24. října 2016 byly vyhlášeny Ceny
Ministerstva kultury. Významné ocenění za přínos v oblasti architektury
získala dlouholetá městská architektka Litomyšle Zdeňka Vydrová. Na cenu ji
nominovala Česká komora architektů (ČKA). Komora vyzdvihla zejména důležitou
expertní činnost architektky Zdeňky Vydrové, která se výrazně podepsala na
kvalitě vystavěného prostředí v Litomyšli. Nevelké východočeské městečko již
od devadesátých let právem platí za Mekku současné architektury. Českou komoru
architektů těší toto ocenění o to více, že pozici městského architekta
dlouhodobě prosazuje.
V rozvoji
našeho vystavěného prostředí hraje klíčovou roli dobře nastavená spolupráce
mezi odborníky z oblasti architektury a urbanismu a zástupci správy a
samosprávy. Je jen málo českých měst, která se mohou pochlubit tak příkladným
uplatňováním této spolupráce, jako je Litomyšl. Toto desetitisícové město ve
východních Čechách dodnes platí za nedostižný vzor pro ostatní česká města. Samozřejmě
i zde platí, že kde není politická vůle, není pomoci. Reprezentanti města však
při uplatňování svých vizí našli skvělého partnera – již téměř čtvrtstoletí zde
jako městská architektka působí Zdeňka Vydrová, která má na rozvoji města
nepopiratelné zásluhy.
Česká
komora architektů vnímá postavu městského architekta jako garanta kvalitní
podoby našich měst a obcí. Za osobnost otevřenou dialogu a s touhou
propůjčit své odborné znalosti veřejnosti, která pod jejím vedením získává
kladný vztah k architektuře. Takovou personou Zdeňka Vydrová bezesporu je.
V malém východočeském městečku dokázala neskutečným způsobem aktivovat
zájem o kvalitní architekturu. Za její spoluúčasti zde proběhla řada
architektonických soutěží, které Česká komora architektů považuje za
nejefektivnější způsob zadávání veřejných zakázek, a to jak ve vztahu
k transparentnosti celého procesu (a tím i zapojení veřejnosti), tak ke
kvalitě architektury.
Zdeňka
Vydrová dokazuje, že jakýkoliv úkol, s nímž se městský architekt setkává,
má elegantní a čisté řešení. Zejména její citlivý a nadčasový přístup
k historickému prostředí města, je naprosto obdivuhodný. Litomyšl je známá
svojí nesmírně kvalitní historickou zástavbou, která pro současného architekta mnohdy
může představovat těžké břemeno. Zdeňka Vydrová se však této úlohy zhostila se
ctí a z města, které staví na historickém základu, neutvořila vyprázdněný
skanzen, ale dokázala jej otevřít moderní architektuře. Fúze starého a nového
se pod jejím vedením skvěle vydařila. Ostatně se jedná o téma, které je pro
tuto architektku zcela esenciální i v její vlastní tvorbě. V roce 2015
byla její Galerie Pakosta v Litomyšli nominována na Cenu Klubu Za starou Prahu
jako nejlepší architektura v historickém prostředí.
—
Nominace ČKA na Cenu Ministerstva kultury za architekturu
ČKA
nominuje architektku Zdeňku Vydrovou.
Odůvodnění:
V rozvoji
našeho vystavěného prostředí hraje klíčovou roli dobře nastavená spolupráce
mezi odborníky z oblasti architektury a urbanismu a zástupci správy a
samosprávy. Je jen málo českých měst, která se mohou pochlubit tak příkladným
uplatňováním této spolupráce, jako je Litomyšl. Toto desetitisícové město ve
východních Čechách dodnes platí za nedostižný vzor pro ostatní česká města. Samozřejmě
i zde platí, že kde není politická vůle, není pomoci. Reprezentanti města však
při uplatňování svých vizí našli skvělého partnera – již téměř čtvrtstoletí zde
jako městská architektka působí Zdeňka Vydrová, která má na rozvoji města
nepopiratelné zásluhy.
Česká
komora architektů vnímá postavu městského architekta jako garanta kvalitní
podoby našich měst a obcí. Za osobnost otevřenou dialogu a s touhou
propůjčit své odborné znalosti veřejnosti, která pod jejím vedením získává
kladný vztah k architektuře. Takovou personou Zdeňka Vydrová bezesporu je.
