan Šrámek, Vendula Chalánková
POROTA
SOUTĚŽE
Soutěžní návrhy vyhodnotila odborná porota ve složení:
Nezávislá část
poroty:
Lada Hubatová-Vacková, kurátorka a teoretička
designu (UMPRUM)
Zuzana Lednická, grafická designérka (studio Najbrt)
Jan Němeček, designér (Olgoj Chorchoj)
Adam Štěch, kurátor, teoretik designu a
architektury, OKOLO
Jan Skřivánek, teoretik umění, Art + Antiques
Petr Uhlík, architekt
Lenka Míková, architektka, Lenka Míková architekti
Zástupci UPM:
Helena Koenigsmarková, ředitelka muzea
Radim Vondráček, ředitel sbírek a výzkumu
Dušan Seidl, vedoucí oddělení prezentace sbírek
Iva Knobloch, kurátorka sbírky užité grafiky
Hlasy poradní
(bez hlasovacího práva):
Vladimíra Sehnalíková, kurátorka edukační činnosti
Michaela Kindlová, vedoucí oddělení marketingu a PR
Sylvie Novotná, produkční výstav
Konstantina Hlaváčková, Lucie Vlčková, Jan Mergl,
Petra Matějovičová, Jiří Fronek a Mariana Kubištová, kurátorský tým stálé
expozice
tisková zpráva
Je to fakt skvělý nápad :-) A jednoznačně se hodí při výběru kvalitního materiálu.
Tak nejvíc práce na celém návrhu zabralo asi vymodelování muzea. To co prezentujete je kombinace muzea 19. století s výkladní skříní vetešnictví.