Fotogalerie ke článku (2)
Amsterodam
metro
Geologická situace Amsterodamu je velmi komplikovaná, v některých místech jsou ulice města pod úrovní hladiny moře za vrcholu přílivu.
Výstavba nové linky metra v centru nizozemského Amsterodamu musela být na delší dobu pozastavena poté, co po průvalu vod do stavební jámy došlo k výraznému poklesu základů historických domů v okolí. Zastavení prací nařídil starosta tohoto přístavního města Job Cohen, když popraskaly zdi šesti budov a jejich obyvatelé museli být evakuováni. Nejde totiž o první nehodu tohoto druhu, oznámila v noci na dnešek agentura AP.
Výstavba metra v Amsterodamu dosud patřila k pýše nizozemského stavebnictví. Budovaná linka sever-jih však prochází promáčenými horninami historického centra, kde domy z 16. století spočívají na základech zpevněných hloubkovými dřevěnými pilotami. Během nehody, k níž došlo v noci na čtvrtek, unikla voda z prostoru pod domy do stavební jámy metra. Tím se změnila staletí udržovaná rovnováha tlaků, odvodněné podloží se sesedlo a základy postižených budov klesly až o 23 centimetrů. V šesti domech popraskaly stěny a stropy, opadala omítka. Dvě desítky lidí byly evakuovány, přespávaly u známých nebo v hotelích.
"Mám pro evakuované špatnou zprávu: budou muset žít mimo domov několik měsíců," řekl odborník Tjeerd Herrema, který odhadoval závažnost situace. Odmítl upřesnit, na jak dlouho zůstane zastavena výstavba metra a o kolik se zvednou náklady.
Veřejnost dává stále hlasitěji najevo svou nelibost, protože nejde o první stavební nehodu při budování této linky. Již v červnu byly nedaleko Vijzelgrachtu poškozeny čtyři domy. "Říkali nám tehdy, že už mají všechno pod kontrolou, že všechno prozkoumali," řekl médiím místní obyvatel Peter Doeswijk. "Přicházeli k nám experti nejrůznějšího druhu a ujišťovali nás. Pak se obnovily práce a za pár dnů se to stalo zase," dodal.
Starosta Cohen oznámil, že město a stavební firmy nyní potřebují čas, aby mohly shromáždit fakta a rozhodnout, jak postupovat dále.
Výstavba deset kilometrů dlouhé linky začala v roce 2003 a měla být hotova v roce 2013, rozpočet byl 1,8 miliard eur (asi 44 miliard Kč). Geologická situace Amsterodamu však je velmi komplikovaná, v některých místech jsou ulice města pod úrovní hladiny moře za vrcholu přílivu. V některých úsecích jsou tunely trasy budovány tak hluboko, že dělníci při opouštění pracoviště musí používat dekompresní komory, aby se vyhnuli hrozbě vzduchové embolie, upozorňuje AP.
Zdroj: Zpráva ČTK 12.9.2008











Wow, to vypadá fakt skvěle! 😃 Online konference HELUZ GROUP od A do Z 2025 je super příležitost, jak se…
Těším se na novinky a praktické informace, které HELUZ GROUP představí
Výborný program, už se nemůžu dočkat konference.
Opravdu krásná proměna! Líbí se mi, jak byla rekonstrukce citlivě provedena se zachováním genius loci budovy, zároveň vzniklo moderní a…
Pěkné, designové a navíc z kvalitního materiálu, palec nahoru!