Expozice Zámecká zahrada v proměnách času
(9. 5. 2023) Ars Fabrica
Expozice Zámecká zahrada v proměnách času
Expozice
je vstupní branou k bližšímu poznání historického a stavebního vývoje unikátní
zámecké zahrady v Ostrově. Cílem
expozice, která navazuje na stálou expozici vévodů sasko-lauenburských a
markrabat bádenských v kapli sv. Anny v areálu Posvátného okrsku, je
prezentovat nejširší veřejnosti význam zámecké zahrady v Ostrově. Ta je
jednou z podstatných kulturně historických atraktivit města Ostrova. Pro
svou jedinečnou úpravu byla v minulosti označována jako „osmý div světa“.
V českých zemích neměla obdoby. V průběhu svého více než tři a půl
století dlouhého trvání zaznamenala čtyři (a dnes již celkem pět) vývojových slohových
etap. I v ryze odborných studiích a publikacích velmi často splývají
jednotlivé etapy zámecké zahrady do jediné podoby. V rámci střední Evropy
byla zámecká zahrada v Ostrově pojímána jako mimořádné umělecké dílo a sloužila
i jako vzor pro další zámecké zahrady v Evropě.
Základní popis expozice
Pojetí interaktivní expozice
v prostorách kulturní památky a její výrazové prostředky se snaží moderní,
jednoduchou formou prezentovat zvolená témata v nových, nezvyklých
souvislostech. K tomu se částečně využívá především techniky s důrazem
na interaktivu, velkoplošné projekce nebo otisku barevnosti, promlouvajících zřetelným jazykem moderní grafiky a jasně čitelných odkazů. Důraz je kladen na
zónování expozice s ohledem na jednotlivá hlavní témata (5). Návštěvník
prochází expozicí a setkává se s nimi neotřelým způsobem především pomocí
fyzických modelů, zajímavého textu i multimédií a interaktivity. Celá expozice
má jednotný charakter, založený na několika výrazových prostředcích
(archetypální obrys členění – výřez z rané výpravné fáze zahrady, implementovaný
do grafiky formou potisku a polepu části podlahy sala terreny, ale i obecně do
logotypu grafiky souvisejících propagačních materiálů, webových stránek atd.).
Nepřehlédnutelná je i navržená barevnost v přírodních barvách, kdy polepy
jsou v motivech trávníku, vody a oblázkové dlažby, panely v okrových
tónech, a taburetové sezení v barvě svěží jarní zeleně.
Do tohoto základního aranžmá jsou
zasazena jednotlivá přirozená témata, spojená s historií zahrady a jejím
vývojem ve všech jejích slohových etapách, a též vývojové předlohy, které vedly k
vytvoření skvostné podoby zahrady v Ostrově. Současně jsou zmíněny i areály, pro
které ostrovská zahrada sloužila jako vzor a předobraz.
Po
jednotlivých krocích je návštěvník proveden nejvýznamnějšími objekty zahrady a je seznámen s jejich podobou i funkcí. Prezentováno je jak utváření prostoru, tak
i jeho vybavení vodním programem, sochařskou výzdobou, a vegetativní složkou se
záhony a rostlinami.
Jednotlivé
slohové úseky ostrovské zahrady jsou prezentovány jak na výstavních
panelech a velkoplošných
fotografií, tak i formou modelů. Zároveň jsou prezentovány i cenné nálezy
učiněné během nedávné úpravy zámeckého areálu na sídlo městské samosprávy.
Nedílnou
součástí je i vrstva multimediální a interaktivní (tzv. dětská linka). Pomocí
audio a video techniky se speciálně vloženými multimediálními obsahy je moderní formou prezentována ve 3D vizualizaci a animaci proměna zahrady napříč
časem, staletími. Své místo v expozici má také dotykový LCD monitor pro
individuální vyhledávání rozšířených informací a souvislostí jednotlivých témat
expozice, které nejsou graficky anebo fyzicky s ohledem na omezený prostor
a podrobnost přímo prezentovány.
K
podkreslení romantické nálady je prohlídka doplněna ambientními zvuky (např. šum tekoucí vody u fontány grotty, zpěv ptáků,
šum listí v korunách stromů ve větru, barokní hudba s využitím skladeb
ostrovského skladatele Johanna Caspara Ferdinanda Fischera).
