Železniční nádraží Ostrava-Svinov

Fotogalerie ke článku (5)

Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Jižní pohled

Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Jižní pohled

Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Centrum ČD

Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Centrum ČD

Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Přednádraží

Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Přednádraží

Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Hala

Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Hala

Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Půdorys přízemí

Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Půdorys přízemí
Celá fotogalerie (5)

Rekonstrukce a přístava výpravní budovy na železničním nádraží v Ostravě.

První etapa revitalizace přednádražního prostoru železničního nádraží v Ostravě-Svinově. Rekonstrukce a přístavba výpravní budovy.
Adresa: Železniční stanice Ostrava-Svinov

Investor: Správa železniční dopravní cesty, s. o., a České dráhy, a. s., Město Ostrava

Autor: Václav Filandr/ Atelier Filandr, Ostrava

Spolupráce: J. Schneider, J. Dubská, M. Lukáš (statika OK)

Generální projektant: Moravia Consult Olomouc, a. s.

Generální dodavatel: OHL ŽS, a. s.

Subdodavatelé: mm-cité Zlín, Metalprogres Tetčice (Tolza), Prince, Kámen Jeseník

Termíny: projekt 2002, realizace 2003-2006

Autor fotografií: Václav Filandr
 

Historická výpravní budova Svinovského nádraží byla postavena v letech 1845-1846 jako součást tzv. Severní dráhy Ferdinandovy Vídeň-Krakov. Objekt je kulturní památkou.


Historická budova byla rekonstruována do původní neobarokní podoby vně i uvnitř a místnostem byla ve většině případů navrácena jejich původní náplň a význam. Vzhledem k poklesu objektu z důvodu poddolování se kryté první nástupiště stalo venkovní čekárnou se stromy, retro stánky a venkovním posezením restaurace.


Vybouráním několika objektů západně od budovy byl vytvořen nový přednádražní prostor, do kterého byly zavedeny autobusy MHD, se zastávkami, krytými konstrukcí z oceli a skla. Na okraji přednádražního prostoru byl vytvořen nový komunikační systém s parkovištěm pro osobní automobily. Štít stávající řadové budovy byl ukončen provozním objektem Dopravního podniku s informační službou města.


Před historickou budovu je umístěna přístavba nové vstupní haly, která je s ní v kontrastu. Transparentní objekt s tenkými ocelobetonovými sloupy, skleněným obvodovým pláštěm a tenkou plnou střechou obsahuje vstupní halu, ČD centrum a pokladny. Zasklení je řešeno bezrámově, skla jsou upevněna ve spárách na předepnutých pružinových táhlech. Z této haly je přístup do dvou čekáren historické budovy. Nádrž s vodotrysky před přístavbou je v letním období součástí systému chlazení objektu.



Zdroj: autorská zpráva, Stavba 6/2006

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*