(ČTK) – Brněnští zastupitelé chtějí nové
vlakové nádraží v odsunuté poloze. Dne 27. února 2018 pro něj hlasovalo 31 zastupitelů z
42 přítomných. Proti byli čtyři zastupitelé, zdrželo se jich sedm. Ve
schváleném usnesení požadují po státu, aby se současně začala stavět
převážně podzemní dvojkolejná železnice spojující sever a jih města přes
nové nádraží. Z usnesení vyplývá, že město nepočítá se stavbou Nové
městské třídy, s níž pracovala studie proveditelnosti. Konečné
rozhodnutí o brněnském nádraží a komplexní modernizaci železničního uzlu
má v květnu učinit vláda.
Vedení města argumentuje ve svém rozhodnutí tím, že odsunuté nádraží
je připravené ke stavbě více než varianta v centru. V usnesení se však
mluví o tom, že i pro variantu odsunu je částečně třeba změnit územní
plán. Pokud se začne stavět do roku 2023, měl by stát získat na stavbu
nádraží alespoň částečně evropské peníze. Pravděpodobně bude také
jednodušší zapojit do odsunutého nádraží vysokorychlostní tratě, o nichž
však stát zatím pouze uvažuje a připravuje se zadat studie. Nové
nádraží by mělo stát téměř 50 miliard korun.
Vedení města si je
vědomo toho, že odsun nádraží způsobí dopravní komplikace, proto je
součástí usnesení i věta, že „město Brno proto doporučuje k realizaci
variantu Ac (odsunuté nádraží) s podmínkou, že v časově blízkém období
bude realizována smysluplná funkční etapa severojižního kolejového
diametru“. Jde o stavbu, která může stát deset až 20 miliard korun.
Vlaky by zde měly jezdit v krátkých intervalech a měly by plnit de facto
funkci jako metro v Praze. Koleje se odpojí od tišnovské tratě v
Řečkovicích či Králově Poli a povedou tunelem směrem k historickému
centru, současnému nádraží, odsunutému nádraží a za ním se stočí k
Chrlicím již po povrchu a vlaky by dále jezdily směrem na Slavkov.
Svázání
nového nádraží s diametrem se stal důvodem sporu mezi opozicí a
koalicí. Opoziční ČSSD, ODS a KSČM požadovaly vyjmout podmínku diametru.
Koalice na to nepřistoupila, proto pro usnesení nakonec hlasovali z
opozice pouze komunisté. Proti byli Zelení, kteří chtějí nádraží v
centru a podmínku diametru považují „mlhu okolo rozhodování“. Podle
náměstka primátora Martina Andera není reálné, aby se diametr stavěl
tak, aby alespoň část fungovala při otevření nového nádraží.
Pro odsun nádraží se již
vyjádřili zastupitelé Jihomoravského kraje, vyjádří se ještě Správa
železniční dopravní cesty, ministerstvo dopravy a nakonec vláda v
květnu. Ani poté však nebude zřejmé, kdy se začne stavět, protože
jihočeský krajský úřad jako odvolací orgán několik let nerozhodl o
odvolání proti vydání územního rozhodnutí.
Nové nádraží a
modernizaci uzlu si žádá současný stav. Do nádraží nelze vést další
vlaky a je na hranici kapacity, přestože poptávka po železniční dopravě
roste. Diskuse o přesunu nádraží se vedou v Brně téměř 100 let.
Na
zastupitelstvu vystoupilo několik desítek podporovatelů obou
variant, ve výrazné převaze byli příznivci nádraží v centru.
Doplněno Stavbaweb:
Varianta Řeka
Podle Vokřála Brno vyslalo ohledně nádraží vládně jasný vzkaz
(ČTK)
– Brněnský primátor Petr Vokřál (ANO) míní, že zastupitelé dnes svým
rozhodnutím vyslali vládě jednoznačný signál, kde má stát nové brněnské
nádraží. Většina se vyslovila pro variantu odsunu do míst nákladového
dolního nádraží. Zároveň však Brno po státu požaduje, aby se začala
chystat podzemní železnice, která spojí sever a jih města přes centrum a
nové nádraží. Podle Vokřála je jedinečná příležitost jednat s vládou o
podpoře a uvedl také, že obsluha odsunutého nádraží bez podzemní dráhy
je velmi problematická.
