„TSK jsem zadal úkol, aby smlouvu vypovědělo. V nájemní smlouvě je tříměsíční výpovědní lhůta, takže do července se to stihne. Malostranské náměstí je historický skvost, ne parkoviště,“ řekl Dolínek.
Na náměstí pak bude moci Praha 1, a stejně tak její obyvatelé, pořádat nejrůznější akce včetně trhů. Jednou z možností, jak prostor oživit pak je rovněž rozmístění stolků a židliček – s projektem rozmístit do ulic stolky a židle nedávno přišel Institut plánování a rozvoje (IPR) společně s primátorkou Adrianou Krnáčovou.
Praha rovněž chystá celkovou revitalizaci náměstí. V současné době magistrátní odbor technické vybavenosti dopracovává studii regenerace, kterou následně předloží ke schválení pražským radním. „Na tomto základě se bude rozhodovat o dalším postupu,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman s tím, že magistrát nyní rovněž řeší například převod finančních prostředků na investice v rámci obnovy.
Odborná porota již v září 2014 v mezinárodní architektonické soutěži vybrala na rekonstrukci náměstí vítězný návrh architektů Martina Hájka, Václava Hájka a Petra Horského. Architekti sjednocují prostor, snižují počet parkovacích míst a přidávají posezení a místo pro sochařské dílo a fontánu. Mění také umístění komunikací a tramvajové tratě. Rekonstrukci a omezení dopravy Praha v minulosti podmiňovala zprovozněním tunelu Blanka. Ten byl otevřen loni v září a právě tudy se mohou vyhnout centru řidiči, kteří jím pouze projíždí.
Vypsáním soutěže město reagovalo na tlak lidí, kterým se současný vzhled náměstí nelíbí. Nesouhlasí hlavně s tím, že starobylé místo pod Pražským hradem slouží právě jako parkoviště. Místní dokonce kvůli sepsali petici, pod kterou sebrali na 5000 podpisů.
Poslanci se dívají na zrušení parkoviště u Sněmovny spíš smířlivě
(ČTK) – Poslanci se dívají na rozhodnutí Prahy zrušit parkoviště u Sněmovny na Malostranském náměstí spíše smířlivě. Vesměs chápou, že náměstí bude bez automobilů vypadat lépe, někteří ale o smyslu zániku parkoviště pochybují. Parkovací stání, z nichž dolní komora část využívá, by měla z prostranství zmizet s červencem. Poslanci říkají, že by bylo vhodné najít náhradní parkování, protože sněmovní podzemní garáže nemají dostatečnou kapacitu.
„Nejsem zásadně proti zrušení parkoviště, ale uvítal bych, kdybychom ve spolupráci s Prahou nalezli pro Sněmovnu jiná parkovací místa v okolí,“ řekl 19. února ČTK předseda Sněmovny Jan Hamáček (ČSSD). Místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová soudí, že najít v centru náhradní řešení nebude snadné. Rozhodnutí Prahy ale chápe. „Náměstí bude bez aut vypadat určitě lépe,“ uvedla poslankyně.
Langšádlové stranická kolegyně Markéta Adamová mluví o tom, že náměstí bude více estetické a pro lidi. „Ač náměstí nyní k parkování využívám, bez problémů se přizpůsobím, protože vnímám záměr Prahy 1 na revitalizaci jako smysluplný a jdoucí dobrým směrem,“ podotkla Adamová.
Za smutnou zprávu pokládá zrušení parkoviště Jan Volný z ANO. „Tato možnost parkování je velice příjemná. Ale rozumím tomu, že má magistrát v úmyslu tento úžasný kus Prahy zkultivovat,“ poznamenal. Volný, nejen jako poslanec, ale jako návštěvník metropole, by uvítal nějaké kompromisní řešení. „Tedy vkusně začlenit do projektu rekonstrukce i prostory pro parkování,“ uvedl.
Za záležitost radnice Prahy 1 a hlavního města označila osud parkoviště Jana Černochová z ODS. „Mně nepřísluší jejich rozhodnutí zpochybňovat. Jako starostka sousední městské části Praha 2 bych také nechtěla, aby mně 200 poslanců říkalo, co mám, či nemám dělat,“ zdůraznila.
Poslanec ČSSD Jan Chvojka uvedl, že se po Praze pohybuje výhradně hromadnou dopravou nebo pěšky a zrušení parkoviště se ho osobně nedotkne. „Na druhou stranu parkoviště na Malostranském náměstí využívá spousta lidí, poslanci spíš menšinově, a je otázkou, kde by parkovali, pokud by se parkoviště zrušilo,“ podotkl. Podle Adamové by bylo správné, aby se na parkování v centru Prahy pamatovalo. Soudí, že by se mohla například vyhodnotit obsazenost modrých parkovacích zón určených pro místní obyvatele a podnikatele a možnost některé změnit na zóny dočasného státní.
František Laudát (TOP 09), který dříve v médiích parkování u Sněmovny hájil, dnes vzkázal, že rozhodnutí je v pravomoci Prahy. Podobně se vyjádřila také Soňa Marková (KSČM), podle níž dolní komora bude muset hledat jiné řešení. „Sněmovna samozřejmě parkování potřebuje, protože její podzemní parkoviště nemají dostatečnou kapacitu,“ řekla Marková.
Zrušení parkoviště v dolní části náměstí k červenci ohlásil náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Technická správa komunikací podle něho v následujících týdnech vypoví smlouvu jeho provozovateli. O možnostech parkování poslanců hodlá magistrát s dolní komorou jednat. Sněmovna má smlouvu s provozovatelem parkoviště na 42 stání, jsou podle kanceláře dolní komory plně využívána. Zrušení parkoviště by bylo pro dolní komoru „jistou komplikací“, sdělil tiskový odbor.
V horní části náměstí mají parkovací stání zůstat. Automobily parkují taky na blízkém Valdštejnském náměstí, na němž má část míst vyhrazen podle dopravní značky Senát.
Související články:
Diskutovaná oprava Malostranského náměstí vyjde na 100 milionů 17.9.2015
Návrhy na rekonstrukci Malostranského náměstí jsou na webu 10.10.2014
Jak bude vypadat Malostranské náměstí? Architektonická soutěž zná vítěze 22.9.2014
Malostranské náměstí v Praze už nebude parkovištěm 20. 6. 2014
Poslanci, kteří bydlí v dosahu MHD, nemusí jezdit auty. A pro ty ostatní určitě podzemní garáže stačí. Větší problém budou mít majitelé aut, kteří bydlí v okolí v domech bez garáží. Zjišťoval vůbec někdo, kolik jich je a kolik je |modrých| parkovacích míst?
Jiná věc je využití uvolněného prostoru. Pokud tam nebude trvalé tržiště nebo nějaký mobiliář k posezení (se zajištěním stínu, protože celá plocha se bude na slunci přehřívat), bude celý prostor pustý a nezajímavý.