Téměř všechny dotázané stavební společnost pocítily zdražování cen stavebních materiálů (95 %). Pouze 5 % z dotázaných odpovědělo, že toto zdražování nevnímá. Co toto zdražování představuje v praxi?
Například odklad realizace či zahájení stavby a další dodatečné náklady, jak popisuje Tomáš Koranda, generální ředitel a předseda představenstva společnosti HOCHTIEF CZ, a.s.: „Je to mimořádně nepříjemné pro všechny na trhu – investory, zhotovitele včetně celého subdodavatelského řetězce, ale i provozovatele, kterým se ceny promítají do nákladů. Největší problémy nám to způsobuje na velkých stavbách pro veřejné zadavatele, které z procesních důvodů nabírají zpoždění před vlastním zahájením realizace, kdy nejsme schopni závazně zasmluvnit materiálové vstupy kalkulované v předložené nabídce. Příkladem může být výstavba metra D v Praze, která už měla dávno začít.“
U 71 % společností se v současné chvíli již v ceně staveb projevuje zdražení stavebních materiálů. V průměru stavby těchto společností zdražily o 21 %. Pouze částečně či pouze u některých staveb se zvyšující se cena stavebních materiálů promítla u 24 % dotázaných. Tato situace neměla vliv na cenu staveb 5 % dotázaných společností.
K přecenění připravovaných staveb vlivem rostoucí ceny stavebních materiálů se přiklonilo 64 % dotázaných společností. Pouze probíhající stavby přeceňují 2 % dotázaných. Čtvrtina společností přeceňuje oba typy staveb – připravované i probíhající (25 %). Pouze 9 % dotázaných k přeceňování nepřistoupilo. Jeden z možných způsobů řešení této situace popisuje také Ivo Luňák, jednatel společnosti Tyros Loading Systems CZ s.r.o.: „Máme kontrakty a musíme plnit. Kupujeme za aktuální cenu na trhu a pak se zkusíme se slušným investorem domluvit o navýšení dle skutečných cen.“
Smluvně ošetřenou situaci pro výrazné a prudké změny ceny stavebních materiálů nemá ošetřeno 50 % dotázaných společností. Necelá polovina toto ošetřeno smluvně má, ale pouze v některých případech (47 %). Zbylá 3 % mají obdobné situace ošetřeny ve všech svých smlouvách.
Hlavním důvodem, proč společnosti nemají ve svých smlouvách obdobné situace ošetřeny, je především legislativní omezení u veřejných zakázek (55 %). Čtvrtina také uvádí, že se nejedná o běžný proces (25 %). Více jak desetina podobnou situaci nezohledňuje, protože se s ní ještě nesetkala (12 %). Zbylých 8 % uvádí také jiné důvody, mezi které patří především neochota veřejných zadavatelů řešit obdobné situace.
Osm z deseti dotázaných stavebních společností neodsunulo realizaci stavby s očekáváním, že cena stavebních materiálů později klesne (81 %). K tomuto řešení se přiklonilo 19 % dotázaných. Z důvodu přecenění stavby odsunula realizaci čtvrtina dotázaných (24 %). K tomuto řešení se nepřiklonilo 76 % dotázaných společností. Výstavbu pozastavilo z důvodu nedostatku stavebních materiálů 42 % dotázaných společností. Zbylých 58 % k tomuto řešení nemuselo přistoupit.
Tisková zpráva
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.
Jo, taky se mi to líbí, fakt to má něco do sebe!
Když můžou být smaltované vany naprostá topka - odolné, trvanlivé, snadno se udržují a ještě k tomu skvěle vypadají, tak…