Galerie moderního umění v Hradci Králové
Velké náměstí 139–140, Hradec Králové
(10. 11. 2017) 3Q PROJECT
Galerie moderního umění v Hradci Králové
Budova Galerie moderního umění slouží i po rekonstrukci
především potřebám galerie jako instituce, která zpřístupňuje a uchovává díla
výtvarného umění a také je centrem kulturního dění. Rekonstrukce přinesla i nové
kancelářské plochy, které vznikly přestavbou bytů. Slouží příspěvkové organizaci
Impuls Hradec Králové, centru podpory uměleckých aktivit. Budova galerie je
šestipodlažní s jedním podzemním podlažím, kancelářská část je osmipodlažní, se
dvěma podzemními podlažími a jedním mezipatrem, umístěným mezi 1. a 2. NP.
Galerie se nachází v historickém centru města, v pozdně
secesní budově bývalého Záložního úvěrového ústavu, postaveného podle návrhu architekta
Osvalda Polívky v letech 1911–1912. Na vstupním průčelí jsou umístěny bronzové
plastiky Ladislava Šalouna, alegorie Obchodu a Úrody. Budova vznikla na gotické
parcelaci a vytváří samostatný objekt s jižním průčelím do Velkého náměstí. Má
dva vnitřní světlíky, dva hlavní vstupy a jeden vstup bezbariérový. Současnou
funkci získala v roce 1990, kdy galerie nahradila Muzeum dělnického hnutí.
Rekonstrukce sledovala tyto cíle: Vytvoření výstavních prostor, reprezentujících
kvalitu sbírky. Rehabilitaci budovy, odstranění necitlivých stavebních úprav
provedených v minulosti, obnovení a restaurátorské ošetření uměleckořemeslných prvků.
Zlepšení podmínek pro ukládání a vystavování uměleckých sbírek vytvořením nových
depozitářů. Vytvoření odpovídajícího prostředí pro poskytování služeb
návštěvníkům: šatna, prodejna, odpočinkové prostory, přednáškový sál, výtvarný ateliér,
studovna. Zlepšení pracovních podmínek pro zaměstnance galerie.
Expozice byla před rekonstrukcí umístěna ve vstupní hale, v upravených
prostorách 2. NP a v upravených kancelářích ve 3. – 5. NP. Autor po dohodě s
ředitelem galerie během zpracování vstupní studie navrhl rekonstrukci, která
objektu vrátila jeho původní funkce. Obnoveny jsou vstupní hala, kancelář
ředitele a klubovna se zázemím. 1. a 2. NP původně mělo kvalitní historické
interiéry (vitráže, barevné štukované stropy, historický nábytek). 3. – 5.NP
bylo otevřeno vybouráním dělicích konstrukcí v ústředním světlíku, takže vznikl
hlavní výstavní prostor s centrálním průhledem osvětleným skleněnou střechou. Objekt
má dvě základní části: galerie v jižní části objektu a samostatné kanceláře v
severní části.
Konstrukční a
stavební řešení
Budova je pětipodlažní železobetonový skelet, s jedním a v severní části
dvěma suterény. Skelet doplňuje tradiční obvodový zděný plášť a zděné příčky. Konstrukční výška je stejná přes celou
budovu, v jižní části je suterén a vstupní podlaží přes dvě podlaží. Budova má
dva vnitřní prostory – světlíky. Jižní, v objektu galerie zasklený světlík ve výšce střechy, zadní světlík tvoří
dvorek a je otevřený.
Unikátní materiály a
technologie
Skleněné zakrytí vitrážového stropu nad 1. NP – pochozí skleněná,
hermeticky uzavřená, plocha nad vitrážovým stropem vstupní haly včetně nosné
skleněné konstrukce, která má ochrannou a estetickou funkci.
Centrální přívod a výdech vzduchotechniky do výstavních prostor byl navržen a
výtvarně pojednán Alešem Lamrem.
Systém zakladačů v 1. PP – realizací zakladačových systémů na obrazy a grafiky došlo
ke snížení požadavků výměry na 1/3 ploch ve srovnání se standardním zakládáním
do regálů.
Restaurování interiéru a doplnění zlacení stropních maleb. Na základě
restaurátorských průzkumů je obnovena původní barevnost štukové výzdoby na
stropech. Dále byly také restaurovány a doplněny historické tapety v 1. a 2. NP.
Rekonstrukce objektu přináší příklad, kdy při zachování památkově
cenného prostředí a vnesením nového pojetí prostoru lze původní spojit s moderním
vzhledem a požadavky na technologie galerie. Intenzivní spolupráce investora,
autora a orgánů památkové péče změnila strukturu a využití objektu. Železobetonový
skelet s centrálním světlíkem umožnil otevření prostoru 3. – 5. NP. Tím se
vytvořil galerijní prostor, který odpovídá kvalitě sbírky galerie.
Tisková zpráva
Stavební úpravy Galerie moderního umění v Hradci Králové získaly titul Stavba
roku 2017 a také Zvláštní ocenění v kategorii muzejní počin roku 2016 v XV.
ročníku Národní soutěže muzeí Gloria musaealis
Místo: Hradec Králové, Velké náměstí 139–140
Investor: Královéhradecký kraj
Autoři architektonického návrhu a projekt: Ateliér 3Q PROJECT, a.s. – Ing.
arch. Pavel Tušl, Ing. arch. Iva Tušlová, Ing. Karolína Tušlová
Realizační projektová dokumentace: INS spol. s.r.o. – hlavní inženýr Libor
Klubal, DiS; spolupráce ARCHaPLAN s.r.o., PROCONSULT s.r.o., ELTYM Hronov,
spol. s.r.o., MAFEP energo s.r.o., AG COM
Generální dodavatel stavby: S T A K O společnost s ručením omezeným
Celkové náklady: 93 978 574 Kč bez DPH, z toho dotace z Evropského fondu
pro regionální rozvoj 50 076 437 28 Kč, zbývající náklady byly
uhrazeny z rozpočtu Královéhradeckého kraje
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2016
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.
14. 11. 2023 21:23:01
Re: Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní.
To je dlouhodobý nešvar všech cen. Aby to nikomu nebylo líto. Vždyť ani Oskar už není jen jeden.