(ČTK) – Pražský magistrát společně s Technickou správou komunikací (TSK) kompletně uzavře následující dvě soboty 14. a 21. března Libeňský most. Důvodem jsou zatěžovací zkoušky mostu, které jsou důležité pro budoucí rekonstrukci mostu. Novinářům to v pondělí 9. března řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Libeňský most je soumostí tvořené historickým mostem přes Vltavu a tzv. inundačním na břehu, který slouží jako protipovodňová ochrana a pod jehož oblouky protéká při povodních voda. Most z roku 1928 nebyl nikdy opravován a je ve špatném stavu.
„V minulosti proběhla zatěžovací zkouška pouze jedna a pouze na tom inundačním poli u Palmovky, a to s velice nízkým zatížením. V předběžných tržních konzultacích si potenciální zhotovitelé projektové dokumentace a stavby vyžádali, zda by nemohly proběhnout ještě podrobnější zatěžovací zkoušky,“ řekl Scheinherr.
Zkoumána budou čtyři oblouková pole. Most přes Vltavu jich má pět a odborníci se zaměří na tři prostřední. Jedno pole budou zkoumat u zmíněného inundačního mostu. Na most najede zátěž 547 tun a bude střídáno statické a dynamické zatěžování mostu. „Dáme tam tolik tun, které tam reálně nikdy nemohou být. Zároveň vyzkoušíme reálný provoz nákladními automobily i tramvají,“ řekl Scheinherr.
Most bude obě zmíněné soboty zcela uzavřen pro auta, veřejnou dopravu i pěší, a to vždy od půlnoci do půlnoci.
Výsledky testů budou podle náměstka zpracovány a známy asi do měsíce od druhé zkoušky. Následně město vypracuje zprávu a vypíše veřejnou zakázku na rekonstrukci mostu. Vybere jednu firmu, která vytvoří projekt a zároveň most opraví. Rekonstrukce samotná by měla začít na přelomu let 2021 a 2022. Přesné datum bude známo až po výběru dodavatele.
Praha má problémy se stavem mostů dlouhodobě. Na začátku prosince 2017 spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou a při nehodě se zranili čtyři lidé. Ve špatném stavu je několik mostů přes Vltavu, mezi nimi například Hlávkův, most Legií a Palackého most. Město prostřednictvím TSK zahájilo diagnostiku jejich stavu, stejně jako lanového mostu na Jižní spojce.
Libeňský most z roku 1928 je ve špatném stavu. Politici se v minulosti přeli, zda jej zbourat, nebo zrekonstruovat. Předloni v lednu musel být zhruba na měsíc pro automobily a MHD uzavřen a následně podepřen. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou ho ale neprohlásilo.
Doplněno Stavbaweb:
V časopise Stavba 1/2019 byl uveřejněn článek Libeňský most – současnost a budoucnost. Autoři, Jiří Witzany, Radek Zigler, Tomáš Čejka a Klára Kroftová,
v něm představují řešení, které umožňuje dosažení požadované
zatížitelnosti a plné zachování historické mostní konstrukce pomocí
ocelové příhradové konstrukce vestavěné do stávající betonové obloukové
konstrukce. Navržené řešení je příspěvkem do současné diskuze o
budoucnosti Libeňského mostu.
Související články:
Libeňský most bude opraven 2.5.2019
Co by Praha měla dělat s Libeňským mostem? 24.5.2018
Historikové umění píší zastupitelům, ať se nebourá Libeňský most, inženýři a technici doporučují most zbourat 15.5.2018
Libeňský most (Dopis iniciativy Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat) 27.4.2018
Libeňský most by měl být zbourán 25.4.2018
Bude Libeňský most kulturní památka? 16.4.2018
Praha Libeňský most nezbourá, ale opraví, rozhodli zastupitelé 1.3.2016
Pražský Libeňský most má být podle IPR citlivě zrekonstruován 15.1.2016
Magistrát řeší prodloužení stavebního povolení na Libeňský most 5.1.2016
Praha do konce roku rozhodne o budoucnosti Libeňského mostu 23.10.2015
ČKA podporuje zachování Libeňského mostu 3.8.2015
Dva pražské mosty stále nejsou po povodni opraveny 5.12.2008
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Velmi dobrý přístup, bourat umí každý nevzdělanec, ale umně opravit stavbu, která má své správné místo, dějiny i účel, to je vizitka dobrého hospodáře s národním majetkem! Není pravda, že by nutně byla každá rekonstrukce dražší než postavení nové stavby. To říkají laici, ale neobhájili by to. Bourat je také dnes drahé a likvidovat suť ještě dražší, navíc není místa pro skladování, a recyklace stojí velké peníze, skoro jako dovoz nového materiálu. Víte o tom, zastupitelé?