Podzemní železnice, takzvaný severojižní
kolejový diametr fungující na principu metra, má být podle dnešního
usnesení alespoň částečně funkční v blízkém období od zprovoznění nového
nádraží. „Dřív nebo později musí Brno diametr postavit. I nádraží v
centru by v budoucnu potřebovalo lepší obsluhu MHD, protože počet lidí v
dopravním uzlu poroste a tramvají jezdí kolem nádraží tolik, že nelze
přidávat další,“ uvedl Vokřál. Stavba diametru je podle něj žádoucí i
proto, že pro obsluhu nového nádraží nepřichází již v úvahu takzvaná
Nová městská třída, což by byla nová kapacitní ulice vyžadující velké
bourání zástavby. „Napříč politickým spektrem se podle mě shodneme, že
jde o překonanou variantu,“ řekl.
Vokřál s náměstkem Petrem
Hladíkem (KDU-ČSL) začnou s vedením Jihomoravského kraje jednat s
vládou. Výsledkem má být memorandum a následně studie, která určí cenu a
technické řešení. „Studie by mohla být hotová za dva roky a celá
příprava by mohla trvat pět až šest let,“ řekl Vokřál. Potřeba je také
změna územního plánu.
Proti usnesení se dnes postavili pouze
Zelení, kteří dlouhodobě chtějí nádraží v centru a požadavek diametru
považují za zamlžování nevýhod odsunutého nádraží. „Slibovat lidem, že
odsun nebude tak špatný a že bude diametr, není fér. Tyto investice se
nepotkávají, rozdíl může být 20 až 30 let. Obávám se, že vláda to bude
ignorovat a že je to hra pro brněnské publikum. Může z toho být odsun
bez čehokoliv, přestože fungování tohoto nádraží stojí a padá s
doprovodnou městskou infrastrukturou. Její stavba je extrémně náročná a
bude náročné požadavkům ze strany města dostát,“ uvedl náměstek
primátora Martin Ander.
Uvedl také, že na definitivu nevěří,
protože odsun už schválila vláda v roce 2002. Jaké další kroky Zelení
podniknou, aby nádraží zůstalo v centru, zveřejní ve středu. „Nálady
brněnské veřejnosti, které jsou nakloněné nádraží v centru, musí vnímat i
politici na celostátní úrovni,“ řekl Ander.
Za nádraží v centru
původně bojovali i Piráti a Žít Brno, nakonec přistoupili na odsun s
požadavkem diametru. „Zároveň je v usnesení, že je akceptovatelná i
varianta v centru a je možné se k ní kdykoli vrátit. Podmínka diametru v
případě odsunu, který by na začátku vozil cestující z jihu alespoň na
Moravské náměstí, je pro nás ale nepřekročitelná, aby nedošlo k dopravní
katastrofě. Přišlo nám rozumnější toto, než aby vyšla čistá varianta
odsunu,“ řekl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno).
Přesun hlavního nádraží k řece se v Brně řeší přes 90 let
(ČTK)
– Přehled informací o plánech na přesun hlavního nádraží v Brně, o
kterém dne 27. února 2018 jednalo na mimořádném zasedání brněnské zastupitelstvo:
–
Současné brněnské hlavní nádraží stojí prakticky na stejném místě
nedaleko centra již od zahájení provozu železnice, tedy od roku 1839.
Spolu s břeclavským bylo prvním na území současné ČR. Z původní stavby
se ovšem nic nezachovalo, byla totiž situována kolmo na koleje, které
zde končily. Druhá budova, jež vznikla v první půli 40. let 19. století,
je dnes součástí jihovýchodního křídla. S rozvojem železniční dopravy
se v dalších dekádách zvětšovalo také nádraží, současnou secesní podobu
získalo při přestavbě v letech 1902 až 1905.
– Nedostatečná
kapacita nádraží, na kterém postupně vyústily další budované tratě, se
začala řešit již ve 20. letech minulého století. V urbanistické soutěži
na novou podobu Brna v roce 1927 se nejvýše umístil návrh, který počítal
s vybudováním nádraží asi 500 metrů jižněji, u severního břehu řeky
Svratky. Ve stejné době se začalo uvažovat o komplexním přebudování
poněkud chaoticky vzniklého brněnského železničního uzlu, byla vypsána i
architektonická soutěž, která počítala s výstavbou nového osobního i
nákladního nádraží jižně od Svratky.
