Vystavené předměty zahrnují práce od slavných členů skupiny jako byli Ettore Sottsass, Michele De Lucchi, Martine Bedin, Michael Graves, Barbara Radice, Peter Shire, Nathalie Du Pasquier a Shiro Kuramata. Výstava, která bude k vidění až do ledna 2022, zůstává prozatím vzhledem k pandemickým podmínkám zavřená, ale je připravena otevřít ihned po jejich uvolnění.
Deklarovaným cílem skupiny bylo překonat diktát funkcionalismu, oslavovat banálnost a každodennost a prolomit tabu dobrého vkusu. Filozofii designu skupiny ovlivnila i nově vznikající informační společnost, včetně televize a počítačů. Předměty měly za cíl komunikovat s divákem a vyprávět svůj vlastní jedinečný příběh. Skutečný průlom přišel v roce 1982, kdy si módní guru Karl Lagerfeld nechal svůj byt v Monte Carlu zařídit nejnovějšími designy nábytku skupiny Memphis. Již tehdy byl název uskupení synonymem určitého glamouru: jako inspirace posloužila písnička Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again Boba Dylana, která hrála na prvním setkání členů v zimě 1980/81.
Popud k vytvoření skupiny vzešel od uznávaného italského architekta a designéra Ettora Sottsasse. Ten v 60. letech začal experimentovat se sochařskými kusy nábytku: na své výtvory vrstvil barevné plastové lamináty a nazýval je totemy. I tzv. obědová židle Seggiolina da Pranzo, kterou v roce 1978 navrhl pro Studio Alchimia je ze vzorovaného laminátu, který se později stal poznávacím znamení skupiny Memphis. Sottsassovy návrhy velkých úložných prostor patří mezi nejdůležitější práce skupiny: skříňka Beverly, kterou navrhl v roce 1981, bude k vidění i na výstavě. Kombinuje různorodé prvky, jako je pochromovaná nerezová trubka, barevná žárovka a laminované povrchy – celek vytváří kompozici balancující mezi kýčem a elegancí.
Pro mnoho mladých designérů se skupina Memphis stala odrazovým můstkem k nastartování kariéry a dosažení mezinárodního úspěchu. Matteo Thun a Michele De Lucchi jsou dosud aktivní na poli mezinárodního průmyslového designu. Vedle De Lucchiho stolu Kristall (1981) bude na vystavena i židle First (1983). Ta je pozoruhodná svými kulatými předměty připevněnými na područkách, které sedící osobu obklopují jako planety. De Lucchiho židle Riviera z roku 1981 již předjímá pastelové barvy, které designér hojně používal o několik let později v sérii experimentálních domácích spotřebičů navržených pro značku Philips. Tato spolupráce poukazuje na rychlost, s níž se myšlenky slupiny Memphis dostaly do každodenní estetiky a přispěly v 80. letech k barevnějšímu a hravějšímu designu.
Další hlavní postava skupiny Memphis, designérka Nathalie Du Pasquier využívala myšlenky skupiny v sofistikovaných návrzích vzorovaných textilií a interiérovém designu. Výstava představuje její kresby i skicy Michaela Gravese, amerického architekta, který byl ke skupině volně přidružen.
V roce 1987 se členové uskupení rozešli. Ačkoliv někteří přispěli jen několika návrhy, příběh a vliv skupiny Memphis je i přes její krátký život nepřehlédnutelný. Výstava v galerii Vitra Design Musea je poctou době existence skupiny Memphis, jejíž energie a kreativní síla neztratily nic ze své úchvatnosti.
tisková zpráva
Digitální potisk v dekoru drátoskla na izolačním skle je chytrý způsob, jak skloubit moderní technologie s retro estetikou. Oceňuju, že…
To je zajímavý nápad 👍🏻
Do zahrady se dá přijít i vchodovýni dveřmi, schodiště je prvek velké, tvarově zajímavé, terasy. Starý člověk se tedy může…
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
Spokojenost