V Obchodním centru Nový Smíchov byla otevřena výstava
modelu studentů Fakulty architektury ČVUT, kteří v něm ztvárnili ideové urbanistické
řešení území, nové smíchovské čtvrti, která vyroste v části bývalého nákladového nádraží v Praze 5. Otevřena bude do 24. Listopadu 2016 a její součástí bude i sběr
podnětů od občanů. Koncem zimy se počítá se samostatnou prezentací přípravy
projektu Smíchov City, kdy se rozeběhne i sociologické šetření a diskuse s
veřejností. Ta se povede o charakteru veřejného prostranství i o aktivitách,
které by se v nové čtvrti měly odehrávat.
„Slíbili jsme občanům, že je budeme o záměru rozvoje této části Smíchova
informovat a následně otevřeme diskusi. Prvním krokem je právě výstava modelu
studentů Fakulty architektury ČVUT, který vytváří reálný náhled na budoucí
zástavbu největšího brownfieldu v naší městské části. Dává nám představu o
podobě nových domů, ulic a veřejných prostranství, jako jsou náměstí a parky.
Cílem výstavy je proto vyvolat širokou veřejnou diskusi. Získané názory
následně zohledníme v diskusi s investorem projektu, zároveň se stanou i
podkladem pro naše rozhodnutí v následujícím období,“ říká starosta MČ Praha 5
Radek Klíma (TOP 09).
Zapojení obyvatel startuje výstava a pilotní fáze diskuse.
Odborníci se budou ptát na názor místních při dotváření charakteru budoucích
ulic nebo parků, veřejné vybavenosti i nastavení dopravního řešení nové čtvrti.
Součástí proto bude sběr podnětů od místních obyvatel k řešení významných témat
jako budoucí podoba náměstí Na Knížecí, řešení autobusového nádraží a jeho
případný přesun, řešení P+R, kapacity školských zařízení a další občanské
vybavenosti, řešení přednádražního prostoru a propojení zeleně s nábřežím.
Výsledky podzimní participace chce investor zohlednit, ještě než požádá o
územní rozhodnutí na první fázi výstavby.
„Musím zároveň poděkovat vedení OC Nový Smíchov, u něhož radnice Prahy 5 našla
pro realizaci výstavy pochopení,“ dodává starosta. Představovaný studentský
model se nicméně liší od záměru investora. A výsledku architektonické soutěže
„Smíchov City – sever“. Jedním z výrazných rozdílů je, že studenti navrhli
mnohem hustší a až o dvě patra vyšší výstavbu, než jaká by zde nakonec měla
vzniknout.
V roce 2017 bude zapojování veřejnosti zesilovat. V návaznosti na výstavu se
koncem zimy počítá v Malé výstavní síni Úřadu MČ Praha 5 s prezentací přípravy
projektu Smíchov City, kdy se současně rozeběhne i sociologické šetření a
diskuse s veřejností. Obyvatelé, politici, architekti i investor budou hledat
společnou představu, jaký charakter by měla mít veřejná místa v území. Závěrem
může být klidné rezidenční bydlení nebo třeba větší důraz na pestrou nabídku
kulturních aktivit.
Smíchov City v číslech
Bydlení ve Smíchov City nalezne zhruba 3300 obyvatel, dále zde vyroste přibližně 190 000 m² ploch pro služby, nakupování a kanceláře, které poskytnou moderní zázemí pro 9000 pracovních míst. Součástí plánu je také 22 000 m² zelených ploch. V projektu se počítá s prvky smart city, jako je systém řízení veřejného osvětlení, řízení semaforů či inteligentní mobiliář.
tisková zpráva
Místo: Praha 5, Smíchovské nádraží
Developer: Sekyra Group
Rozloha: 216 099 m2
Rezidenční kapacita: 3300 obyvatel
Rozloha zeleně: 22 000 m2 – dva parky – Školní a Horní
Veřejné prostory: Náměstí Na Knížecí, přednádražní prostor, rozšíření ulic, hlavní
bulvár o šířce 28 m
Plánované zahájení výstavby: 2017
Aktuální stav projektu: Projektová příprava
Tvůrci návrhu I. fáze: Kuba & Pilař architekti a spolupracující architekti
Haascookzemmrich STUDIO 2050, Chalupa architekti + A.L.T. Architekti, Lábus –
AA – Architektonický ateliér, D3A a Projektil architekti, atelier A69
Související články:
Smíchov City 29.9.2016
Revitalizace smíchovského nádraží – Smíchov City 9.2.2015
Výstavba nové čtvrti na Smíchovském nádraží může po letech začít 2.6.2014
Smíchov City – výbor posvětil změnu týkající se výstavby kolem Smíchova 19.4.2013
Hudeček: Nová městská čtvrť vznikne na Smíchově do dvaceti let 31.1.2013
V autorské zprávě ke studii tato informace nebyla. Doplněno do prvního odstavce a faktografie.
Přesunutí autobusového nádraží k vlakovému je praktické a rozumné, ale parkoviště PaR v místě přestupu z příměstské hromadné dopravy na městskou hromadnou dopravu nemá smysl. PaR jsou potřeba tam, kde se mimopražské silnice poprvé přibližují pražské MHD.