(ČTK) – Ministryně kultury Alena Hanáková definitivně potvrdila památkovou ochranu Nákladového nádraží Žižkov. O rozhodnutí informoval místostarosta Prahy 3 Matěj Stropnický (ŽnS). Původně chtěl investor ve spolupráci s Českými drahami budovu zbourat a v rozsáhlém areálu vybudovat novou čtvrť. Proti se ale postavily některé občanské iniciativy i žižkovská radnice.
Jan Vondryska z ministerstva kultury informace Prahy 3 nepotvrdil. Na dotaz ČTK pouze uvedl, že rozhodnutí ohledně nádraží padlo v pátek. Jak ministryně rozhodla, zveřejní úřad v úterý.
Ministryně zamítla už několikáté odvolání Českých drah a počtvrté potvrdila památkovou ochranu nádraží. Rozhodnutí tak již nelze zvrátit. Kulturní památkou se stala hlavní budova nádraží, která se skládá ze tří křídel – administrativního podél ulice Želivského a dvou křídel překladišť.
"Zápis na seznam kulturních památek završil naše úsilí pouze v první etapě," uvedl Stropnický. Nyní chce radnice jednat s vlastníkem, jímž jsou České dráhy, o dalším využití areálu. "Usilovně jednám s několika organizátory dočasných projektů, které by nádraží už letos zpřístupnily veřejnosti, ale i s několika zájemci o trvalé využití," doplnil.
"My o tomto rozhodnutí zatím nevíme, takže se k němu nemohu vyjádřit," řekl ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Stavba z 30. let patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury. "Jde o mimořádně kvalitní a velmi dobře dochovaný příklad funkcionalistické stavby technického určení, který dokládá vysokou technickou i architektonickou vyspělost industriálních staveb na území tehdejší Československé republiky," uvedlo již dříve ministerstvo.
Národní památkový ústav (NPÚ) vnímá funkcionalistickou budovu nádraží jako cennou připomínku architektury své doby, podle památkářů je ale areál schopen pojmout i novou funkci. Dlouhodobě se diskutuje o tom, že by v budově nádraží mohl najít sídlo Národní filmový archiv (NFA), který má nouzové a pronajaté prostory na několika místech v Praze.
Související články:
- Žižkovské nádraží se asi znovu stane památkou 19.1.2012
- Památkáři znovu přezkoumají památkovou ochranu nádraží na Žižkově 26.5.2011
- Ministerstvo rozhoduje, zda nádraží na Žižkově bude památkou 9.6.2010
- Stanovisko společnosti Sekyra Group k aktuálnímu dění okolo Nákladového nádraží Žižkov 6.5.2011
- Nákladové nádraží Žižkov 28.2.2011
- Bude zbourána budova Nákladového nádraží Žižkov? 24.2.2011
- Vznikla petice za vyhlášení žižkovského nádraží památkou 9.2.2011
- MK vyhlásilo část Nákladového nádraží Žižkov památkou 6.1.2011
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!
Je to sice takové že dost narychlo, ale když si člověk uvědomí že to platí až další dva roky, tak…
Nechci posuzovat tuto stavbu funkčně, je tam o tom napsáno mnoho vzletných slov, i některé nesmysly, např " Aby byl…
Budova působí čistě a elegantně. Jen mi není úplně jasné jak dostala kladné energetické posouzení / jak splnila relativně přísné…
Pokud ješte brácha stihl i ty akce předtím tak si myslím že tohle je už jen takový bonus a doťuk…