Zastupitelé o stromech na Letné nerozhodli, jasno bude do týdne

Fotogalerie ke článku (4)

Kudy pojedou auta přes letnou (zdroj.idnes.cz)

Kudy pojedou auta přes letnou (zdroj.idnes.cz)

Letecký pohled na staveniště Letná (zdroj: www.tunelblanka.cz)

Letecký pohled na staveniště Letná (zdroj: www.tunelblanka.cz)

Letná - staveniště tunelového komplexu Blanka (zdroj: www.tunelblanka.cz)

Letná - staveniště tunelového komplexu Blanka (zdroj: www.tunelblanka.cz)

Letná - staveniště tunelového komplexu Blanka (zdroj: www.tunelblanka.cz)

Letná - staveniště tunelového komplexu Blanka (zdroj: www.tunelblanka.cz)
Celá fotogalerie (4)

Stavební firmy, které budují tunelový komplex Blanka, chtějí parkem na Letné vést provizorní silnici.

Zastupitelé sedmé pražské části nerozhodli o kácení stromů v Letenských sadech. Stavební firmy, které budují tunelový komplex Blanka, chtějí parkem na Letné vést provizorní silnici. Radnice ale zatím nemá jasno, jak se k celému záměru vyjádří, o osudu stromů tak nejspíš do týdne rozhodne odbor životního prostředí Prahy 7. ČTK to řekl mluvčí radnice Martin Vokuš.

Zástupci společností Metrostav a Satra na jednání zastupitelstva představili záměr na vybudování nové komunikace z ulice Na Valech, ulicí Na Špejcharu kolem izraelské ambasády přímo do parku na Letné. Pro pokračování stavby je totiž nutné zhruba na dva roky nahradit průjezd přes Letnou ulicí Milady Horákové. Zastupitelstvo k celé věci zatím nezaujalo žádné stanovisko. V úterý se proto zástupci radnice i stavebních firem chystají do terénu přímo na Letnou.

Ačkoliv se dříve o kácení stromů mluvilo jako o jedné z variant, dnes už je to téměř jediná možnost. "Pakliže bude rozhodovat zachování průjezdnosti, pak se jiné řešení nejeví," uvedl Vokuš. Strana zelených ale při jednání namítla, jestli je to vůbec nutné. Místo stromů by totiž částí Letenských sadů měla vést oběma směry dvouproudá silnice, jeden pruh pro auta, druhý pro autobusy.

"Ačkoliv zástupci společností tvrdí, že tato varianta byla známa už před rokem, viděli jsme ji poprvé na zastupitelstvu," řekl ČTK zastupitel Ondřej Mirovský ze Strany zelených. Mirovský se snažil na zastupitelstvu prosadit vlastní materiál, který byl k parku šetrnější, ale nebyl přijat. Zástupci investorů tvrdili, že všechny jiné možnosti jsou dražší a mohly by stavbu časově prodloužit.

"Budu se snažit, abychom projekt alespoň poupravili," uvedl Mirovský. Jeho cílem je alespoň zachránit dva nejcennější stromy z 16, které jsou stavbou tunelu ohroženy. Sám Mirovský ale přiznává, že už se asi moc variant nevymyslí. "Je to ve fázi realizace, už na to není čas," dodal zastupitel.

Tunelový komplex s názvem Blanka se skládá ze tří úseků - Brusnice, Dejvice a Královská obora. Bude měřit 5,5 kilometru a měl by být hotový do října roku 2011. Názory na jeho stavbu nejsou jednoznačné, podle jedněch se doprava přesune do podzemních tunelů a obytné zóny od ní budou ochráněny, podle jiných se po jeho dokončení intenzita dopravy uvnitř města ještě zvýší. Blanka tvoří severní úsek pražského městského okruhu. Celý okruh je rozdělen na pět částí - jižní, západní, severní, severovýchodní a východní.