– Další soutěž na podobu Brna
z roku 1933 přišla se čtyřmi variantami řešení nádraží, kromě rozšíření
stávajícího se objevily tři možnosti pro novou lokalitu. Mezi nimi již
byla varianta postavit nové nádraží o necelý kilometr jižněji, tedy v
místech takzvaného dolního nebo též rosického nádraží. To v prvních
desetiletích fungování železnice využívali i cestující trati do Zastávky
u Brna, již od konce 70. let 19. století ale až na výjimky slouží jen
nákladní dopravě.
– S blížící se válkou ale vzaly plány na
rozsáhlou přestavbu brněnské železniční sítě zasvé. Budovaly se sice
nové úseky (zejména dvoukolejná rychlíková trať vedoucí přes Tišnov do
Havlíčkova Brodu), myšlenky na budování nového nádraží ale na více než
20 let utichly. Soutěž vypsaná brněnským magistrátem v roce 1966 ale
opět počítala s tím, že nové náraží vznikne na místě dolního nádraží.
Dědictvím těchto plánů je nynější autobusové nádraží na Zvonařce, jehož
první část se otevřela v roce 1978.
– Po listopadu 1989 se s
řešením železničního uzlu v Brně začalo znovu, přičemž uvažované
varianty jsou prakticky stejné jako v polovině 30. let. Tedy buď
rekonstrukce současného nádraží a případné rozšíření v jeho
bezprostřední blízkosti, nebo přesun nádraží na jih – ať už do míst
dolního nádraží nebo mírně severněji a blíže k centru, v obou případech
by navazovalo na již existující tratě a vzniklo na nezastavěných
parcelách. Nakonec se začalo pracovat s variantou na místě rosického
nádraží.
– Plány na přesun nádraží o necelý kilometr k řece se
staly v Brně v uplynulém čtvrtstoletí jednou z hlavních politických
otázek. Konala se kvůli tomu dokonce dvě místní referenda, jejichž
vypsání iniciovali odpůrci přesunu. Ani k jednomu z hlasování ovšem
nakonec nedorazil potřebný počet voličů, v roce 2004 byla účast necelých
25 procent, v říjnu 2016 pak ještě o zhruba procento méně. A ačkoli pro
zachování nádraží v centru v obou případech hlasovaly přes čtyři pětiny
účastníků, nebylo ani jedno referendum závazné.
– Odpůrci
přesunu, kteří prosazují stavbu pod Petrovem poblíž současného nádraží,
poukazují například na to, že nové nádraží bude mít horší napojení na
MHD, původní nádraží je také přímo propojeno s historickým centrem. Pro
odsunutou variantu hraje podle nedávné studie Správy železniční dopravní
cesty mimo jiné její větší připravenost a možnost stavět zhruba o
několik let dříve. Nové nádraží by také podle zastánců přesunu přispělo k
rozvoji dosud přehlížené oblasti. Podle odhadů by varianta u řeky měla
přijít na 42 až 45 miliard, pod Petrovem pak 42 až 56 miliard korun.
–
V posledních měsících se možnost výstavby nového nádraží poněkud
přiblížila. Nejprve v lednu podpořil odsun hlavního nádraží k řece
Jihomoravský kraj, pro stejnou variantu se v půlce února vyslovilo
zastupitelstvo městské části Brno-střed. Minulý týden pak brněnští radní
doporučili zastupitelstvu, aby schválilo výstavbu v odsunuté poloze u
řeky, zastupitelé se tím budou zabývat dnes. Rozhodnutí kraje a města
jsou nicméně pouze doporučeními vládě, která nakonec o poloze brněnského
hlavního nádraží rozhodne.
Wagnerová má stavbu podzemní železnice v Brně za nereálnou
(ČTK)
– Senátorka a bývalá ústavní soudkyně Eliška Wagnerová (SZ) považuje
stavbu podzemní železnice v Brně téměř za nereálnou. Řekla to dnes
novinářům v Brně. Stejně jako Zelení podporuje stavbu vlakového nádraží v
centru pod Petrovem poblíž současného nádraží, které kapacitně nestačí.
Zastupitelstvo Brna ale schválilo odsun k řece a podmínilo ho výstavbou
podzemní železnice, což je obdoba metra. Má to pomoct přetížené MHD.
Podle Wagnerové to vyvolá průtahy v řízení a soudní spory nejméně na
deset let. Podle studie se má přitom u řeky začít stavět v roce 2020,
pod Petrovem v roce 2026. O konečné poloze rozhodne vláda.
