Výstava Changing the face — architectural studies for skin and shelter

Fotogalerie ke článku (17)

Robert Erlac - Ikona na řece

Robert Erlac - Ikona na řece

Robert Erlac - Ikona na řece

Robert Erlac - Ikona na řece

Robert Erlac - Ikona na řece

Robert Erlac - Ikona na řece

Paul Kath: Corianoseum

Paul Kath: Corianoseum

Paul Kath: Corianoseum

Paul Kath: Corianoseum

Paul Kath: Corianoseum

Paul Kath: Corianoseum

Boris Kunz: Kolloskop

Boris Kunz: Kolloskop

Boris Kunz: Kolloskop

Boris Kunz: Kolloskop

Boris Kunz: Kolloskop

Boris Kunz: Kolloskop

Hans Focketyn: Rekonstrukce pomocí subtrakce

Hans Focketyn: Rekonstrukce pomocí subtrakce

Hans Focketyn: Rekonstrukce pomocí subtrakce

Hans Focketyn: Rekonstrukce pomocí subtrakce

Andre Santer: Stopy a vrásy

Andre Santer: Stopy a vrásy

Andre Santer: Stopy a vrásy

Andre Santer: Stopy a vrásy

Andre Santer: Stopy a vrásy

Andre Santer: Stopy a vrásy

Hannes Pfau: Corian® World

Hannes Pfau: Corian® World

Hannes Pfau: Corian® World

Hannes Pfau: Corian® World

Hannes Pfau: Corian® World

Hannes Pfau: Corian® World
Celá fotogalerie (17)

21. 09. 2009 — 30. 9. 2009
Výstavní síň Mánes, Praha


Praha, září 2009

— Výstava Changing the face — architectural studies for skin and shelter, jež se představila v rámci letošního ArchitectureWeek, dokumentuje výsledky architektonického workshopu uspořádaného společností DuPont v září roku 2008 v Itálii. Zástupci šesti předních evropských architektonických kanceláří navrhovali s použitím materiálů DuPont (DuPontâ?¢ Corian®, DuPontâ?¢ Alesta®, DuPontâ?¢ SentryGlas® Expressions, DuPontâ?¢ SentryGlas® a DuPontâ?¢ Tyvek®) fiktivní úpravy římského Kolosea. Cílem workshopu nebylo měnit vzhled této architektonické ikony, ale poskytnout prostor architektům pro práci s rozletem a bez zábran. A také ukázat možnosti, jaké architektům dávají materiály DuPont.

Workshop zahájený prohlídkou Kolosea následně probíhal v malebném prostředí historické vesnice Santo Stefano di Sessanio v regionu Arbuzzo. Na fiktivní nové tváři Kolosea pracovalo šest architektů původem z německy mluvících zemí: Robert Erlac (Bothe Richter Teherani), Hannes Pfau (UNStudio), Andre Santer (J. Mayer H. Architects), Paul Kath (Coop Himmelb[l]au), Boris Kunz (Dietz-Joppien Architekten) a Hans Focketyn. Technickými radami sloužili architektům zástupci inženýrského studia Bollinger + Grohmann GmbH a firmy Frener & Reifer, specializující se na stavbu fasád.

Workshop se stal přehlídkou různých přístupů architektů z druhé strany Alp k samotné budově Kolosea, ke kulturnímu dědictví Apeninského poloostrova či k soudobému životnímu stylu Itálie a zároveň přinesl příklady nápaditého využití materiálů firmy DuPont. Antická aréna představovala pro účastníky workshopu nevšední výzvu a jako taková si zasloužila výrazné, často provokativní architektonické gesto. Symbol velkých dějin, ale také dnes zapomenutých osobních dramat, objekt nevyčíslitelné památkové hodnoty, ale také turistická ikona či fetiš masové zábavy — ve vizích architektů se objevily všechny tyto významy. Inspirací byla i samotná hmota Kolosea, zejména její původní, dnes nezachovalý tvar, jenž vybízel architekty nejen k proměně fasády, ale také k různorodým vestavbám, dostavbám či dočasným instalacím v bezprostřední blízkosti objektu.


Přehled návrhů

* Robert Erlac
BRT Architekten, Hamburg

Ikona na řece
Robert Erlac ztvárnil Koloseum jako monument na symbolické Řece času. Kolem jižní, nyní z větší části zničené strany arény, navrhuje autor dynamicky se vznášející konstrukci s baldachýnem z barevného materiálu DuPontâ?¢ SentryGlas®, na němž se odráží světlo ve všech barvách duhy.

Použité materiály: DuPontâ?¢ SentryGlas®, DuPontâ?¢ Alesta®


* Paul Kath
Coop Himmelb(l)au, Vídeň

Corianoseum
Význam a využití Kolosea se po staletí měnily: z arény gladiátorů se nakonec stalo vyhledávanou turistickou atrakcí. Paul Kath se rozhodl stavbu vyjmout z jejího městského okolí a dát do souvislosti s druhým symbolem italského stylu života: šálkem espresa.


Použité materiály: DuPontâ?¢ Corian®, DuPontâ?¢ Alesta®


* Boris Kunz
Dietz Joppien Architekten, Frankfurt

Kolosskop
Většina dávných příběhů a osudů spojených s římským Koloseem je dnešnímu divákovi neznámá. Modifikací určitých částí této památky přibližuje Boris Kunz stavbu současnosti. Jeho Kolosskop — sloužící jako výstavní prostor a zároveň jako projekční plocha — umožňuje pohled na svět, který by jinak nadále unikal naší pozornosti a našemu historickému povědomí.

Použité materiály: DuPontâ?¢ Corian®, DuPontâ?¢ SentryGlas®, DuPontâ?¢ SentryGlas® Expressions


* Hans Focketyn
Basilej

Rekonstrukce pomocí subtrakce
Hans Focketyn přistupuje ke Koloseu s pečlivostí archeologa. Ve svém návrhu s chirurgickou přesností vyřízne část arény a vloží ji na jiné místo po obvodu. Tím odhaluje vnitřní strukturu stavby a umožňuje vnímat její původní hmotu.

Použité materiály: DuPontâ?¢ SentryGlas® Expressions, DuPontâ?¢ Corian®



* Andre Santer
J. MAYER H. Architekten, Berlín

Stopy a vrásy
Dávné události zanechaly na Koloseu viditelné i neviditelné stopy. Právě na ně se Andre Santer ve svém návrhu zaměřuje: jemné žilkování z materiálu DuPontâ?¢ Corian® proniká celou hmotou stavby a na její jižní straně vytváří jakousi zevnější zástěnu, za níž vzniká prostor pro nové funkční využití.

Použité materiály: DuPontâ?¢ SentryGlas®, DuPontâ?¢ Tyvek®, DuPontâ?¢ Corian®


* Hannes Pfau
UNStudio, Amsterdam

Corian® World
Koloseum jako zábavní park? Není to tak scestná myšlenka, jak by se na první pohled mohlo zdát. Koneckonců tato aréna byla největším objektem určeným pro masovou zábavu v Římské říši. Hannes Pfau navrhuje, aby tato funkce byla Koloseu opět navrácena. Jeho Corian® World je zábavní park se skluzavkami, bazény a „jezerem“ vytvořeným z barevného skla.

Použité materiály: DuPontâ?¢ SentryGlas®, DuPontâ?¢ Tyvek®, DuPontâ?¢ Corian®, DuPontâ?¢ Alesta®

Zdroj: TZ DuPontâ?¢ Corian®,  Happy Materials

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*