Neopomenuto a významně prezentováno je i téma samotné sala terreny s odkazem na stavebně historický
průzkum a dochované artefakty. Jedná se o výklenek s grottou i hypotetickou
konstrukci podoby sala terreny s průhledy do barokní zahrady, naznačení
polohy původního trojramenného schodiště, náznak štukatury na stěnách kolem
grotty atd. Děje se tak především formou
multimediální (čtyři gobo projektory). Expozice graficky formou polepu na podlaze
integruje i reminiscenční odkaz na labyrint, který bude znovu rekonstruován –
rehabilitován v samotné zahradě.
Cílem je dát i obecně známým základním skutečnostem a znalostem jednotlivých témat možnost nového propojení,
jejich interpretace do nových souvislostí, a umožnit návštěvníkovi díky
interaktivitě tu možnost, aby si sám individuálně v části expozice mohl
nadefinovat okruhy svého zájmu, zvolit si míru hloubky a podrobnosti poznání, a
mohl tak ovlivnit svůj způsob poznávání jednotlivých okruhů.
Výstava
je určena pro různé věkové kategorie i sociální skupiny návštěvníků. Pro děti je
vytvořen pracovní sešit, který je hravou formou uvede do povahy a forem zámecké
zahrady v Ostrově. Součástí je i mechanická
interaktivita (skládačka / puzzle zahradnicko-krajinářského řešení zahrady ve
schematické, zjednodušené podobě).
Denní osvětlení je zredukováno, a
to formou rolet před okny s potiskem s motivem historických vyobrazení
zahrady (rytin), aby účinky a možnosti umělého osvětlení exponátů, gobo projektorů a AV projekce jednotlivých témat byly maximální.
Autorská zpráva
Foto: Ivo Kraml
Architekt: Ars Fabrica s.r.o. / Květa Čulejová, Ivo Kraml
Kurátor expozice: Luboš Zeman
Návrh: 2020
Realizace: ACTPRO, s.r.o
Plocha: 248 m2
Realizace: 2021–2022
Základní informace o objektu
Kategorie
Ostatní
Dokončení
2022
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

22. 9. 2023 08:34:59
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Při porovnávání s polystyrénem, jako tepelnou izolací, mně v článku chybí údaj porovnání tepelného odporu a odhad cenového porovnání.
21. 9. 2023 14:50:45
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Zdroje by se jistě našly, ale co celkový objem produkce? Těžba, převoz, uložení před formováním, umístění celé produkce, kde budou formy? A živostnost je omezená nebo ne? To by chtělo vidět a hlavně zkoušet, zda množství této produkce bude pro velký odbět zajímavé. Zateplní přece nebudeme obnovovat za 20 let? To by mohlo vydržet déle.
19. 9. 2023 09:52:16
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
V cem je presne podle vas mimo? Srovnavat dva druhy verejneho prostoru je podle me zcela relevantni. Kasarensky vnitroblok totiz ted jako verejny prostor funguje (narozdil od Vaseho "navrhu"). Ta poznamka od Jitky je tedy na miste. Spis se ukazuje, ze Vy, pane Parmo, absolutne neumite ten svuj projekt vyargumentovat. Misto toho se tu navazite do ostatnich, ze se nepodepisuji a ze jsou proste "mimo". Je videt, ze jste z te stare skoly, ktera relevantni dotazy bere jako osobni utok.
18. 9. 2023 16:43:54
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Dispozičně dost dobrý, ale interiérově dost chudé
18. 9. 2023 15:35:36
Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Doopravdy jste MIMO. srovnávat využití nezastavěného dvora o rozměrech 100 x 70 m s CENTRÁL PARKEM je ............ Natož Central park je prostor , který byl urbanisticky při svém zárodku New Yorku, určen k zelené oáze města. Kdežto prašný, částečně vydlážděný prostor apelplatzu je .............
17. 9. 2023 18:19:21
Re: Re: Štvanická lávka.
...i kdybych neviděl jméno, je znát, že tento příspěvek píše dáma. Všichni zde uvádíme osobní názor, nic proti tomu. Když ta věc ale zasáhne širokou věřejnost a je v takto exponovaném místě, více oosbních názorů vyjadřuje veřejný názor. Koilik jich musí být? Nic osobního Adélo. Elegance? A to jsem až teď uviděl ty detaily zábradlí a la JP, které to nezachrání vůbec. Naopak tvoří to divný paskvil a nepochopení použití.
17. 9. 2023 18:09:06
Re: Re: Re: Re: Štvanická lávka.
