Na základě kritérií a s ohledem na zadání soutěže mezinárodní porota rozhodla o udělení těchto cen:
1. místo: Benthem Crouwel Architects (NL) + OVA (ČR)
2. místo: Cityförster (NL) + Studio Perspektiv (ČR)
3. místo: A69 – architekti (ČR)
Do finálního, druhého, kola soutěže se probojovalo celkem pět týmů, dalšími účastníky druhého kola byly nizozemská kancelář MVRDV a česko-německé konsorcium Pavel Hnilička Architects+Planners a Baumschlager Eberle Architects. Tyto týmy představily v polovině června své návrhy mezinárodní soutěžní porotě.
Vítězný tým ve svém návrhu představuje smíšenou zástavbu pro bydlení, kanceláře a občanskou vybavenost. Jádro návrhu tvoří nové náměstí, na které navazuje nová budova VŠCHT a kulturní centrum Prahy 6. Klidnou část naopak tvoří rezidenční blok ve východní části území s polosoukromým vnitroblokem. V nové zástavbě najde své místo také multifunkční kulturní sál o ploše až 3 000 m2, které dnes v Praze 6 citelně chybí. Kulturní centrum nabídne prostory nejen pro koncerty, výstavy a divadelní představení, ale i komunitní akce. Významným způsobem tak doplní chybějící kulturní infrastrukturu městské části.
„Vítězný návrh představil velmi přesvědčivý soubor budov. Návrh rozvíjí
individuální architektonickou identitu jednotlivých stavebních programů,
současně však zachovává silnou urbanistickou a architektonickou soudržnost celku
zasazeného do krásného prostředí veřejných a soukromých prostranství. Porota
zvláště kladně ocenila polohu nového kulturního centra Prahy 6 a jeho
atraktivní dvojitý vstup jak z Technické ulice, tak z podzemí přes zahloubené
nádvoří,” uvedl předseda soutěžní poroty a profesor na curyšské ETH Kees
Christiaanse.
Výsledek soutěže hodnotí kladně také hlavní město Praha. „Zatímco soutěž na Florenc 21 nám poprvé ukázala soutěžní workshop jako cestu spolupráce mezi městem a soukromým sektorem, soutěž na 4. kvadrant z něj udělala seriál, který bude mít, doufám, hodně dílů. Místo se silným odkazem Antonína Engela bylo těžkým oříškem, podařilo se nám ale společnými silami dostat do Prahy skutečně špičkové světové i české architekty, kteří přišli se skvělými návrhy. Vítěznému návrhu se podařilo správně odpovědět na kladené výzvy a dle mého názoru skvěle dokomponuje ‚kulaťák‘. Velký dík patří investorům, kteří se rozhodli do této formy spolupráce jít, i plánovací kanceláři ONplan za již tradičně perfektní organizaci,“ řekl Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní a strategický rozvoj.
Členy mezinárodní soutěžní poroty, která vybrala vítězný návrh, byli architekti, urbanisté i krajinářští architekti. Kromě Keese Christiaanse také britský architekt Alex Lifschutz nebo švédský krajinářský architekt Martin Arfalk. Místopředsedou poroty byl Michal Kohout z Fakulty architektury ČVUT. V závislé části poroty zasedli zástupci investora, VŠCHT Praha, městské části Praha 6, hlavního města a IPR Praha. Česká komora architektů udělila soutěži doklad o regulérnosti.
Zadavatelem soutěže byla společnost Fourth Quadrant, tvořená investory Penta Real Estate, Sekyra Group a Kaprain. Na pořádání soutěže se dále podílely Vysoká škola chemicko-technologická, hlavní město Praha, městská část Prahy 6 a IPR Praha. Organizátorem soutěže byla plánovací kancelář ONplan.
“Pro náš tým bylo klíčové najít urbanistickou a architektonickou kompozici, která by hladce zapadla do 100 let starého návrhu Antonína Engela a zároveň doplnila rozmanité veřejné prostory Prahy 6 o současnou, novou vrstvu. Podařilo se nám otevřít přísnou geometrii stavebních bloků při zachování jejích základních pilířů a začlenit do ní veřejné náměstí v lidském měřítku, aktivované kulturním centrem, univerzitní budovou VŠCHT, bistry, restauracemi a obchody. Spolupráce s OVA, naším českým partnerem, byla mimořádně pozitivní. Toto spojení místních poznatků a mezinárodních zkušeností vedlo ke komplexnějším a inovativnějším řešením, což zvýšilo celkovou kvalitu a efektivitu návrhu,” vysvětlil Pascal Cornips z Benthem Crouwel Architects.