Zdroj: Zpráva ČTK 11.2.2008

Doplněno Stavbaweb (zdroj: idnes):
Letná, doprava v krizi - články z MF DNES 5.2.2008
Město chce skrz Letenské sady postavit provizorní silnici. Podle návrhu projektantů stojí silnici v cestě šestnáct stromů. O výstavbě objížďky se přitom lidé dozvěděli jen měsíc před jejich plánovaným kácením.
Letenské sady protne rušná silnice

Mladá fronta DNES, 05.02.2008 :
Strana: 01, Rubrika: Praha, Autor: PETR ŠVEC

Holešovice - Letenské sady i pláň jsou vyhledávaným místem k odpočinku nejen obyvatel Holešovic a Bubenče, ale projet se na kolečkových bruslích nebo se projít třeba s kočárkem sem jezdí lidé z celé metropole. Alespoň v části sadů však jejich výletům brzy udělají přítrž stavbaři. Výstavba městského silničního okruhu, respektive výjezd z tunelu Blanka, který v roce 2011 propojí Malovanku s Pelc-Tyrolkou, se totiž roztáhne z písčité plochy pláně i mezi stromy. Magistrát tudy chce vést dočasnou silnici, po níž by řidiči objížděli rozkopanou ulici Milady Horákové.
„Při výstavbě tunelu pod ulicí Milady Horákové zde bude omezen provoz a auta budou muset jezdit jinudy. Objízdná trasa se nyní projednává a měla by vést po jižní straně pláně,“ uvedl František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která tunel staví.
Podle návrhů projektantů, které má redakce MF DNES k dispozici, by auta ve směru z centra nadále jezdila kolem stadionu Sparty, ve směru do centra pak po dočasné komunikaci z Badeniho ulice přes Letenskou pláň až na křižovatku Milady Horákové s ulicí U Sparty.

Autům musí ustoupit stromy
To by znamenalo, že řidiči budou projíždět v místech, kde se dnes Pražané prohánějí na bruslích nebo kde se na přelomu srpna a září koná každý rok zábavní festival Letní Letná. A je jisté, že k zemi půjde i několik vzrostlých stromů. Podle projektové dokumentace jich silnici stojí v cestě šestnáct.
„To je absolutně nepřijatelné,“ neskrývá vztek Ondřej Mirovský, koordinátor kampaně Zachraňme Letnou a zastupitel Prahy 7 za zelené.
„Nemohou šoupnout takovouhle silnici do sadů. Měli by se snažit najít objízdnou trasu v profilu ulice Milady Horákové, a ne tu nejlevnější možnou přes sady,“ upozorňuje Mirovský, který se nechce smířit s představou, že by Letenskou pláň proťala dvouproudá silnice s prakticky nekonečnou hradbou pomalu popojíždějících aut.
Pokud záměr podpoří radnice Prahy 7, silnice by se mohla začít stavět už v březnu. V červenci by se na ní objevila první auta a ta by tudy objížděla stavební jámu tunelu až do října roku 2010.
„S výstavbou silnice souhlasíme, protože šetrnější řešení neexistuje. Pokud chceme, aby budoucí okruh naší městské části odlehčil, musíme něco obětovat,“ řekl starosta Prahy 7 Marek Ječmének (ODS).
Silnice se dvěma jednosměrnými pruhy a chodníkem má být široká až 10 metrů. Řidiči by se na ni dostali z Badeniho ulice od izraelského velvyslanectví přes ulici Na Špejcharu, již by dělníci pro tyto účely rozšířili. Za tramvajovou smyčkou by auta pokračovala napravo, zajela by mezi stromy a pak obloukem pokračovala kolem stavební jámy budoucího sjezdu do tunelu.
Podél pískové plochy by se pak vrátila k ulici Milady Horákové.
Ekologové navrhují, aby auta objížděla Letnou po nábřeží nebo přes Bubeneč Korunovační ulicí.
To by podle úředníků znamenalo ještě více ucpané ulice v Dejvicích, Střešovicích, na Strahově a na Malé Straně. „Pokud řidiči zjistí, že Letnou neprojedou, změní svoje chování. Pojedou přes Chotkovy sady nebo Strahov, kde se tak dají očekávat kolony,“ uvedl náměstek ministra životního prostředí Petr Šlégr (SZ).

