Dráhy změnily rozhodnutí: Nádraží v Havířově se má bourat

(ČTK) – Dozorčí dráha Českých drah (ČD) změnila ve čtvrtek svůj prosincový verdikt a rozhodla o obnově zastaveného projektu výstavby nového dopravního terminálu v Havířově na Karvinsku. ČTK to 23. února potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Kvůli terminálu má být zbourána nynější nádražní budova postavená v bruselském stylu, proti čemuž protestuje skupina architektů. O změně rozhodnutí ČD informovala Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD).

Havířov - nádražní hala (foto: Milosh_HB, zdroj
"Dozorčí rada se na jednání shodla na tom, že vypovězení smlouvy s Havířovem by bylo velmi komplikované a způsobilo by finanční ztráty. Proto revokovala svůj předchozí postoj a rozhodla se pokračovat v jednání o projektu nového dopravního terminálu,
" řekl Neřold. Uvedl, že rozhodnutí je v souladu s názorem nového ministra dopravy Antonína Prachaře.

Dráhy loni v prosinci sdělily, že od projektu odstoupily. Tehdejší ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák, který byl proti bourání nádražní budovy, už v září uvedl, že dráhy na zbourání budovy a vybudování nového dopravního terminálu nyní nemají peníze. "Žádali o evropskou dotaci ve výši 70 procent, přičemž jim bylo schváleno pouze 40 procent," uvedl tehdy Žák.

Mluvčí havířovského magistrátu Eva Wojnarová ČTK řekla, že město o novém rozhodnutí zatím žádné informace nemá. Vedení Havířova už dříve poukazovalo na to, že se obává toho, že přijde o evropskou dotaci 85 milionů korun schválenou na výstavbu dopravního terminálu a také o více než tři miliony korun, které město investovalo do přípravy projektu. Náklady na stavbu terminálu se odhadovaly na zhruba 200 milionů korun.

Podle informací ČTK byla jedním z důvodů k prosincovému odstoupení od projektu i skutečnost, že havířovské nádraží by mělo být v dohledné době převedeno na Správu železniční dopravní cesty. "Peníze, které dráhy do přestavby nádraží vloží, stát v budoucnu zohlední při případném převodu majetku mimo vlastnictví Českých drah," řekl dnes Neřold.

Viceprezident památkové asociace ASORKD Martin J. Kadrman uvedl, že tento týden dva dny před hlasováním dozorčí rady České dráhy požádaly drážní úřad o vydání souhlasu s demolicí budovy. "Čtvrteční hlasování tak bylo jen formalitou," uvedl Kadrman v tiskové zprávě. Poslední dění podle něj připomíná tlak lobbistických skupin.

"Po naší linii samozřejmě budeme pokračovat v dvouletém úsilí a věřím, že pana ministra i vedení ČD časem přesvědčíme o tom, že ekonomicky a společensky odpovědným řešením není demolice a stavba nového terminálu, ale rekonstrukce stávajícího objektu včetně snížení jeho energetické náročnosti a následného využití pro komerční a společensky přínosné účely," uvedla Lucie Chytilová, předsedkyně havířovského sdružení Důl architektury, které usiluje o záchranu vlakového nádraží.

Výstavba dopravního terminálu je společným projektem města a ČD. Podle informací radnice se dráhy měly postarat o přestavbu nádražní budovy a město mělo řešit úpravu prostoru před nádražím. Terminál má spojit vlakovou, autobusovou a osobní dopravu, na vlakové nádraží má navazovat prostor pro autobusové zastávky a velké parkoviště.

Havířovští zastupitelé projekt schválili v červnu 2011. Podle původního plánů měla stavba terminálu začít v roce 2013 a hotova měla být letos.

Doplněno Stavbaweb:
Výstavba nového dopravního terminálu je společným projektem Havířova a Českých drah. Autorem projektu nového nádraží je ateliér Kohl architekti.


Související články:

 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*