Zlínská krajská galerie vystavuje tvorbu architekta Podreccy

13. března – 29. dubna 2012
Zlín – Dům umění

Zlín 13. března (ČTK) – Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně představuje ode dneška práci rakouského architekta Borise Podreccy. Návštěvníci si mohou v Domě umění prohlédnout návrhy i nasvícené modely staveb jednoho z nejzajímavějších rakouských architektů současnosti, který budí mezinárodní zájem, řekla ČTK mluvčí galerie Marika Blažková.

Podrecca je autorem kancelářského mrakodrapu Millennium Tower ve Vídni. "Budova se skleněnou fasádou má půdorys dvou kruhů a je 202 metry vysoká. Za zmínku stojí i mimořádné komunikační stavby, Severní nádraží ve Vídni a také návrh unikátní stanice metra v Neapoli," poznamenala Blažková.

Podrecca navrhl například také novostavbu Evropské centrální banky ve Frankfurtu nad Mohanem. "Zatím jedinými realizacemi v České republice jsou Rakouský kulturní institut a Galerie Oskara Kokoschky v Praze," uvedla mluvčí.

Podle Blažkové jsou ve světě vyhledávány nejen architektovy projekty, ale také jeho přednášky. Ve Zlíně je vystaveno 28 Podreccových návrhů a osm modelů staveb. Výstava potrvá do 29. dubna.

Krajská galerie dosud sídlí v prostorách Domu umění a zlínského zámku. Z už nevyhovujících prostor se bude společně s Muzeem jihovýchodní Moravy a Krajskou knihovnou Františka Bartoše stěhovat do nového 14/15 Baťova institutu. Vznikne kompletní rekonstrukcí budov 14 a 15 v bývalém továrním areálu firmy Baťa v centru Zlína. Stavební práce začaly loni, investice si vyžádá 900 milionů korun. Institut by měl začít veřejnosti sloužit v příštím roce, část 14. budovy už letos v září.

———————————————————————————-
Mezinárodně proslulý a uznávaný architekt Boris Podrecca (1940), působící v Rakousku, představí ve zlínském Domě umění své nejvýznamnější projekty.
Tento výrazný současný evropský architekt je také významným teoretikem architektury. Výstava, jejímž autorem je architekt sám a která měla již tři reprízy, podrobně seznámí s jeho 28 významnými návrhy včetně 8 nasvícených modelů realizovaných staveb.
Podreccovy architektonické projekty korespondují s novými směry evropské a světové architektury. Odráží se v nich tolerantní přístup k historickým budovám a úsilí o dokonalost detailu. Boris Podrecca nedávno zvítězil ve velké mezinárodní soutěži na zástavbu a komunikační řešení oblasti severoitalského města Bolzana, které se zúčastnilo 198 soutěžících. V úzkém finále Podrecca porazil jiné slavné a renomované ateliéry Daniela Libeskinda z New Yorku nebo UN Studio holandského architekta Van Berkela. Jeho pravděpodobně nejznámější stavbou je Millennium Tower ve Vídni. Budova se skleněnou fasádou má půdorys dvou kruhů a je 202 metry vysoká. Realizoval neurofyziologický institut ve Stahrembergově paláci (1982) a nákupní středisko Humanic Casapiccola (1989) ve Vídni nebo design interiéru První rakouské spořitelny (1993). Za zmínku stojí mimořádné komunikační stavby, ke kterým patří z části realizované Severní nádraží ve Vídni a návrh unikátní stanice metra v Neapoli. V České republice jsou zatím jeho jedinými realizacemi interiéry Rakouského kulturního institutu a galerie Oskara Kokoschky v Praze.

Výstava vznikla pro slovinskou Národní galerii v Lublani s podporou Ministerstva kultury Slovinské republiky:
Autor výstavy: Boris Podrecca
Výběr prací: Michael Grossmann
Spolupráce: Damjan Prelovšek
Kurátorka výstavy v Lublani: Marja Lorenčak Kiker

Reprízy výstavy: Dům umění v Ostravě, Muzeum architektury ve Vratislavi a Dům
umění ve Zlíně
Připravili: Galerie výtvarného umění v Ostravě, SPOK – Spolek pro ostravskou
kulturu a Muzeum architektury ve Vratislavi
Kurátoři výstavy v Ostravě, Vratislavi a ve Zlíně: Tadeáš Goryczka a Jaroslav Němec
Kurátorka výstavy za Krajskou galerii výtvarného umění ve Zlíně: Ladislava Horňáková


Piazza XXIV Maggio, Cormons, Itálie                                           Tartiniho náměstí, Piran, Slovinsko

Kdo je architekt Boris Podrecca
Narodil se v roce 1940 v Bělehradě. Jeho otec, pocházející ze Slovinska, měl původně slovinské příjmení Podreka, které pozměnil na italské Podrecca na začátku roku 1930. Po druhé světové válce se rodina přestěhovala do Terstu v Itálii.
V roce 1960 se Podrecca přestěhoval do Vídně a vystudoval architekturu na Vysokém učení technickém a Akademii krásných umění. Absolvoval v roce 1968 u profesora Rolanda Rainera. Svou první kancelář založil v roce 1976. Od roku 1979 do 1981 pracoval jako asistent na Technické univerzitě v Mnichově a později přednášel na školách architektury v Evropě a USA. Od roku 1988 je Podrecca profesorem. V letech 1990−1995 byl vedoucím mezinárodních architektonických seminářů ve Vídni, Stuttgartu a Benátkách. Od roku 1988 do roku 2006 byl řádným profesorem na Technické univerzitě ve Stuttgartu a ředitel Ústavu architektonického návrhu a teorie vesmíru.

Boris Podrecca se jako přední znalec intenzivně věnuje československé architektuře první poloviny 20. století. V šedesátých letech minulého století upozornil na v rakouském prostředí ne zrovna populární skutečnost, že většina jejich předních umělců pocházela ze slovanského prostředí Čech, Moravy, Slezska a také ze Slovinska, se kterým byl spjat z otcovy strany (Loos, Hoffmann, Plečnik). Zabýval se také přínosem českého funkcionalismu a kubismu a díky Podreccovi byl do evropského kontextu zařazen jako významný architekt například Bohuslav Fuchs.

V rámci výstavní činnosti se Boris Podrecca proslavil výstavou prací architekta Carlo Scarpy v kostele Chiesa della Carita v roce 1984 na bienále v Benátkách a později v Paříži. Připravil prezentaci práce Jože Plečnika v Centre Pompidou v Paříži (1986) a výstavy Biedermeier (Vídeň, 1987), Bismarck, Prusko, Německo a Evropa (Berlin, 1990) a Sto roků výstav Rakouska (1996).
tisková zpráva


 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*