29.3.- 19.5.2013
Dům umění města Brno
Osudy měst, která po celém světě rozvíjel či přímo zakládal podnikatel Tomáš Baťa, ukazuje výstava v brněnském Domě umění. Baťovo obuvnické impérium zahrnovalo desítky měst, výstava detailně sleduje osudy tří z nich – East Tilbury ve Velké Británii, Batanagaru v Indii a Möhlinu ve Švýcarsku. Nechybí ani informace o Baťově Zlínu, kam se výstava na podzim přesune.
Výrobci nadnárodních značek zanechávají své „stopy“ po celém světě: Působnost firem, jako je Nike, Puma, Apple, Camper či H&M, je doslova globální – od výrobních závodů přes distribuční sítě až po prodejny. V protikladu k této nadnárodní dělbě práce a s ní související malou viditelností stojí úsilí firem vytvářet pro zákazníky identifikovatelné lokality. Debaty na téma branding se zabývají rolí architektury a designu při vytváření firemní identity. Výstava vychází ze skutečnosti, že tato myšlenka není nikterak nová, vlastně se v mezinárodním měřítku rozšířila již během prvních desetiletí 20. století v souvislosti s působením společností typu Baťa. Projekt představí mezinárodní satelitní sídliště společnosti Baťa, umožní jejich srovnání se současnými světovými výrobci a ukáže, nakolik jsou regiony a města přetvářeny „stopou“ nadnárodních obuvních koncernů, vytvářejících své specifické architektonické modely a ovlivňujících způsob života a spotřebitelské postoje na daném místě. Výstavu připravila Nadace Bauhaus v německém Dessau.
Dům umění města Brno
Brněnská výstava sleduje osudy Baťových měst po celém světě
(ČTK) – Osudy měst, která po celém světě rozvíjel či přímo zakládal podnikatel Tomáš Baťa, ukazuje výstava v brněnském Domě umění. Baťovo obuvnické impérium zahrnovalo desítky měst, výstava detailně sleduje osudy tří z nich – East Tilbury ve Velké Británii, Batanagaru v Indii a Möhlinu ve Švýcarsku. Nechybí ani informace o Baťově Zlínu, kam se výstava na podzim přesune. Architektonické řešení výstavy výrazně pracuje s krabicemi od bot.
Baťa při budování podniku často umisťoval výrobu do zemí, kde chtěl obuv prodávat, aby se vyhnul dovozním clům. "V podstatě ve světě hledal ideální město, například z hlediska polohy a napojení na dopravní cesty," uvedl jeden z kurátorů Rostislav Koryčánek. Výrobní haly, domy pro dělníky a další stavby vznikaly podle jednotného architektonického a urbanistického plánu, přizpůsobovaného místním podmínkám.
Výstava přibližuje budování továrních areálů i jejich další osudy poté, co výroba obuvi skončila. Například v britském East Tilbury se boty přestaly šít v roce 2005 a místní vzpomínají na časy baťovské prosperity. Areál se nejspíš díky blízkosti Londýna změní v rezidenční čtvrť. V Batanagaru nový investor přestavuje Baťovo město v prostor pro bydlení a nákupy. "V Möhlinu areál koupil výrobce tkalcovských strojů a přesunul do něj svou výrobu, plánuje dokonce jeho rozšíření," řekla kurátorka Markéta Březovská.
Výstava si všímá také precizní organizace Baťova podniku a jeho sociálního inženýrství, snahy vytvořit "nového člověka", výkonného a spokojeného zaměstnance. Na jedné straně Baťa jako zaměstnavatel poskytoval svým lidem nemalé sociální výhody a staral se o jejich vzdělání a rozvoj, na druhé straně vyžadoval disciplínu a uplatňoval přísnou kontrolu.
Expozice nazvaná Baťova města vznikla díky mezinárodnímu výzkumnému projektu Nadace Bauhaus v Desavě v Německu, kde měla také premiéru. Po repríze v Basileji se přesunula do Brna, aby na podzim doputovala do Zlína, kde Baťovo podnikání začalo.
foto: zdroj – Dům umění města Brno
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…