Holandská architektonická kancelář Benthem Crouwel Architects byla založena v roce 1979 architekty Janem Benthem and Melsem Crouwelem. Má za sebou řadu úspěšných realizací, mezi které patří ikonická stavba Městského muzea v Amsterdamu, hlavní nádraží v Rotterdamu nebo stadion Ziggo Dome rovněž v Amsterdamu. V Česku studio vyhrálo v roce 2021 soutěž na nové vlakové nádraží v Brně. Jejich pražský partner, architektonická kancelář ov architekti byla založena Jiřím Opočenským a Štěpánem Valouchem v roce 2007. Za stavbu sídla společnosti Lasvit v Novém Boru získala v roce 2020 hlavní ocenění v České ceně za architekturu, stavba Spolkového domu ve Slavonicích byla nominována na evropskou cenu Miese van der Rohe. Jsou i autory oblíbeného hotelu Sv. Vavřinec v Peci pod Sněžkou.
Oceněné projekty, ale i návrhy týmů z 1. fáze soutěže budou představeny veřejnosti na připravované výstavě v Centru architektury a městského plánování, IPR Praha od 23. října do 12. listopadu 2023.
Tisková zpráva ONplan lab, upraveno a kráceno
Výsledek soutěže hodnotí kladně také hlavní město Praha. „Zatímco soutěž na Florenc 21 nám poprvé ukázala soutěžní workshop jako cestu spolupráce mezi městem a soukromým sektorem, soutěž na 4. kvadrant z něj udělala seriál, který bude mít, doufám, hodně dílů. Místo se silným odkazem Antonína Engela bylo těžkým oříškem, podařilo se nám ale společnými silami dostat do Prahy skutečně špičkové světové i české architekty, kteří přišli se skvělými návrhy. Vítěznému návrhu se podařilo správně odpovědět na kladené výzvy a dle mého názoru skvěle dokomponuje ‚kulaťák‘. Velký dík patří investorům, kteří se rozhodli do této formy spolupráce jít, i plánovací kanceláři ONplan za již tradičně perfektní organizaci,“ řekl Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní a strategický rozvoj.
Členy mezinárodní soutěžní poroty, která vybrala vítězný návrh, byli architekti, urbanisté i krajinářští architekti. Kromě Keese Christiaanse také britský architekt Alex Lifschutz nebo švédský krajinářský architekt Martin Arfalk. Místopředsedou poroty byl Michal Kohout z Fakulty architektury ČVUT. V závislé části poroty zasedli zástupci investora, VŠCHT Praha, městské části Praha 6, hlavního města a IPR Praha. Česká komora architektů udělila soutěži doklad o regulérnosti.
Zadavatelem soutěže byla společnost Fourth Quadrant, tvořená investory Penta Real Estate, Sekyra Group a Kaprain. Na pořádání soutěže se dále podílely Vysoká škola chemicko-technologická, hlavní město Praha, městská část Prahy 6 a IPR Praha. Organizátorem soutěže byla plánovací kancelář ONplan.
“Pro náš tým bylo klíčové najít urbanistickou a architektonickou kompozici, která by hladce zapadla do 100 let starého návrhu Antonína Engela a zároveň doplnila rozmanité veřejné prostory Prahy 6 o současnou, novou vrstvu. Podařilo se nám otevřít přísnou geometrii stavebních bloků při zachování jejích základních pilířů a začlenit do ní veřejné náměstí v lidském měřítku, aktivované kulturním centrem, univerzitní budovou VŠCHT, bistry, restauracemi a obchody. Spolupráce s OVA, naším českým partnerem, byla mimořádně pozitivní. Toto spojení místních poznatků a mezinárodních zkušeností vedlo ke komplexnějším a inovativnějším řešením, což zvýšilo celkovou kvalitu a efektivitu návrhu,” vysvětlil Pascal Cornips z Benthem Crouwel Architects.
Holandská architektonická kancelář Benthem Crouwel Architects byla založena v roce 1979 architekty Janem Benthem and Melsem Crouwelem. Má za sebou řadu úspěšných realizací, mezi které patří ikonická stavba Městského muzea v Amsterdamu, hlavní nádraží v Rotterdamu nebo stadion Ziggo Dome rovněž v Amsterdamu. V Česku studio vyhrálo v roce 2021 soutěž na nové vlakové nádraží v Brně. Jejich pražský partner, architektonická kancelář ov architekti byla založena Jiřím Opočenským a Štěpánem Valouchem v roce 2007. Za stavbu sídla společnosti Lasvit v Novém Boru získala v roce 2020 hlavní ocenění v České ceně za architekturu, stavba Spolkového domu ve Slavonicích byla nominována na evropskou cenu Miese van der Rohe. Jsou i autory oblíbeného hotelu Sv. Vavřinec v Peci pod Sněžkou.
Oceněné projekty, ale i návrhy týmů z 1. fáze soutěže budou představeny veřejnosti na připravované výstavě v Centru architektury a městského plánování, IPR Praha od 23. října do 12. listopadu 2023.
Tisková zpráva ONplan lab, upraveno a kráceno
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…