Koaliční
ANO, KDU-ČSL, TOP 09 a Žít Brno v úterý podpořily odsun s podmínkou
brzké výstavby podzemní železnice. Zelení, kteří jsou také členy
brněnské koalice, to nepodpořili a budou pokračovat v propagaci nádraží
pod Petrovem. Obrátí se i na členy vlády, senátory a poslance.
Wagnerová
považuje stavbu podzemní železnice podobné metru skoro za nereálnou.
„Budou se o to soudit strany stojící proti sobě. V optimistické variantě
to vidím nejméně na deset let,“ řekla Wagnerová. Neřekla však nic
konkrétního o žalobách, mířila spíš na obecné průtahy ve všech stupních
řízení. „Pod centrem je celá řada chodeb, navíc do toho skočí
archeologové a vše bude stát,“ nastínila možné problémy senátorka.
Zelení
za velký problém odsunu označují to, že by novému nádraží chybělo
dopravní napojení na MHD. Právě to by měla podzemní železnice vyřešit.
Wagnerová však připomněla, že podobná situace je u autobusového nádraží
Zvonařka. „Jak dlouho už stojí v současném místě a dodnes nemá solidní
spojení s centrem, i když se to slibovalo. Stejně by to dopadlo i s
odsunutým nádražím,“ zdůraznila Wagnerová.
O nutnosti modernizace
nádraží se v Brně mluví už skoro 100 let. Současné nádraží kapacitně
nestačí. Proto se zvažovala varianta pod Petrovem poblíž současného
nádraží, kde je infrastruktura MHD, nebo odsun k řece, kde by se stavělo
takzvaně na zelené louce. Pro odsun se už v minulosti vyjádřil
Jihomoravský kraj, městská část Brno-střed i Kancelář architekta města
Brna, vidí výhody v rychlejší stavbě nebo možnosti čerpání peněz z
Evropské unie. V úterý to schválilo i brněnské zastupitelstvo.
Stavba
nádraží má trvat zhruba šest let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard
korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun. Wagnerová upozornila na
to, že výstavba podzemní železnice variantu u řeky výrazně prodraží.
Stála by miliardy korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala
zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít
stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026.
Územní rozhodnutí na brněnské nádraží brzdí žádosti o přerušení
(ČTK)
– Jihočeský krajský úřad zatím nevydal územní rozhodnutí ke stavbě
brněnského nádraží proto, že žadatelé o územní rozhodnutí žádali o
přerušení řízení. Jihočeský krajský úřad se případem zabývá více než
rok. Momentálně shromažďuje poslední podklady, které se týkají vlivu
stavby na životní prostředí. ČTK to dne 28. února 2018 řekl vedoucí oddělení
stavebního úřadu jihočeského krajského úřadu Viktor Tomšík. Jihočeský
krajský úřad řeší stavbu brněnského nádraží kvůli podjatosti.
„Vyžadovali
jsme si konkrétní stanoviska od ministerstva životního prostředí. Až je
budeme mít pohromadě, budeme seznamovat účastníky řízení s doplněním
toho spisu a následně se bude dále rozhodovat,“ řekl Tomšík.
Brněnští
zastupitelé v úterý rozhodli, že chtějí nové vlakové nádraží v odsunuté
poloze. Ve schváleném usnesení požadují po státu, aby se současně
začala stavět převážně podzemní dvojkolejná železnice spojující sever a
jih města přes nové nádraží. Z usnesení vyplývá, že město nepočítá se
stavbou Nové městské třídy, s níž pracovala studie proveditelnosti.
Konečné rozhodnutí o brněnském nádraží a komplexní modernizaci
železničního uzlu má v květnu učinit vláda.
Vedení města
argumentuje ve svém rozhodnutí tím, že odsunuté nádraží je připravené ke
stavbě více než varianta v centru. V usnesení se však mluví o tom, že i
pro variantu odsunu je částečně třeba změnit územní plán. Pokud se
začne stavět do roku 2023, měl by stát získat na stavbu nádraží alespoň
částečně evropské peníze. Pravděpodobně bude také jednodušší zapojit do
odsunutého nádraží vysokorychlostní tratě, o nichž však stát zatím pouze
uvažuje a připravuje se zadat studie. Nové nádraží by mělo stát téměř
50 miliard korun.