V malém východočeském městečku dokázala neskutečným způsobem aktivovat
zájem o kvalitní architekturu. Za její spoluúčasti zde proběhla řada
architektonických soutěží, které Česká komora architektů považuje za
nejefektivnější způsob zadávání veřejných zakázek, a to jak ve vztahu
k transparentnosti celého procesu (a tím i zapojení veřejnosti), tak ke
kvalitě architektury.
Zdeňka
Vydrová dokazuje, že jakýkoliv úkol, s nímž se městský architekt setkává,
má elegantní a čisté řešení. Zejména její citlivý a nadčasový přístup
k historickému prostředí města, je naprosto obdivuhodný. Litomyšl je známá
svojí nesmírně kvalitní historickou zástavbou, která pro současného architekta mnohdy
může představovat těžké břemeno. Zdeňka Vydrová se však této úlohy zhostila se
ctí a z města, které staví na historickém základu, neutvořila vyprázdněný
skanzen, ale dokázala jej otevřít moderní architektuře. Fúze starého a nového
se pod jejím vedením skvěle vydařila. Ostatně se jedná o téma, které je pro
tuto architektku zcela esenciální i v její vlastní tvorbě. V roce 2015
byla její Galerie Pakosta v Litomyšli nominována na Cenu Klubu Za starou Prahu
jako nejlepší architektura v historickém prostředí.
V rozhovoru
pro Bulletin ČKA 01/2016 Zdeňka Vydrová uvedla: „Zlepšení města z hlediska architektonického a urbanistického je
dlouhodobý proces. Kvalitu nevidíte hned. Čtyřleté volební období je příliš
krátké, radní jsou však většinou přesvědčeni, že za nimi budou stát hned
hmatatelné výsledky. (…) Je důležité vybrat podstatné věci, stanovit priority,
uvědomit si časovou návaznost jednotlivých kroků, vytvořit strategii rozvoje,
zabývat se územním plánem atd. Role architekta je také v komunikaci, ve
srozumitelném vysvětlování významu jednotlivých kroků a opatření a váhy či
významu dokumentů, jako jsou územní plán, regulační plán, územní studie. A
přirozeně i u veřejných zakázek mluvíme o nastavení režimu architektonických
soutěží. Začátky nejsou jednoduché, ale věřím, že nějaké pozitivní výsledky
přijdou.“ Celý rozhovor uvádíme jako přílohu nominace České komory
architektů.
—
Ing. arch. Zdeňka Vydrová (*1958)
Absolvovala
Fakultu architektury VUT v Brně. Pracovala ve Stavoprojektu Brno v ateliéru
Viktora Rudiše. V roce 1991 založila vlastní architektonickou kancelář, od roku
1992 pracuje externě jako městská architektka města Litomyšle, v loňském roce
začala působit ve stejné funkci v Tišnově. Je členkou spolku Obecní dům Brno.
Se svými spolupracovníky z architektonické kanceláře Rudiš a Rudiš získala v
roce 1996 hlavní cenu Grand Prix OA za rekonstrukci a dostavbu pavilonu G na
brněnském výstavišti, kde rekonstruovala rovněž Rotundu. V roce 2001 obdržel
tým čestné uznání v kategorii rekonstrukce za rekonstrukci Uměleckoprůmyslového
muzea v Brně. Její práce byly součástí řady výstav architektury doma i v
zahraničí. Externě vyučovala na fakultě architektury VUT v Brně, nyní externě
spolupracuje s Ústavem architektury Fakulty stavební. V roce 2015 byla její
Galerie Pakosta v Litomyšli nominována na Cenu Klubu Za starou Prahu jako
nejlepší architektura v historickém prostředí.
—
Rozhovor se Zdeňkou Vydrovou jsme uveřejnili v Bulletinu ČKA 1/2016 s tématem Rozvoje měst a obcí.
Bulletin je k dispozici na webových stránkách ČKA (strany 54-57):
https://www.cka.cz/cs/cka/cinnost-komory/bulletin-CKA/bulletin-1-2016.
K tématu městského architekta ČKA současně vydala doporučující manuál pro města a obce:
https://www.cka.cz/cs/pro-verejnou-spravu/mestsky-architekt.
tisková zpráva
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
A teď porovnejte:
V Lanškrounu na Orlickoústecku končí po 15 letech Přemysl Kokeš ve funkci městského architekta. Radní mu vypověděli smlouvu, podle nich je ve střetu zájmu, když získává městské i soukromé zakázky.