...pardon za překlep: ...zvyknete.
17. 9. 2023 18:06:59
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
pan kolega mě předběhl s odpovědí, viz dole. btw 'neviditelnost' neznamená přímo toto slovo, ale má mnoho dalších podob. Mimo jiné vizuální zakomponování do EXISTUJÍCÍHO prostředí, ne naopak - jeho znásilňování až do té míry, že si na to zvaknete.
16. 9. 2023 21:50:05
Re: Re: Štvanická lávka.
Asi nemáte velké nároky na estetiku, ale nic si z toho nedělejte, takových lidí je většina, a v Praze se staví plno podivných staveb, bez jakékoliv elegance, a ještě pražské architektonické ateliéry ze samého dna, vytvářejí své projekty i pro celou republiku. V takovém státě pak nemusí pomoci ani zahraniční soutěže, protože architekti v zaraničí si řeknou, jaká je tady úroveň.
16. 9. 2023 21:46:17
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Všechno jde, ale musí být větší talent, lepší vzdělání a více přemýšlení.
16. 9. 2023 21:44:44
Re: Re: Štvanická lávka.
Komu není shůry dáno, v apatice nekoupí. A to platí pro i v architektuře.
15. 9. 2023 17:06:25
Re: Re: Štvanická lávka.
Nesouhlasím. Podle mě elegantní je, nijak se nevnucuje a bílá barva jí sluší. Jen nevím, jak se na ní cítí malé děti, které jdou takovou dálku bez možnosti podívat se okolo.
15. 9. 2023 16:59:57
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Takže byste zastavěl (jak říkáte "účinněji využil") např. i Central Park na Manhattanu? Ten přece taky slouží jen k náhodnému využití pro zábavu dílčí skupiny lidí.
15. 9. 2023 16:45:19
Re: Bytový dům Bratislavská 51
Ta rudá barva na chodbách by ve mně asi opravdu probouzela sportovního ducha - abych byla co nejrychleji pryč :-)
15. 9. 2023 16:35:04
Re: Dům v Kolodějích
Na tohle bych potřebovala psychiatra. To už je minimalismus za hranicí únosnosti.
15. 9. 2023 14:59:35
Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Děkuji za krásnou reakci, která vychází z člověka, který je nějakým způsobem postižen semestry školy a nějakou věkovou nedokonalostí!? Lituji Vás. Jenom tak mimochodem, město je něco jiného než venkov a tedy s jeho místem je třeba zacházet poněkud účinněji, než k náhodnému použití pro zábavu dílčí skupiny lidí. Areál potřebuje komplexní využití a o to se návrh snaží.
15. 9. 2023 14:51:33
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Je zajímavé, že lidi jako Vy nemyslí komplexně a hlavně se neumí při svém vyjadřování PŘEDSTAVIT. Žijí v anonymitě a tedy jejich projev je nutno brát jako "srabský", protože se o sebe bojí! Poněkud ploché chápaní využití tak významného městského prostoru. Jedná se o "srtítský bordel" apelplatzu a budovy, které jsou navrženy pro městské využití již 20 let chátrají. Není to blbost? Ale to je diskuze s jednostranně myslícími lidmi a ne se společností.
15. 9. 2023 11:12:41
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Myslím si, že karlínská kasárna a lávka, nemají nic společného. Strohost, hmotnost a přílišná síla pohledu na Vltavu lávka, ve svém architektonickém návrhu přímo překáží v údolním prostoru. Květ lotosu v karlínském apelplatzu je hravý a není z polohy městského pozorovatele viditelný, tady nepřekáží a neprovokuje takové jako jste vy. Zároveň jde o základní snahu využít klasicistní účko bloku kasáren k normálnímu městskému životu a ne pouze k jeho stavebnímu zániku! Je velice zajímavé že nemáte jméno, ale projevy ANO!
15. 9. 2023 11:04:09
Re: Štvanická lávka
Mně osobně se lávka líbí. Ano, působí trošku netradičně (a je trochu moc "bílá"), ale je zajímavá a je přes ni krásná procházka, zejména za šera, když už svítí světla ukrytá v zábradlí a celá lávka pak působí moderně a zároveň bezpečně.
15. 9. 2023 09:10:40
Re: Re: Štvanická lávka.
Mohu se zeptat, jak jeste vic neviditelnejsi byste rad udelal 300 metrovy most na 5 pilirich? Subtilneji nez takto uz to podle me nejde.