24.05. – 19.09.2013, Praha 1, RKF, Jungmannovo náměstí 18
Výstava připomíná průkopníka moderní architektury Loose
(ČTK) – Osobnost a tvorbu významného architekta Adolfa Loose (1870 až 1933) připomene výstava, která ve čtvrtek 23. května začala v prostorách Rakouského kulturního fóra. Koná se při příležitosti 80. výročí jeho úmrtí a jmenuje se Učit se bydlet.
Jeden ze zakladatelů moderní architektury, brněnský rodák Loos byl kritický vůči tehdy přetrvávajícímu historismu v architektuře. "Ornament je zločin," prohlásil ve svém nejslavnějším výroku. Zdobnost považoval za projev primitivismu, věcnost a účelnost za znaky kulturní vyspělosti. Byl provokativním tvůrcem i brilantním teoretikem. Hlásal, že ornament je znakem primitivní kultury a že "vývoj kultury a odstranění ornamentu jsou stejně důležité".
Zřetelně formuloval také své požadavky na bydlení, odděloval architekturu od umění, které se nemusí nikomu líbit a zrodí se, "aniž by existovala jeho potřeba". Dům naopak pokrývá určitou lidskou potřebu, musí sloužit pohodlí; etické a morální požadavky kladené na architekturu považoval za důležitější než aspekty estetické.
Mezi nejdůležitější Loosovy stavby patří obchodní dům Goldmann & Salatsch na Michalském náměstí ve Vídni (1910 až 1911), dům básníka Tristana Tzary v Paříži (1926), nerealizovaný projekt domu pro Josephinu Bakerovou a vila pro Františka Müllera v Praze. Tyto stavby spojuje nová koncepce uspořádání prostoru, známá jako raumplan, založená na prostorové a výškové diferenciaci začleněných prostor.
Současná výstava na příkladech interiérů v Plzni, Praze a Brně představuje Loosovy obytné prostorové programy respektující každodenní rituály zámožné středostavovské klientely. Další část výstavy se zabývá životem Loose a stručně připomíná zásadní body jeho kariéry. Rozsáhleji se věnuje českému prostředí, v němž Loos našel mnoho svých žáků, přátel a propagátorů. Na přípravě výstavy se podílelo Muzeum hlavního města Prahy, které spravuje střešovickou Müllerovu vilu.
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…
Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…
Hlavně že jsme "světoví". Na Smíchově máme City, Na Knížecí office - jsme ještě vůbec v Čechách? Je mi z…
Všude tam budou jen samí krásní mladí lidé; komu je nad 45, má nadváhu nebo třeba pleš, bude vstup přísně…