Doubravník – revitalizace zemědělského areálu
Doubravník
(6. 11. 2015) Třetí cena v architektonické soutěži: Jakub Kopec, Jiří
Vítek, Jiří Železný, spolupráce Klára Zahradníčková
Doubravník – revitalizace zemědělského areálu
Hodnocení poroty: Řešení
je jednoznačným manifestem snahy zachovat naprosto všední a přitom s citem
renovovanou tvář původní budovy kravína. Jakoby tu stál odjakživa. Racionální návrh
využívá pro pobytové plochy pouze přízemní část, nezateplené podkroví ponechává
jako rezervu nebo prostor pro příležitostné kulturní akce. Pochybnosti však
vyvolala velikost i podoba plochy vodního biotopu. Přestože byla možnost
umístění vodního prvku jako jeden z podnětů zadání, působí toto řešení svým
měřítkem jako nedůvěryhodné, obzvlášť s vědomím blízkosti dvou vodních toků.
Největší slabinou se tak stala celková podoba parkové části území, se všemi
prvky souvisejícími právě s biotopem. Dalším rozporuplným bodem jsou parkovací
plochy ve velké vzdálenosti od obytného objektu. Síla ideje jakési vesnické
všednosti byla nakonec natolik přesvědčivá i silná, že se porota i přes sporný
biotop rozhodla návrh umístit na třetí dělené místo. Reálnost rekonstrukce
objektu původní hospodářské stavby by však, podobně jako u ostatních návrhů s
touto rozvahou, stála za pečlivé a podrobné zvážení všech pro i proti.
Zachování kontury stávající hmoty se v tomto případě jeví jako zdařilé a
sympatické.
Autorská zpráva
Doubravník je městečko s výrazným topografickým rámcem, rýhovaným
řekou Svratkou a potokem Rakovcem, a dobrým napojením na výletní a procházkové
trasy. Terénně nízko položenému centru obce dominuje kostel obklopený farním
komplexem. Kostel není jediným velkým domem v památkové zóně, sousední kravín z
50. let 20. století (místními vnímaný kontroverzně) je chrámu kontrapunktem.
Jeho horizontální hmotu nechápeme v profánní opozici vůči kostelu, ale spíše
jako jeho další hmotové vymezení, spoluvytvářející fenomenologickou zahradu
ticha. Pomineme-li historické a politické souvislosti stavby, právě kravín a navazující
areál má prostorové parametry stát se novým významutvorným elementem obce.
Návrh vychází z minimálních intervencí do stávající stavby a
jejího areálu s cílem obohatit místo o nové významy. Postupné zásahy jsou pro
menší obec ekonomicky přijatelnější a poskytují logickou a flexibilní etapizaci
v rámci realizace záměru v území. Stavebně technický stav objektu shledáváme
dostačující pro plánované využití. Vzhledem k tomu, že rozsah stavebního
programu je menší než dům samotný, není nutné stavět nové objekty, ale spíše využít
stávající. Podkroví kravína je v dobrém stavu v případě jeho intaktního
zachování, tj. využití jako nevytápěného krytého prostoru (přisvětleného
skleněnými střešními taškami). Podkroví nemá svými prostorovými parametry v
obci konkurenci, proto se nabízí je koncipovat jako multifunkční prodloužení
veřejného prostoru (v návaznosti na ulici, parkově upravený areál a případně i
zahradu ticha), bezbariérově je to možné rampou z ulice, bariérově schodištěm v
protější štítové fasádě (za zdí bývalé maštale).
Pro bezbariérové bydlení sociálního charakteru a přidružené
služby (praktický doktor, fyzioterapeut) je kapacitně dostačující přízemí
bývalého kravína za předpokladu prolomení jeho jižní fasády. Požadované
oddělení od zahrady ticha zajistí nová předsazená zeď, která by vzhledem ke své
exponované poloze měla být pojata jako výtvarný, případně i mobiliářový prvek.
Mezi stávající jižní fasádou a novou zdí vzniknou soukromé dvorky bytů.
Areál kravína se nachází v částečně záplavovém území. Odpočinková
zóna by tedy mohla využívat vodního elementu. V obci od zrušení koupaliště na
horním Rakovci a říčních lázní na Svratce chybí plocha ke koupání. V návrhu
uvažujeme se zřízením koupacího biotopu, který by obohatil parkovou úpravu
areálu o přírodní koupání v létě a kluziště v zimních měsících. Jeho zázemí
budou tvořit převlékárny, sprchy a mobilní bufet.
V postupně vytvářeném parku s biotopem a multifunkčním podkrovním sálem je
kromě veřejných toalet, parkovacích stání a zejména pobytových prostorů jako
jsou sedací schody z ulice, zatravněné plochy k ležení, dětské hřiště, pobytový
dvůr za zdí bývalé maštale, zpřístupnění kaple sv. Anny či nábřežní promenáda, uvažováno
také s polosoukromými a poloveřejnými prostory pro rezidenty - zápraží se společnými zádveřími a zimní
zahradou, ovocným sadem, zeleninovými a květinovými záhony.
Materiálové řešení je uvažováno v návaznosti na stávající, tj. vyspravení
stávajících konstrukcí a povrchů a jejich doplnění o prvky a materiály z
místních zdrojů (tradiční omítky, dřevěné prvky, zatravnění, mlat, lité povrchy).
REVITALIZACE BÝVALÉHO
AREÁLU ZEMĚDĚLSKÉHO DRUŽSTVA V HISTORICKÉM CENTRU MĚSTYSE DOUBRAVNÍK
Jednokolová veřejná
ideová architektonická soutěž, zařazená do projektu Ceny Petra Parléře 2015
Předmětem soutěže bylo zpracování ideového architektonického návrhu
revitalizace bývalého areálu zemědělského družstva v historickém centru městyse
Doubravník.
Vyhlašovatel: SPOLEČNOST PETRA PARLÉŘE, o.p.s.
Spoluvyhlašovatel: MĚSTYS DOUBRAVNÍK
Datum konání soutěže: 21. 04. 2015 - 11. 06. 2015
Datum zveřejnění výsledků: 23. 06. 2015
Počet odevzdaných návrhů: 13
Porota: Ing. Barbora Šenkyříková, starostka; Ing. Jiří Rous, člen Rady městyse;
doc. Ing. arch. Jan Mužík; MgA. David Maštálka; Ing. arch. Eva Špačková, PhD.
Náhradníci: Ing. Petr Sedláček, Ph.D., místostarosta městyse; MgA. Lenka
Křemenová.
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Doubravník – revitalizace zemědělského areálu
Doubravník
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu