Z dosavadních zkušeností zadavatelů veřejných
zakázek na šetrné budovy i potenciálních uchazečů vyplývá, že
nejčastější komplikací jsou přijaté nabídky s podezřením na nepřiměřeně
nízkou nabídkovou cenu. To je obvykle způsobené kombinací soutěže na
dodavatele díla, kde je cena jediným hodnotícím kritériem, a podceněné
projektové přípravy. V důsledku toho pak dochází často k rušení zakázek.
Tyto problémy se týkají celé České republiky bez jakýchkoli
regionálních rozdílů. Z praxe vyplývá, že zadavatelé i dodavatelé by
uvítali vedle nabídkové ceny i další kvalitativní hodnotící kritéria.
Cílem je změna celkové kultury zadávání veřejných zakázek tak, aby se
staly atraktivní pro opravdu kvalitní uchazeče, kteří rezignovali na
lacinou a často velmi nekvalitní konkurenci.
Od října 2016 platí novela zákona o zadávání
veřejných zakázek. Ta se týká i zadávání zakázek na stavby v nejširším
slova smyslu – od komplexních i dílčích renovací až po novostavby.
Požadavek téměř nulové spotřeby energie platí pro všechny veřejné budovy
již od roku 2018. Nový zákon o zadávání veřejných zakázek dává
zadavateli na jednu stranu větší volnost při přípravě a průběhu zakázky,
na druhou stranu má ale zadavatel větší odpovědnost. Zadavatelé z řad
municipalit, kteří mají obvykle s výstavbou šetrných budov málo
zkušeností, mohou mít proto právem obavy, jak vypsat veřejnou zakázku,
aby budova byla nejen kvalitní, ale splňovala i požadavky na
energetickou úspornost. Česká rada pro šetrné budovy
proto na podzim pro zájemce uspořádala semináře, kde jim ukazovala
způsoby a možnosti, jak nejlépe veřejné zakázky na stavby zadávat,
a probírala s nimi také jejich každodenní komplikace a obavy při
vypisování tendrů v této oblasti. Semináře ukázaly, že současná kultura
zadávání veřejných zakázek na šetrné budovy je nízká a plná praktických
problémů.
Cena jako jediné kritérium + podceněná projektová příprava = časté rušení zakázek
Kvalitní
příprava veřejných zakázek má přímý vliv na efektivní využívání
veřejných prostředků a na kvalitu díla. O to víc to platí u zakázek na
nové a rekonstruované budovy, které jsou dlouhodobou investicí.
Zkušenosti z praxe ukazují, že nejčastějším problémem jsou přijaté
nabídky s nepřiměřeně nízkou nabídkovou cenou. To je obvykle způsobeno
kombinací soutěže na dodavatele díla pouze „na cenu“ a tendrové
projektové dokumentace pořízené obvykle také „na cenu“. Simona Kalvoda,
výkonná ředitelka České rady pro šetrné budovy, dodává: „Mnozí
zadavatelé i dodavatelé si již uvědomují, že nabídková cena jako jediné
kritérium – bez zvláštního důrazu na kvalitu, trvanlivost a provozní
náklady – je krátkozraký přístup. Zároveň je ale stále dost těch, kteří
jdou při přípravě cestou nejmenšího odporu, vysoutěží nejlevnějšího
dodavatele, ale o to víc komplikací je může čekat v dalších fázích
projektu. Dalším důvodem pro ponechání tohoto jediného kritéria jsou
obavy z diskriminujícího nadefinování požadavků nebo obava z kritiky
z nehledání investičně nejlevnějšího řešení. Důsledkem a velkým
problémem podceněné nekvalitní přípravy zadávací dokumentace je také
časté rušení zakázek. Důvody jsou různé; zadavatel se obvykle od
uchazečů dozví ve lhůtě pro podání nabídek o závažných nedostatcích,
rozporech nebo nevhodnosti požadovaného řešení. Uchazeči pak ztrácejí
motivaci a ochotu se dalších zakázek účastnit.“
Jak ven z problémů? Pomohlo by více kvalitativních hodnotících kritérií
Nejen
zadavatelé, ale i dodavatelé, kteří mají zájem realizovat kvalitní dílo
za odpovídající odměnu, se při diskusích na seminářích shodli, že by
vedle nabídkové ceny uvítali další kvalitativní hodnotící kritéria ze
sociální, environmentální, architektonické i ekonomické oblasti. „Česká
rada pro šetrné budovy dokáže zadavatelům při přípravě vhodných
podmínek a kritérií pomoci. Pro tyto účely má vytvořen široký tým
odborníků z řad svých členských společností, kterých je aktuálně téměř
80,“ doplňuje Petr Zahradník, projektový manažer Rady. Pro
zadavatele veřejných zakázek na stavby může být užitečná speciální
příručka, kterou Rada připravila ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu
a obchodu a Ministerstvem pro místní rozvoj. Ta obsahuje mj. detailní
postupy procesu zadávání zakázek, které odpovídají jak požadavkům na
kvalitu budovy, tak i nárokům na optimální provoz, trvanlivost
a udržitelnost. Příručku si lze stáhnout na webu Rady.
