V rámci architektonických výstav představuje českobudějovický Dům umění, jako letošní první projekt, autora z Japonska – Takeshi Hosaka.
DŮM UMĚNÍ ČESKÉ BUDĚJOVICE, náměstí Přemysla Otakara II. 38
TERMÍN: 4.4. – 3.5.2013
ZAHÁJENÍ: ve středu 3.4.2013 OD 18.00 HOD.
Kurátor DU: Michal Škoda
Japonsko je zemí s velice bohatým kulturním dědictvím a historií, jež se také velice silně projevuje v architektuře. Nejedná se však pouze o architekturu z pohledu daleké historie, ať už v podobě obyčejných lidových domů, vyznačujících se především jednoduchostí, strohostí či dokonalým řemeslným zpracováním, ale rovněž se jedná o architekturu moderní, která vešla ve známost zvláště v šedesátých létech.
Japonsko se tehdy stalo centrem světové architektury. Začaly zde v této době vznikat realizace tzv. metabolistů, jejichž hlavními představiteli byli Kiyonori Kikutake a Kisho Kurokawa. Důležitou roli hráli však i autoři klasičtější, jako například Kenzo Tange.
Není snadné v pár větách představit třeba jen krátce vývoj moderní japonské architektury, není však také možné v této souvislosti nezmínit alespoň další nástupce zmiňovaných tvůrců. Od Fumihiko Maki, Arata Isozaki, Tadao Ando, Terunobu Fujimori, až po Toyo Ito, atelier SANAA, Kengo Kuma a nejrespektovanější mladé autory Sou Fujimoto, Junya Ishigami, Bow – Wow Atelier nebo právě Takeshi Hosaka.
Současná japonská architektura nenese pouze historické stopy, kdy z důvodů stálého sužování nebezpečím zemětřesení byly de facto vylučovány stavby z kamene a cihel, kdy stavitelství, snoubící se s vrozeným citem pro začlenění do přírody a používání přírodních netransformovaných materiálů, dává vyniknout unikátnímu stylu, spojujícím estetiku s pohodlím, tradici s moderností. Potkáváme se také s architekturou stojící na odvaze a používání nejnovějších technologií, tvarovém novátorství a neobvyklých konstrukčních řešení.
V tvorbě Takeshi Hosaka máme možnost vystopovat řadu rysů, které odhalí nejen respekt k tradici, kdy mezi exteriérem a interiérem je jen velmi volně definovaná hranice, rozmanitost pravoúhlých ploch je řazena harmonicky za sebou a kdy posuvné stěny otevírají pohled do zahrady. Setkáme se však rovněž s prvky typickými pro dnešní dobu, využívajících současných technologií s patrným citem k souhře přírodních forem s formami geometrickými. V neposlední řadě je nutné zmínit i další velice důležitý a frekventovaný fenomén, což je transparentnost a práce se světlem. Světlo je nejen symbol země vycházejícího slunce, ale také v souvislosti vztahu světla a stínu typický prvek tradičních i moderních staveb, což se v poměrně velké míře týká i práce Takeshi Hosaka.
Takeshi Hosaka / 1975 / absolvoval v roce 2001 studium architektury na Yokohama National University, kde od loňského roku také sám pedagogicky působí.
Již v roce 1999 založil svoji první kancelář Speed Studio, v roce 2004 působil na Kokushikan Universty a v roce 2010 na Hosei University. Od roku 2004 vede vlastní kancelář Takeshi Hosaka Architects v Yokohama.
Na naše poměry je pozoruhodné, kolik realizací má Hosaka studio již za sebou a kolik významných mezinárodních ocenění za tyto stavby získalo.
Jedná se jak o soukromé domy, kancelářské budovy, tak třeba i školky, školy či restaurace. Do jisté míry se věnují také interiérovému designu, především návrhům stolů a židlí.
Z nejznámějších realizací Takeshi Hosaka lze připomenout například Chigasaki House, Acrylic House, Love House, Garden House, školy v Tokyama a v Hongodai , stejně jako nesmírně populární stavbu restaurace Hoto Fudo v Yamanashi, Daylight House v Yokohama, ve kterém obyvatelé žijí v přirozeném osvětlení z nebe, neboť světlo přichází do domu „pouze“ 29 střešními světlíky nebo dům pro sluchově hendikepované osoby Room Room v Tokyu – dvoupodlažní stavba uprostřed chaotické obytné zástavby slouží neslyšícímu manželskému páru se dvěma malými chlapci, což je důležitý detail pro pochopení celého projektu. Rozmístění řady malých čtvercových oken (200x200mm) v různých výškách (i v podlahách a stropech) slouží k lepšímu dorozumívání mezi rodiči a dětmi, kteří mezi sebou komunikují prostřednictvím znakové řeči. Mohou tak spolu mluvit i přes zdi či stropy.
Českobudějovická výstava je první autorova evropská aktivita. Hosaka se zde představuje projektem, který nazval podle koncepce „Ku u so u“ / fantazie /.
Jedná se o specifickou instalaci, kterou lze vnímat jako krajinu uvnitř jeho mysli.
Divák má možnost se procházet mezi skicami přibližující autorovu představivost či se může posadit do jedné z jeho skládacích židlí a plně prožít svět fantazie „Ku u so u“.
Takeshi Hosaka k tomuto projektu dodává:
„Když vytvářím architektonický návrh, vždy si dělám skici, ze kterých se ovšem 99 % nepovede. Ve zbývajícím 1 % však objevuji úžasné věci. 99 % mých „Ku u so u“ jsou mé nezdařené pokusy, ale i tak jsem se rozhodl, že tyto skici nechám volně se vznášet. Jedná se o jistý otevřený náhled do mé reality architekta. Architektura je skutečností, neměli bychom ji však nazývat jen skutečností, neboť vytváří i něco, co skutečnost přesahuje. Snaží se o něco, co vyvolává „ Ku u so u“ / fantazii /. Bere to, co se zrodilo do imaginárního světa a přemisťuje to do hmatatelného světa architektury. Rád bych, aby všichni zažili onen mini svět mezi skutečností a architektonickým návrhem – svět fantazie.“
V rámci výstavy proběhne ve dnech 7. – 10. 4. pod vedením Takeshi Hosaka workshop s vybranými studenty fakulty architektury v Liberci, jehož výsledkem by měla být stavba – objekt pro prostory hlavního budějovického náměstí.
Generálním partnerem celého projektu je společnost Sika Group.
tisková zpráva
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…