Nové nádraží a modernizaci uzlu si žádá současný
stav. Do nádraží nelze vést další vlaky a je na hranici kapacity,
přestože poptávka po železniční dopravě roste. Diskuse o přesunu nádraží
se vedou v Brně téměř 100 let.
Zelení budou dále prosazovat nádraží v Brně pod Petrovem
(ČTK)
– Strana zelených bude dál prosazovat polohu hlavního brněnského
nádraží v centru pod Petrovem, přestože zastupitelstva Brna i kraje
schválila odsun nádraží k řece. Novinářům to dnes řekl na tiskové
konferenci v Brně předseda strany Petr Štěpánek. Současné nádraží už
kapacitně nestačí a za desítky miliard se musí postavit nové. O konečné
poloze rozhodne vláda, Brno i kraj dávají pouze doporučující stanoviska.
Zelení kvůli rozdílnému názoru neodejdou z koalice v Brně, což ještě
donedávna hrozilo.
Zelení dlouhodobě prosazují nádraží pod
Petrovem. „Budeme oslovovat ministry, poslance i senátory. Zapojíme i
respektované urbanisty, abychom v případě zájmu udělali seminář ve
Sněmovně,“ uvedl Štěpánek. Dodal, že Zelení budou oslovovat poslance
všech stran. U ministerstev se obrátí na ministry dopravy, místního
rozvoje a životního prostředí a také na premiéra.
Brněnské
zastupitelstvo v úterý rozhodlo o tom, že se má nádraží o necelý
kilometr odsunout k řece. Zastupitelé zároveň dali podmínku, že se v
blízké době postaví alespoň část severojižního kolejového diametru, což
je obdoba pražského metra. Tato vesměs podzemní železnice by měla pomoct
městské hromadné dopravě.
Koalice v Brně ale nebyla jednotná.
Zatímco ANO, KDU-ČSL a TOP 09 podporují odsun už dlouho, Zelení a Žít
Brno byli pro variantu pod Petrovem. Žít Brno nakonec podpořilo odsun za
podmínky výstavby podzemní železnice s tím, že je akceptovatelná i
výstavba pod Petrovem. Zelení byli proti. Usnesení podpořili i opoziční
komunisté, opoziční ČSSD a ODS sice chtějí odsun, ale kvůli podmínce
výstavby vesměs podzemní dráhy pro usnesení nehlasovaly. Primátorův
náměstek Martin Ander (SZ) dnes ČTK řekl, že i přes rozdílné stanovisko
zůstanou Zelení v koalici. Hrozilo totiž, že z koalice odejdou. Podle
Andera by nebyl dobrý krok stavět se nyní do opozice proti koalici, se
kterou se za 3,5 roku podařilo posunout město dál. Uvedl například
zlevnění průkazek na lacinější jízdu MHD nebo sociální projekty v bytové
politice.
Stavba nádraží má trvat zhruba šest let. U řeky má stát
od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun.
Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční
dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco
pod Petrovem nejdříve v roce 2026. Variantu odsunu u řeky dříve
podpořila i Kancelář architekta města Brna nebo městská část Brno-střed.
Související články:
Otevřená výzva odborníků zastupitelům města Brna ohledně přestavby ŽUB 27.2.2018
Průzkum o poloze nádraží v Brně názory politiků nezměnil 21.2.2018
Výzkum pro Brno a výzkum SCVD: Vítězí varianta nádraží v centru 19.2.2018
Nádraží v Brně – odsunout nebo ponechat? 16.2.2018
KAM nádraží – Řeka nebo Petrov? 6.2.2018
Čtyři expertní posudky doporučují Brnu nechat nádraží v centru 12.1.2018
Městský architekt doporučuje nádraží u řeky 10.1.2018
Studie připouští možnost stavby nádraží v Brně na dvou místech 1.11.2017
Brno chce mít do půli roku studie čtvrti pro obě varianty nádraží 12.2.2016
ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih 1.6.2016
Brno vybralo tři nejlepší studie pro variantu odsunutého nádraží 26.5.2016
Výsledky soutěže Budoucnost centra Brna 11.5.2016
Budoucnost centra Brna 5.5.2016
Budoucnost centra Brna – urbanistická soutěž o návrh 4.1.2016
Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně 17.12.2015
Byla vyhlášena mezinárodní urbanistická soutěž Budoucnost centra Brna 8.9.2015
Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž 17.4.2015
Brno nechá vytvořit podobu Jižního centra s nádražím pod Petrovem 6.3.2015
ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky 15.9.2014
Dvě varianty nádraží v Brně 10.2.2014
Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu 15.10.2013
Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice 4.10.2013