Komplikace s dotacemi
Další velmi často zmiňovaná
komplikace souvisí s dotacemi, které se u veřejných projektů velmi
často čerpají – nejčastěji Operační program životní prostředí. Příprava
žádosti o dotaci i realizace bývají časově velmi omezené. Zadavatel
proto spěchá s projektovou přípravou, z čehož mohou opět plynout chyby
v dokumentaci – a ve fázi realizace je pak zadavatel v o to složitější
vyjednávací pozici s dodavatelem díla při jakékoliv nesrovnalosti.
Následkem jsou v lepším případě pod tlakem schválené vícepráce, aby se
realizace nezpozdila. V horším případě, kdy má zadavatel důvody
odstoupit od smlouvy a hledat jiného dodavatele, tento úkon neprovede
opět kvůli termínu dokončení realizace a především riziku ztráty
dotačních prostředků. Řešením i v tomto případě je připravit kvalitní
zadání soutěže na projektovou přípravu i realizaci díla s kvalitativním
vícekriteriálním hodnocením včetně hodnocení kvalit uchazeče, aby se
tato rizika minimalizovala.
Projektová příprava kvalitněji
Jak nepodcenit projektovou přípravu veřejných zakázek na šetrné stavby? „I zde je jednoznačně řešením využívat vhodné zákonné nástroje, jako jsou předběžné tržní konzultace
s potenciálními uchazeči ještě před samotným vypsáním zakázky. Budoucí
investor před samotným zadáním zakázky transparentně a doložitelně
konzultuje s potenciálními dodavateli, jaké jsou možnosti a vhodná
technická řešení, o kterých zadavatel při rychle se vyvíjejícím trhu ani
neví a mohl by tak zadat zakázku nevhodně a třeba si tím omezit
pořízení efektivnějšího řešení. Princip spočívá v transparentní diskusi
s odborníky v roli potenciálních dodavatelů. Ti mohou zadavateli
vysvětlit aktuální možnosti, které na trhu jsou a které mohou být vhodné
pro konkrétní projekt. Konzultace probíhají před vypsáním veřejné
zakázky a jejich průběh musí být dokumentován. Informace se musí objevit
také v samotné zadávací dokumentaci. Subjekty, které se zadavatelem
konzultovaly, se mohou účastnit veřejné zakázky jako běžní uchazeči.
V případě šetrných budov se princip může vhodně využít při hledání
optimálních inovativních řešení zdrojů energie, moderních materiálů,
tzv. chytrých řešení atd.,“ odpovídá Petr Zahradník.
Další možností, kterou zákon výrazněji podporuje, je jednací řízení s uveřejněním,
kdy zadavatel může v průběhu řízení s uchazeči jednat a dolaďovat
řešení zakázky. Zejména u tak komplexních zakázek, jako je příprava
a realizace budov, jsou tyto možnosti pro zadavatele klíčové.
