Nová škola vznikla rekonstrukcí a přístavbou historické
budovy, pocházející zřejmě zhruba z poloviny 19. století. V průběhu dob měnila
svou funkci a byla mnohokrát přestavována. Škola zde sídlila od 50. let minulého
století do roku 2000, od té doby stavba chátrala.
Koncept dostavby byl vytvořen na kontrastu dvou hmot – původní budovy a přístavby.
Oba objekty se od sebe na první pohled liší svým tvarem (sedlová vs. plochá
střecha), fasádami (obyčejná omítka vs. obklad cihelnými pásky) a tvaroslovím
okenních otvorů.
Původní budova byla uvedena do původní archetypální podoby,
která zdůrazňuje její historický význam a dominantní roli v urbanismu obce.
Bylo nutno nahradit stropní a střešní konstrukce a vyřešit izolaci spodní
stavby. Budova byla celkově zrekonstruována, v maximální míře jsme využili
stávající dveře a okna. Pouze v severní a západní stěně došlo k mírnému
přeformátování některých otvorů a vybourání nových tak, aby vnitřní prostory
byly dobře osvětleny. Nová střecha byla zvýšena o 1,2 m tak, aby podkrovní
prostory měly dostatečnou využitelnost. Střecha s monolitickou konstrukcí byla
provedena jako bezpřesahová se skrytými žlaby i dešťovými svody, má plechovou
pozinkovanou krytinu.
Přístavba se záměrně od hlavní budovy výrazově liší. Je
napojena v místě stávajícího schodiště komunikačním krčkem, do něhož ústí i
hlavní vstup. Umístění přístavby optimálně využívá školní pozemek a ponechává rezervu
pro hřiště a školní zahradu. Stavebně jde o jednoduchý třípodlažní hranol položený
podél původní budovy. Jeho proporce jsou však štíhlejší a perforace
nepravidelně rozmístěnými okenními otvory dvou rozměrů vnáší do celkové
kompozice hravost a modernitu.
Škola poskytuje zázemí pro pět učeben, jídelnu s přípravnou,
družinu, knihovnu a šatny. Hlavní vstup je umístěn ve spáře mezi oběma budovami
do prostoru spojovacího krčku. Na vstup navazuje hala se schodištěm a výtahem,
odkud jsou přístupné šatny, družina a školní jídelna. Jídelna je doplněna
přípravnou obědů z polotovarů či jen ohřevem dovezených pokrmů. Zásobování jídelny
probíhá vlastním zadním vstupem. Jídelna může díky své pozici fungovat nezávisle
na provozu školy, například pro společenské akce obce ve večerních hodinách.
Vybavení přípravny umožní i základní občerstvení pro tyto příležitosti.
Centrálním komunikačním prostorem je dvoupodlažní atrium, osvětlené střešním
světlíkem. V patře jsou čtyři učebny a sociální zařízení. Učebny nemají všechny
stejný tvar ani velikost, i orientace ke světovým stranám se liší. Každá je
proto zařízena mírně odlišným způsobem tak, aby školní lavice měly správné
osvětlení denním světlem zleva a zezadu.
Ve 3. NP se nachází pátá učebna, knihovna a zázemí pro učitele (kabinet a
sborovna), sociální zařízení, sklady a kotelna. Na chodbě ke sborovně je malá
kuchyňská linka, chodba k ředitelně je lemována vestavnými skříněmi pro uložení
školních pomůcek. Zároveň se zde nachází místnost školníka a kotelna.
Vertikální komunikaci zajišťuje historické schodiště v původní budově, která
bylo pouze očištěno, opraveno a doplněno ocelovým zábradlím s dřevěným madlem.
Pro bezproblémovou komunikaci i pro handicapované uživatele byl do prostoru
atria umístěn výtah.
Veškeré pobytové a komunikační prostory jsou vybaveny akustickými podhledy z
desek Heraklith pro zajištění pohody a klidu pro výuku.
Autorská zpráva
Stavební úpravy a
přístavba Základní školy
Místo: Revoluční 903, Hovorčovice
Projekt: 2014
Realizace: 10/2014 – 09/2015
Zastavěná plocha: 373 m2
Plocha pozemku: 1 279 m2
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?