Podle dopravních odborníků magistrát příliš možností nemá. „Pokud nemohou zachovat všechny pruhy přímo v ulici Milady Horákové, pak je nutné postavit tyto pruhy jinde,“ míní Ladislav Bína z ČVUT. „Každé zúžení totiž přinese přehuštění okolních ulic. To by bylo po tak dlouhou dobu neúnosné,“ dodal.
Nová silnice povede sady údajně i proto, že se na Špejcharu plánuje výstavba Národní knihovny.

Regionální mutace" Mladá fronta DNES - Praha
Stromy se kácejí za zády lidí

Mladá fronta DNES, 05.02.2008
Strana: 03, Rubrika: Praha, Autor: PETR ŠVEC

AUTA MÍSTO STROMŮ Město chce skrz Letenské sady postavit provizorní silnici. Podle návrhu projektantů stojí silnici v cestě šestnáct stromů. O výstavbě objížďky se přitom lidé dozvěděli jen měsíc před jejich plánovaným kácením.

Holešovice - Když magistrát otevírá nový park nebo se chystá výsadbou zeleně zpříjemnit život lidem v okolí jejich obydlí, neopomenou městští radní na takovou akci pozvat zástupce médií i Pražany.
Radní se slavnostním výrazem ve tváři se zpravidla zapřou do rýče a až s přehnanou péčí pokládají do čerstvé jámy mladé stromky. Fotoaparáty v tu chvíli blýskají ostošest a přítomní diváci se jen málokdy ubrání potlesku.
Když se mají naopak v parcích stromy kácet, nikdo pozvánky neposílá. Ba naopak. Spíše se zdá, že chce vedení města takovou akci co nejvíce utajit.
Jak jinak si vysvětlit, že se o plánovaném kácení stromů v Letenských sadech kvůli výstavbě dočasné objízdné silnice Pražané dozvědí jen měsíc předtím, než mají na vzrostlé stromy u tramvajové smyčky na Špejcharu nastoupit zahradníci s motorovými pilami.

„Nemůžeme žít ve vakuu“
„Neprobíhá žádná diskuse a člověk se k takovým informacím dostane jen náhodou,“ zlobí se zastupitel Prahy 7 za Stranu zelených Ondřej Mirovský, který se angažuje v kampani Zachraňme Letnou.
O materiálu týkajícím se výstavby dvouproudové silnice vedoucí přímo Letenskými sady, jež má umožnit řidičům objet rozkopanou ulici Milady Horákové, se jednalo na magistrátu i na úřadu Prahy 7. Ale co možná nejtišeji. „Doufám, že radnice Prahy 7 nakonec stavbu nepovolí,“ dodal Mirovský.
Podle něj by měly úřady ve spolupráci s Metrostavem vést auta stavbou po provizorních mostech přímo na ulici Milady Horákové.
„To by ale stavbu mohlo prodražit o stovkymilionů korun. Nemůžeme žít ve vakuu. Po dokončení tunelu se všechno dá do původního stavu,“ uvedl starosta Prahy 7 Marek Ječmének (ODS).
„Stavba tunelu bude stát asi 30 miliard, takže stále nevidím důvod, proč by nemohli najít způsob, který by byl šetrnější k životnímu prostředí,“ oponoval Ondřej Mirovský.

Magistrát přidal další argument. „Bylo by to složité a silnice by se musela neustále překládat. Nedokážu si představit, že by to řidiči, obyvatelé Prahy 6 a 7 a také cestující meziměstskými autobusy, které končí na Hradčanské, dokázali přejít v klidu,“ uvedl Miroslav Rajchart, vedoucí oddělení silničního správního úřadu magistrátního odboru dopravy.