Podobně může pomoci zadávání požadovaného díla takzvaně na funkci a výkon,
které umožňuje zadavateli definovat funkční výsledek, kterého chce
dosáhnout, nikoliv detailní popis způsobu, jak výsledku dosáhnout.
Například stavba školy se dá definovat tradičním způsobem podrobnou
tendrovou projektovou dokumentací s výkazem výměr; zde ale někdy kvůli
levně pořízené nekvalitní projektové dokumentaci položky chybějí
a vznikají zbytečné vícepráce a konflikty na stavbě. Při zadání na
funkci a výkon se definuje konečný stav, tedy architektonické ztvárnění,
kapacity tříd a zázemí, dispoziční a typologické řešení, kde má být
umístěna jaká technologie nebo zařizovací předmět atd.; pochopitelně je
podmínkou soulad s veškerou relevantní legislativou a normami.
V principu: co není v tomto zadání konkrétně nadefinováno, určuje
dodavatel. Při zadávání na funkci a výkon je nutné, aby pečlivé zadání
vytvořil odborný tým.
Šetrná budova – nejen z hlediska investice a nákladů na energii
Při
přípravě projektů by se měly brát v potaz i další zásady: nejen zákonem
určená míra energetické náročnosti, ale i další parametry tak, aby
vzniklo komplexní kvalitní dílo. Šetrná budova má mít nejen minimální
spotřebu energie, ale také pitné vody. Měla by být postavena z šetrných
recyklovaných nebo znovuvyužitelných materiálů s důrazem na minimalizaci
vzniku odpadů během stavby i za provozu budovy. Prostředí uvnitř by
mělo být pro uživatele zdravé a podporovat produktivitu práce. Zároveň
by měla respektovat krajinný ráz nebo okolní urbanismus. Jedním
z podstatných prvků šetrné budovy je také používání kvalitních
materiálů. Zdraví neškodné materiály by měly být v současné době už
samozřejmým standardem. Řada investorů už jde dál za samotnou funkčnost
a nezávadnost materiálů: požaduje materiály s vyhodnocením EPD
(environmentální prohlášení o produktu), což je soubor transparentních
informací o vlivu produktu (výrobku nebo služby) na životní prostředí
v průběhu jeho životního cyklu. Souhrnně řečeno: správná šetrná budova
je šetrná k životnímu prostředí. Kromě nízké energetické náročnosti bere
ohled také na použité materiály v souladu s principy oběhového
hospodářství nebo na úsporu pitné vody při provozu budovy. Je šetrná
vůči vlastníkovi – řešení projektu je v dlouhodobém pohledu ekonomicky
optimální. V neposlední řadě je šetrná také vůči uživatelům: zdravé
vnitřní prostředí je totiž klíčové pro kvalitní spánek nebo produktivitu
práce.
Být dobrým hospodářem znamená změnit kulturu zadávání veřejných zakázek na šetrné stavby
„V
souvislosti s vynakládáním veřejných prostředků často slýcháme o tom,
že municipality by měly být dobrým hospodářem. Pokud chceme mít v České
republice opravdu kvalitní, zdravé a energeticky úsporné budovy, které
přetrvají desetiletí, měla by se změnit celková kultura zadávání
veřejných zakázek. Tak, aby se staly zajímavé pro další kvalitní
uchazeče, kteří logicky rezignovali na lacinou, často nekvalitní
konkurenci. Právě využití kvalitativních hodnotících kritérií spolu
s hodnocením referenčních staveb uchazeče může zadavatelům pomoci snížit
riziko přijetí nekvalitní nabídky. Zadavatelé zároveň musí být
připraveni investovat do přípravy více peněz i času, což se jim ale
v dalších fázích mnohonásobně vrátí. K motivaci uchazečů účastnit se
veřejných zakázek samozřejmě přispěje požadavek kvalitního řešení
namísto toho nejlevnějšího. Zadavatelé tak získají optimálnější
výsledky, dodavatelé pak odpovídající finanční ohodnocení jejich kvality
a know-how,“ uzavírá Simona Kalvoda.
tisková zpráva
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.