Ruller, Rudiš, Chybík: modernizace brněnského nádraží je možná jen v centru 14.6.2012
Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru 6.3.2012
Brno má nový architektonický návrh nádraží v centru 14.12.2011
Magistrát v Brně zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží 30.11.2011
S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury 25.10.2011
Stavbě nádraží v Brně hrozí další zpoždění, SŽDC žádá o výjimku 18.1.2010
Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí 15.12.2009
Studie: Stavba rychlodráhy s nádražím v Brně by stála 3,3 mld. Kč 20.8.2009
Nové nádraží v Brně může zastřešit obchodní komplex s parkovištěm 3.1.2009
U plánovaného vlakového nádraží v Brně budou další věžové domy 3.10.2008
Zelení: Rychlodráha v Brně je reálná, odsun nádraží nezpozdí 10.7.2008
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Řídicí výbor Železničního uzlu Brno ustavený ministrem dopravy dne 27.3.2018 doporučil přesun brněnského hlavního nádraží do míst dnešního nákladového dolního nádraží. Zároveň odmítl závazek financovat podzemní železnici, tzv. severojižní kolejový diametr, z peněz Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Uvedl to dnes v tiskové zprávě mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Doporučení poslouží jako podklad pro vládu, která o nádraží rozhodne definitivně.
Brněnští zastupitelé přitom v únorovém usnesení žádají, aby se |smysluplná část diametru zprovoznila v dohledné době od zprovoznění nádraží|. Náměstek primátora Richard Mrázek (ANO) vnímá dnešní rozhodnutí jako předpokládané. |Nedalo se čekat, že by ministerstvo dalo Brnu bianco šek pro stavbu diametru. Důležité je, že v usnesení je také úkol Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), aby co nejdříve zpracovalo studii proveditelnosti na podzemní železnici. Myslím, že je to v souladu s tím, co odhlasovalo zastupitelstvo,| řekl ČTK Mrázek.
Předpokládá, že po dokončení studie dojde k dohodě státu, kraje a města, jak bude vypadat financování diametru. S výsledkem jednání je spokojená i SŽDC. |Usnesení je v souladu s postojem a doporučením SŽDC. Jedná se o významný krok pro budoucí stavbu železničního uzlu,| uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
V řídicím výboru jsou zástupci ministerstva dopravy, SFDI, Správy železniční dopravní cesty, Českých drah a vedení Brna a Jihomoravského kraje. Výbor ještě uložil SŽDC, aby prověřila technologické a kapacitní možnosti obou variant, tedy i nezvolené varianty nádraží v centru. Stále silněji proti odsunu nádraží brojí nákladní dopravci, kteří chtějí zachovat oddělení koridorů pro nákladní a osobní dopravu. Nyní lze projet Brno vlakem po dvou trasách, po přesunu nádraží bude jezdit veškerá doprava přes nové hlavní nádraží.
Z variant odsunutého nádraží vybral řídicí výbor podvariantu, která řeší zaústění chrlické trati do podzemní stanice, což umožňuje výstavbu podzemní železnice. Než se však bude stavět dále na sever, aby se jednou napojila na tišnovskou trať, bude její podzemní stanice pod kolejištěm hlavního nádraží sloužit pro vlaky od Chrlic jako koncová.
|Cílem ministerstva nyní je předložit konečný návrh do dvou měsíců na jednání vlády,| uvedl Neusar. Do poloviny roku by tak mělo být zřejmé, jakou variantu bude podporovat vláda.
Pokud i ona podpoří přesun nádraží, budou pokračovat přípravné práce pro stavbu nového nádraží, které má vyřešit kapacitní problémy toho současného. Stavba se odhaduje zhruba na 45 miliard korun, připravit se musí i městská infrastruktura. Podle odhadů by se nové nádraží mohlo stavět šest let, nejoptimističtější odhady hovoří o začátku ještě v roce 2020. Strana zelených a občanské iniciativy však chtějí dál bojovat za zachování nádraží v centru.
Vláda už jednou v roce 2002 rozhodla, že se nádraží v Brně bude přesouvat, od té doby však není vydané ani pravomocné územní rozhodnutí.
Nekoncepční rozhodnutí nezodpovědných zastupitelů neochotných přijímat výzvy, které dávají smysl pro budoucnost a stojí za to na nich pracovat.