Tramvaje po Letné nepojedou
Nejen řidiči si musí pomalu zvykat na to, že cestování přes Letnou se zkomplikuje. Také cestující, kteří jezdí po ulici Milady Horákové tramvajemi. Ani těm se totiž nevyhnou výluky a změny trasy. „Provoz tramvají bude přerušen na několik týdnů,“ potvrdil mluvčí stavební firmy Metrostav, jež na Letné pracuje, František Polák.
Tramvajové vozy se budou otáčet couváním u budovy ministerstva vnitra na dočasné otočce. Mezi Hradčanskou a touto provizorní konečnou budou jezdit autobusy náhradní dopravy.
„Tramvajová výluka se dotkne i úseku od Prašného mostu k Hradčanské. Ale je předčasné říkat, kdy to bude. O všem se teprve jedná a neustále se to mění,“ dodal Rajchart.

Doprava na Letné při stavbě tunelu Blanka
Kudy povede objízdná trasa
Nová silnice se dvěma jednosměrnými pruhy a chodníkem má být široká až 10 metrů. Řidiči se na ni dostanou z Badeniho ulice od izraelského velvyslanectví přes
ulici Na Špejcharu. Za tramvajovou smyčkou budou auta pokračovat napravo a obloukem kolem stavební jámy budoucího sjezdu do tunelu až na pískovou plochu Letenské pláně. K ulici Milady Horákové se provizorní silnice stočí na úrovni stadionu Sparty.

Proč se postaví nová silnice
Dělníci zde hloubí tunel městského silničního okruhu, který propojí Malovanku s Pelc-Tyrolkou. Řidiči do něj budou moci vjet na nové křižovatce u Špejcharu. Stavba tunelu omezí provoz na ulici Milady Horákové.

Výhody nové silnice
Nebude docházet k dopravním kolapsům v Praze 1, 6 a 7, kudy by řidiči uzavřenou Letnou objížděli.

Nevýhody nové silnice
Stavba nepotěší návštěvníky Letenských sadů. Za oběť padne i zhruba 16 vzrostlých stromů.

Kdy se silnice začne stavět
Výstavba provizorní silnice by mohla začít v březnu a skončí v červnu. Mezi červencem 2008 a říjnem 2010 po ní budou jezdit auta.

Regionální mutace" Mladá fronta DNES - Praha

Stromovku měli ušetřit. Nestalo se
Bubeneč - Nejen na Letné se v případě tunelu Blanka mění plány prakticky ze dne na den. Tunel má totiž vést i pod dalším rozlehlým pražským parkem — Stromovkou.
A ani tady nelze říct, že by šlo všechno podle plánu. Přestože vedení města i společnost Metrostav, jež tunel městského okruhu staví, před samotnou stavbou ujišťovaly, že Stromovka zůstane ušetřena, mezi stromy v parku jsou vidět nákladní auta a jiná těžká stavební technika.
„Geologické průzkumy nám ukázaly, že je nutné v jednom místě zpevnit nadloží nad budoucími tunely. Ty jsou totiž příliš mělko pod povrchem a hrozilo by, že se při hloubení tunelu půda sesune. Původní geologické průzkumy ukazovaly, že skála, ve které tunely hloubíme, je o metr výš,“ odůvodnil stavební práce v parku mluvčí Metrostavu František Polák.
„Musíme tu půdu zpevnit, jinak bychom ohrozili bezpečnost dělníků v tunelech. Hrozilo by, že se to propadne, což by způsobilo větší škody i na povrchu,“ tvrdí Polák. Zpevňování nadloží z povrchu je prý také levnější, než kdyby se provádělo z podzemních štol. „Když se o stavbě tunelu mluvilo, všichni nás ubezpečovali, že se to Stromovky nedotkne,“ protestuje Monika Maurerová, jednatelka sdružení Tři duby, které pomáhá při revitalizaci parku. „Nyní musíme na dozorující úřady vyvíjet takový tlak, aby byly následky co nejmenší,“ dodala.
„Nepokáceli jsme a nepokácíme jediný strom a do začátku letní sezony budeme pryč,“ slibuje Polák. Žádný konkrétní termín, dokdy stavbaři chráněný park opustí, ale znám není.
Mezi stromy dnes stojí deset metrů vysoká vrtná souprava, která vstřikuje pod zem směs jílu a cementu. Stroje jezdí po louce, na niž dělníci natáhli geotextilii a položili betonové panely.

Regionální mutace" Mladá fronta DNES — Praha



Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*